Gå till innehåll

AC adapter type cannot be determined


carjoh

Recommended Posts

Hej!

Har en DELL studio laptop, ca 3 år gammal. Upptäckte häromdagen att jag fick felmeddelande om att "the AC adapter type cannot be determined..bla bla..". Upptäckte att batteri-indikatorn visar att den inte laddar. På nätkabeln finns en lysdiod som visar att där är ström i kabeln, så adaptern verkar ok. Har också kollat att koppla till en annan nätkabel men det gör ingen skillnad. Har försökt söka på olika sätt vad det är som är fel men blir inte riktigt klok på det. Någon här som kan ge något svar?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte omöjligt att batteriet håller på att ge upp. Prova att ta bort batteriet och kör datorn endast på kabel/laddare. Får du inga felmeddelanden då så vet du vad felet är.

Det kan också vara så att uttaget för laddaren i datorn har gått sönder... å andra sidan startar inte datorn utan batteri då.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen fungerar laddare och även strömförsörjningen på själva datorn. Då är det ju frågan var felet sitter... om det nu är något fel. Exakt när ser du felmeddelandet? Är det under uppstart av datorn eller inne i Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell har en urbota korkad konstruktion till många modeller där laddaren identifieras av BIOS, dvs att det är en Delladdare.

Ofta har man fått ett brott vid laddpluggen som är bökigt att laga. En ny orginalladdare kostar cirkus 1500:-

En tråd bland många om man Googlar på felet.

http://forums.mydigi...-power-adapters

Jag ahr själv en gammal Dell som ligger och skräpar och jag provade en Clas Ohlson laddare men det funkar inte.

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer direkt vid uppstart. När datorn är igång och jag har skrivbordet eller annan sida uppe, och byter laddare, kommer det också ett felmeddelande "The AC power adapter type cannot be determined. Your system will operate slower and the battery will not charge. Please connect a Dell 90W AC adapter or higher for best system operation."

I meddelandet står ju "90W or higher"- kan jag ansluta en kraftigare laddare utan att datorn tar skada? Om det är ett brott på laddpluggen då hjälper det väl inte med en annan laddare - original eller ej? Vad inne bär det att laddaren identifieras av BIOS, vad kan jag göra åt det isåfall?

TACK på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på ditt svar så är det nog ganska troligt att det är precis som plun skriver...

Kolla i BIOS om det finns en möjlighet att stänga av denna funktionen... men jag tvivlar på det. Precis vid uppstart står det vad du ska trycka på för att komma in i BIOS. Typ "press F2 to enter setup" eller liknande. Väl inne i BIOS får du leta dig fram efter något som kan ha med laddningen att göra. Akta bara så du inte ändrar något oavsiktligt. Är du tveksam om du gjort något inne i BIOS så spara INTE när du tillfrågas när du avslutar.

Är det så att du HAR orginalladdaren så är den antingen trasig eller just laddporten på din dator... är det det sista så spelar det ingen roll vad du gör, den måste repareras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick in på Dells sida med hjälp av servicetag på datorn - och där finns en drivrutin för BIOS somsläpptes april 2011 - kan det vara något att prova?

Eftersom detta kan vara ett BIOS-relaterat problem så kan det vara en bra idé. Nu är det ingen drivrutin utan en helt uppdaterad BIOS vilket medför en del risker. Just hur Dell har utformat sina BIOS-uppdateringar har jag ingen aning om... men mitt tips är att du följer instruktionerna till punkt och pricka... blir det fel vid en BIOS-uppgradering så kan det bli problem.

Att en BIOS-uppgradering från Dell skulle innehålla en möjlighet att kunna använda 3:e parts laddare hellre än original ställer jag mig undrande till... men prova ändå. Du kan tjäna annat på en BIOS-uppgradering.

Jag skulle fortfarande vilja veta om du använder orginalladdare till din dator... gör du det så ligger ändå troligen felet i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spenderat en stund på nätet och kollat om det finns liknande problem med Dell. Och visst finns det... massor

Först och främst... ett vanligt fel hos Dell XPS Studio är att moderkortet strular efter ett tag, av någon anledning så är det alltid efter minst 2 år..."Go figure"... Just de problemen du har med att datorn vägrar att ladda härleder tydligen till moderkortet. Nu betyder det inte att det är så med just din dator... men det är de slutledningarna jag läser i 8 av 10 trådar. Det har bytts laddare och batterier... även laddporten har bytts hos många men utan framgång.

Däremot läste jag ett nyttigt tips... stäng av datorn och ladda batteriet i nerstängt läge. Det verkar fungera i flertalet av fallen.

BIOS-uppdateringen kan du strunta i... den adresserar inte alls denna typen av problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Inte funkade det att ladda med datorn avstängd. Ringde Dell supporten (trots att garantin gått ut), och man var väldigt hjälpsam. Man pratar om att det vanligaste felet är adaptern, 80 % av fallen. Får väl slänga ut frågan till vänner och bekanta, om någon har en delldator där man kan låna laddaren för att se om det är felet. Är det inte laddaren så är det nog moderkortet... :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...