Gå till innehåll

Installationsfrågor


CGD

Recommended Posts

Jag håller på att ladda ner Windows 8 Developer Preview English, 64-bit (x64). 3,6 GB. Hur jag gör sedan har jag inte fått riktigt klart för mig. När jag bränt in image filen på en DVD, kan jag då installera åttan på en tom hårddisk på vanligt sätt? Behöver jag något mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan installera den precis som "vanligt" på en tom disk/partition och köra dualboot. Eller så kör du den virtuellt i VirtualBox, Windows VirtualPC eller dylikt program och testar där för att inte alls påverka din fysiska dator.

Du behöver inget mer, men ta hem uppdateringarna från Windows Update efter installationen, det finns en del fixar där som är bra att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte vara någon större skillnad när man gör en installation med Windows developer preview (Win 8) jämfört med Windows 7.

Saker som kan behövas till datorn som t.ex drivrutiner är i stort sett detsamma.

Enda större skillnaden gentemot Windows 7 är att WDP (Win 8) kräver stöd i processor och moderkort för köra virtualisering.

Finns då inte stöd för virtualisering i hårdvaran så kan inte WDP installeras och köras som virtuell maskin.

VMware workstation 8 sägs fungera liksom VirtualBox från Oracle.

Tidigare versioner av VMware stöds ej, ej heller Virtual PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju bara en stor och en bärbar dator så det får bli den stora datorn som måste användas till att testa åttan. Eftersom jag idag använder C: hårddisken enbart som system och program disk tänker jag helt enkelt byta disk och låta datorn starta med den disk som jag installerat åttan på. Jag kan ju också installera några utvalda program för att se hur det fungerar. Samtidigt har jag åtkomst till alla mina filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog vara korrekt som du beskriver att de kanske är bäst & skifta primär master hårddisk.

I vilket fall som helst samlas då ev. bootfiler som hör ihop med WDP till en och samma disk, alltså samma som där WDP finns installerad. Vad som sedan kan hända ifall gamla hårddisken skiftas tillbaka till sin ursprungliga plats.

Möjligt reparation av startvägarna då får göras om de inte lyckas via Windows 7 installationsskiva alt. XP's Återställningskonsol.

Kommandofönstret på skivan rekommenderas i bägge fallen så vet man säkert vad som blir gjort.

Sjuan har ju tillgång till kommandon som bootrec /fixboot alt. bootrec /scanos, bootrec /rebuild

Sedan finns ju även Diskpart för hantera volymer/partitioner.

Bootsect för ändra starthantering, växel /nt60 frambringar Vista/Windows 7 (bootmgr) startfönster

Växel /nt52 plockar fram startfönstret tillhörande XP om nu XP och ntldr finns på aktuell disk.

Viss differans finns i t.ex scenario där Dual boot upprättas mellan XP och Windows 7-8.

Då måste liksom både nt60 & nt52 finnas sida vid sida genom BootMGR blir den första och NTLDR ligger sekundärt.

De senare fixas genom kombinera växlarna /sys /all med <driveletter> som ändringen gäller.

Lite knepigt men de brukar gå om man testar fram & tillbaks och startar-om några gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte använda mig av dualboot eller liknande. Jag är bara lite intresserad av att pröva åttan. Så därför kopplar jag in en tom disk samtidigt som de övriga kopplas ur. När åttan och några provprogram så som Office är installerade kan jag kanske koppla in de diskar som innehåller mina egna filer. Jag frågar mest för att vara på säkra sidan. Har ni glömt hur det kunde gå med sjuan och Mp3 filer?

Förklara WDP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8 har nu körts i tre månader och inga allvarliga fel har dykt upp, åtminstone inget fel som förstörde MP3-filer på Windows 7-tiden när det begav sig. Däremot finns det alltid en risk med testversioner, framför allt tidiga testversioner.

WDP=Windows Developer Preview=Windows 8 Developer Preview :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga fel rapporterade då skall det säkert gå bra. Får se nu bara så att jag vågar. Risken är ju överhängande stor att jag tycker lika illa om åttan som om sjuan. Men än så länge håller jag tummarna för jag har ju snart inte så mycket att välja på. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt ang. förkortningen :)

Det är ju som namnet antyder än sålänge bara en preview alltså en förhandsversion eller provversion och inte något färdigt.

Man bör nog vara försiktig, eller i vart fall inte använda den typen av testversion under längre tider då i princip nästan vad som helst kan hända. Har själv lagt märke till hårddisken jobbar annorlunda (mer aggressivt om man lyssnar) än när man kör t.ex XP Vista eller Windows 7. Avstängningen kan också hänga sig så man får ta till knappen och tvinga datorn till stänga av sig.

Märkte också att ju längre systemet körs och ju fler ändringar som görs och tillsammans med fler program som installeras, desto värre blir symptomen till datorn vill hänga sig. Men så finns ju också en väg till reparera och installera systemet från början igen.

Hittas via appen 'Kontrol panelen' (den ljusblå) på Metro desktop.

För lättare komma åt Startmenyn i Desktop-appen kan en gadget va praktisk & ha till hands.

http://windows8startmenu.codeplex.com/

Ps. gör samma sak som registertweaket i registret. Ds

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det blir nog bra. Jag är ingen utvecklare bara en något nyfiken användare på vad Windows 8 kan innehålla. Jag är helt införstådd med att det inte är ett program som skall använda till vardags. Jag är inte heller intresserad av att göra så. Därför installerar jag Åttan på en egen disk. Jag kan då byta disk från den ordinarie till den med Windows 8 när och om jag vill ta mig en titt. Jag har inte möjlighet att hålla mig med två vettiga datorer, så vill jag pröva måste det bli med den jag har. Min nästkommande dator kommer troligen att installeras med Åttan så visst är jag lite nyfiken. Orolig är nog ett bättre ordval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...