Gå till innehåll

Lcd eller Led TV [ LÖST ]


Lasse B

Recommended Posts

Någon som kan hjälpa mig med detta.

Funderar att köpa ny Tv, Lcd eller Led .

Har hört någonstans att tydligen på Led TV kan det dyka opp något som heter Clouding =, ser ut som ljusa moln,

syns i princip endast när det är mörka sener.

Detta fenomen skulle tydligen gälla Samsungs TV.

Sant eller Falskt vet jag ej.

Men någon som kan detta, vad rekomenderas.

Lcd eller Led TV, märke på Tv.

Visserligen kan man fråga säljare i butik, men vet ej om man får ett ärligt svar då.

Tack på förhand.

Mvh

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte på LCD-TV som fenomenet Clouding förekommer?

Oavsett så är nätet fullt av inlägg om just clouding och det är naturligtvis inget som ska finnas. Så händer det så är det en självklar reklamation, oavsett märke och modell. Hurvida Samsungs modeller är mer drabbade låter jag vara obekräftat.

Samsungs första våg med LCD-tv var däremot ökända för sina av/på-stängningar. Närsomhelst kunde TV´n stänga av eller sätta på sig själv. Ganska trist om det skedde mitt i natten eller mitt under en film.

Vad du ska satsa på är en fråga om behov och ekonomi.

Nedanstående är plockat från en medlem på eforum.se

Skillnaden mellan en LED TV och en LCD TV är hur skärmen lyses upp. LED TV använder dioder och LCD använder lysrör. Eftersom dioder är mindre än lysrör så kan man göra LED TV betydligt tunnare än motsvarande LCD.

När det gäller bilden är det inte lika enkelt. LED TV kan tillverkas i två olika varianter. Antingen placerar man dioderna längs panelens kanter eller placerar man dem bakom panelen. LED TV som har dioderna längs panelens kanter har inte bättre bild än motsvarande LCD, tvärt om skulle jag vilja säga. Däremot har LED TV som har dioderna bakom panelen möjlighet att ha olika ljusstyrka i olika delar av bilden, vilket kan ge bättre kontrast. Jag säger kan ge bättre kontrast eftersom inte alla LED TV hanterar det jättebra.

Jag skulle säga att den enda generella anledningen till att köpa en LED TV är om du vill ha en extremt tunn TV. När det gäller bilden så skulle jag tro att man generellt får mer för pengarna om man köper en vanlig LCD, eftersom tillverkarna ofta tar ut ett lite högre pris för sina LED modeller än LCD dito.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört någonstans att tydligen på Led TV kan det dyka opp något som heter Clouding =, ser ut som ljusa moln,

syns i princip endast när det är mörka sener.

Ja, det är sant, därför valde jag personligen bort Samsung, många som har problem med detta.

Du kan kolla inne på "samsung-forum" där tar de upp detta problem. Detta inträffar när TV'n blir varm.

Samsung's LED är överreklamerat på alla sätt, det som störde mej mest, är att det tar en sekund i delay

varje gång du skall zappa en kanal - vid bläddring.

ps: Själv köpte jag en LG, som nummer två satsar jag på Philips. sedan Sharp.

ps2: LG's laptoppar är det som bråkar minst. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...