Gå till innehåll

Har fått installerat om windows väldigt många gånger.


Maarrtin

Recommended Posts

Hej, som rubriken säger så har jag fått installera om windows väldigt många gånger eller göra en start reparation.

När jag gör startreparation så brukar jag få göra en systemåterställning men just nu håller jag på att installera om windows pga att när jag startade datorn idag så ville den göra startreparation, och när den var klar kunde jag inte göra något annat än att starta, sen när jag startar och kommer till windows loggan så fastnar allt och jag får bluescreen i typ en halv sekund.

Sedan startas datorn om och jag får göra om det igen och igen.

Kan det vara att ngt i datorn är defekt ???

Speccs

Moderkort : ga-890gpa-ud3h rev 2.1

CPU : AMD Phenom II 1100T

GPU : Asus radeon 6870

Hårdisk : en 500gb 7200rpm från WD

Powersupply = en 800 watts cpu

2 ram stickor med 4 gb 1600mhz

Jag har haft detta ett tag nu och nu har det börjat krångla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att hårddisken håller på och går sönder så testa den med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats.

Western Digital: http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=504&sid=30〈=en

ISO-filen ska brännas till en CD/DVD-skiva som avbild/image/iso som sedan datorn ska startas från och därför krävs inte att Windows fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att hårddisken håller på och går sönder så testa den med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats.

Western Digital: http://support.wdc.c...&sid=30〈=en

ISO-filen ska brännas till en CD/DVD-skiva som avbild/image/iso som sedan datorn ska startas från och därför krävs inte att Windows fungerar.

Menar du att jag ska bränna den till en skiva och starta datorn med den, alltså starta windows från cd eller hur man nu säger.. ?

Och vad exakt gör den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att hårddisken håller på och går sönder så testa den med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats.

Western Digital: http://support.wdc.c...&sid=30〈=en

ISO-filen ska brännas till en CD/DVD-skiva som avbild/image/iso som sedan datorn ska startas från och därför krävs inte att Windows fungerar.

Vart kan man hitta ett bra brännings program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis kkan det vara så att minnet går för snabbt.. Hur har du ställt minneshastigheten i BIOS?

Varför jag undrar är att själv kan jag inte maxa mina minnen, då blir det fel liknande dina med omstarter, startrep blåskärm etc och det beror på kernel i cpu och minne för min del.. kan vara ett långskott men prova att sänka hastigheten till 1333 mhz och prova

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att jag ska bränna den till en skiva och starta datorn med den, alltså starta windows från cd eller hur man nu säger.. ?

Och vad exakt gör den.

Ja

Du har instruktioner för hur du använder programmet på skivan på webbsidan. Du bör köra en Quick Test och en Extended Test.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, här: http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTools&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

SeaTools for Windows är ett program man installerar i Windows medan SeaTools for DOS hanteras på samma sätt som filen från Western Digital.

Om du råkade skada SATA-kabeln i samband med monteringen så kan det ge likartade symptom som en dålig hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

start reperation?? har installera om windows?

när du gör det gör en formatering av hårddisken först (för många installerar bara över den gamla dvs de gör bara en reperation är inte bra) innan du installerar om windows.

För då ser du om formateringen går som den skall.

Gör inte den det och du får upp varningar att tex att den inte kan forsätta pga kluster fel m.m.

Då är de bara köpa en ny hårddisk eller om du har butiksgaranti kan du lämna in den

men sen har ju tillverkarna också en livstidsgaranti.

lycka till

Redigerad av McFreedy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag fixade en Samsungdisk igår som markerade s.m.a.r.t error.... med ett prog som heter ESWIN_USB_v0.6j_Install.exe. Laddade hem från http://www.seagate.c...0001a48090aRCRD

Det är lite besvärligt att hitta rätt verktyg, men de finns där. Detta verktyget skannar hårddisken efter felaktigheter utan att du blir av med någon installation.

Naturligtvis kan du även göra windows egna diskkontroll också med alternativet att försöka laga klusterfel markerat.

Samsungverktyg.. Du kanske får backa lite för att komma till rätt modell av hårddisk.. gå tillbaka till "Support" och välj samsungdiskar

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...