Gå till innehåll

Kan ej ta bort skrivskydd från USB-sticka [LÖST]


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej,

Jag kopierade filer från min USB-sticka (NTFS filsystem). Efter detta är stickan skrivskyddad. Jag har provat följande utan framgang:

1. Egenskaper-ta bort skrivskydd (skrivskydd kvar)

2. Ändra vissa nycklar med regedit (HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrrentControlSet\Control\ and select New -> Key.

Enter the name StorageDevicePolicies ... )

3. Formatering i DOS-prompt, Win7 eller Linux

4. Lågnivåformatering med programmet LLF samt ytterligare ett (jag tror det var fran apacer, detta senare program hittade dock inte stickan)

5. diskpart (attributes disk clear readonly. svarar: attributes cleared successfully, men stickan ar fortfarande skrivskyddad

6. (edit) Div forsok att nolla devicet med dd eller chmod -R i Linux misslyckas ocksa. Det ser ut som om rm -R * tar bort filer, men vid ny montering finns alla filer kvar!

7. Total Commander jobbar igenom hela stickan (kommando: andra behorigheter och ta bort filer). Stickans lysdiaod blinkar en lang stund, men nar den ar klar har inget hant. GParted gar ocksa bet.

Stickan har ingen egen switch för skrivskydd.

Stickan har blivit mjukvarumässigt skrivskyddad. Finns det något att göra eller ar det bara att kasta stickan? (Att lasa gar bra, men nar man inte kan skriva ar den ju inte sa anvandbar.)

Tacksam för hjälp.

ycc

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kolla med programmet testdisk, det finns i förrådet till Ubuntu. Jag fick igång en USB-sticka med hjälp testdisk, tyvärr kommer jag inte ihåg exakt hur jag gjorde.

Men jag tror att jag först skapade ett helt nytt MBR med hjälp av testdisk. För att därefter partitionera med fdisk och formatera med mkfs.ntfs

Redigerad av Rune.K
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för förslag per mess och här Rune, du är alltid villig att hjälpa till.

Jag provade testdisk. Blanka MBR var ett alternativ. Den jobabde en stund på stickan och dioden blinkade. Nu borde ju något ha hänt tyckte jag. För mig nästan ofattbart att stickan vid nästa montering såg ut som förut, samma filsystem och filer! Ungefar som nar jag raderade filer i Linux.

Det ser ut som om man kan skriva filer från Linux. men vid nasta montering finns inte filerna dar. (Sjalvklart anvander jag "saker borttagning".) Men inte formatera stickan. Write protect kvarstår.

När man kanske måste köpa ny hårdvara då börjar problemen bli irriterande.

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack. jag laddade ned ett program som heter LPinstaller, från sourceforge tror jag. Det har en ikon där det står U3.

Programmet vill installera något. Det säger att jag skall sätta i en smart-drive. men jag kan inte klicka next, även när min sticka sitter i.

Problemet är att jag inte vet hur U3 funkar.

Det gör problemet ännu mer skumt är att stickan var skrivbar i ett par minuter i W7. Då formaterade jag den direkt, men formateringen hängde efter en stund och nu är problemet tillbaka igen. Filerna är kvar, helt fastbitna.

Skrivskydd som inte går att ta bort.

Kanske hårdvaran helt enkelt har kraschat???? Man kanske bygger stickor så att om hårdvaran sviktar så sätts skrivskydd innan allt rasar ????????

Men jag ger mig inte. Tack för förslag som kommit. jag tar gärna emot fler.

kanske måste köpa ny sticka aven om det skulle ga att fixa detta problem. Skulle inte lita på denna sticka ändå? Trancsend 8G, JetFlash V33, inte använd ofta, kanske 2-3 år gammal.

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för alla synpunkter som kommit, alltid värdefullt att höra andras åsikter. Jag hann tyvärr inte prova sista förslaget. Jag raderade personliga data enligt Frodos metod (mellan två tegelstenar) och köpte ny sticka.

Tråden löst.

Jag postade i fel tavla, ser jag nu. Tack till mod som flyttat, nu vet jag.

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...