Gå till innehåll

Star Wars: The Old Republic


Nicklas

Recommended Posts

Utifall det är någon likt mig går och väntar på ett nytt MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) att fördriva många dystra vinterkvällar med tillsammans med vänner och diverse skumtomtar på Internet...

SWTOR är ett spel som många sett fram emot länge och nu är det snart dags. På tisdag 13/12 får de som förbokat spelet tjuvstarta och en vecka senare 20/12 släpps alla andra in.

Det påminner såklart en hel del om många tidigare MMORPG, det är väl svårt att göra något totalt annorlunda. Det är det goda mot det onda, det är diverse olika raser och klasser på varje sida, det är uppdrag som ska göras, karaktärer som ska utvecklas, fiender som ska förintas, en värld som ska utforskas osv. Men utöver att detta utspelar sig i den redan etablerade Star Wars världen med allt vad det innebär så har det även några andra egna påhitt som nog kan få det att stå ut i mängden. De två största är kanske full voiceover och meningsfulla dialogval.

Full voiceover innebär att ALL dialog i HELA spelet är inspelad av röst-skådisar. Och det är inga billiga dåliga sådana, det jag hört i betan är väldigt välgjort. Det ger en helt annan stämning och inlevelse i storyn som berättas än när man tvingas läsa rutor som poppar fram fulla med text som är det traditionella inom genren.

Meningsfulla dialogval innebär att många av de val man gör när man interagerar med spelets karaktärer påverkar den framtida storyn för dig. Vilka uppdrag du leds in på och hur din karaktär kan utvecklas. Inte nödvändigtvis till det bättre eller sämre, utan bara olika.

Grafiken är av en något stiliserad tecknad variant för att hålla nere detaljnivån. Det gör att det går att spela även på mindre kraftfulla datorer så fler har chansen att vara med. Men det ser väldigt trevligt och stämningsfullt ut ändå.

BountyHunterPowertech.jpg

Av responsen från betatestningar och försäljningssiffror verkar det bli en succe. Jag har själv deltagit i ganska många spel betatestningar inklusive denna och jag har aldrig upplevt en beta som varit så stabil och välpolerad som denna.

Mer info och trailers finns på den officiella hemsidan www.swtor.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om man gillar Stjärnornas krig sedan tidigare så lär man känna igen en massa saker och får antagligen ytterligare djup i händelserna. Men även de som aldrig hört talas om Stjärnornas krig tidigare (om det finns sådana :) ) lär snabbt komma in i spelet och ryckas med i handlingen.

Ja som de flesta andra MMORPG så betalar man per månad för att spela, en månads speltid ingår när man köper spelet. Exakt vad kostnaden kommer att bli vet jag faktiskt inte men vanligtvis brukar det ligga mellan 100-150 kr. Det kan låta mycket för en som aldrig provat på den typen av spel men om man slår ut antalet timmar nöje man får och jämför det med t.ex ett biobesök så är det väldigt prisvärt. Månadskostnaden gör ju dessutom att utvecklarna får anledning och råd att utveckla spelet vidare efterhand så du får nya utmaningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...