Gå till innehåll

En gästdator "tar över" nätverket


Recommended Posts

Vi har ett öppet trådlöst nätverk och häromdagen kom en av sonens vänner hit med sin laptop och skulle koppla upp sig. Han krävdes då på någon slags lösenord (konstigt tycker jag, nätverket är helt öppet...) och de tittade på routern och hittade en kod som de skrev in och det fungerade. Efter detta döptes dock vårt nätverk om till namnet på kompisens dator och vi allihop behöver nu skriva in lösenord för att använda nätverket. Omstart av routern har inte hjälpt - snälla, kan någon vänlig själ vägleda oss i hur allt blir som vanligt igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du "in i" routern med tex. 192.168.0.1 ? Det finns andra "varianter" också, det beror på routern.

Du kan kolla den "vägen". Kan vara knasboll med MAC- adresserna.

Eller att återställa routern till fabriksinställningarna, och börja om från början.

Varför ett öppet nätverk ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...du bjuder ju ut din anslutning till alla som vill ha den! Illa...

Varför skulle det vara illa? Precis så fungerar varenda hotspot på stan! Det ger också ett visst integritetsskydd... något som man från maktelitens sida, gör allt för att ta ifrån oss i dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingenting i lagstiftningen som gör dig ansvarig för vad andra människor gör på nätet, däremot är det ju väldigt bekvämt för makthavare och särintressen om du tror att det är så.

Sen kan jag inte förstå varför man inte skulle bjuda grannen på lite bandbredd...? Jag bjuder gärna mina grannar på bandbredd som jag inte utnyttjar, men ändå måste betala för. En öppen trådlös access och bakom den, mitt privata trådbundna nät. Så har jag kört i flera år.

Sen kan det naturligtvis vara praktiskt omöjligt att ha det så... exempelvis om man bor i stor hyreskasern med alltför många snyltare. Man vill ju kunna använda linan själv också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

exempelvis om man bor i stor hyreskasern med alltför många snyltare. Man vill ju kunna använda linan själv också.

Det är ju så jag resonerar...

Jag råkade ut för en stortankare för något år sedan. Grannen i huset intill hade ett öppet nätverk. Han hade problem med att han alltid fick kämpa sig fram ute på nätet trots en snabb anslutning från sin ISP. Efter kontroll av loggar osv visade det sig att en utomstående hade tanka stora mängder data på hans lina. Nu blev det inte mer än att jag säkrade hans anslutning... men visst blir man sur?

En annan sak är det kanske om man vill dela med sig... men det är just det... man gör det av fri vilja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...