Gå till innehåll

Priskrig på SSD?


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Gomorron! Med tanke på en del diskussioner som varit här kring SSD där en del menar att de är på tok för dyra så kanske det nu ser lite ljusare ut framöver.

Intel har nämligen gått ut med ganska kraftiga prissänkningar över flera populära modeller.

http://www.sweclocke...nkningar-pa-ssd

Detta kan förhoppningsvis få konkurrenterna att svara. När detta kommer att slå igenom för slutkunder är ju osäkert men redan idag sänkte åtminstone en återförsäljare priset på den kanske mest populära modellen i Intels lista med 190kr vilket gör att 120GB'aren hamnar på 799kr.

http://www.prisjakt....t.php?p=1196157

Den förmodligen största konkurrenten idag, Samsungs 128GB'are ligger därmed någon hundralapp högre.

http://www.prisjakt....kt.php?p=974936

Litet sidospår... Sedan AMD lämnade prestandasegmentet på processorer är Intel helt ohotade där vilket gör att priserna förmodligen kommer att stagnera på en "onödigt hög" nivå med rejäl vinstmarginal för Intel. Kan det vara så att de kommer att använda en del av den vinsten till att pressa ner priserna på sina SSD kanske t.o.m till förlustnivåer, för att på så sätt skrämma bort konkurrenterna från den marknaden också?

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Lämna "Mainstream" och ta en titt på OCZ istället. Alltid bra pris och prestanda. Har kört dom sedan generation 1 och aldrig haft minsta problem.

Håller faktiskt med e-son i detta fallet, inte ett enda problem. har bara en liten på 60GB men skall i slutet av månaden köpa en större 120 GB.

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har själv en OCZ som aldrig strulat men det är många som inte delar den erfarenheten. OCZ liksom de flesta andra tillverkare använder mest Sandforce styrkretsar, vilka visat sig ha ganska mycket problem. Hårdvaran är nästan identiska mellan olika tillverkare och det som skiljer är firmwaren. Även Intel som tidigare utvecklade en egen styrkrets har nu tyvärr gått över till Sandforce, men skillnaden är att deras har visat sig vara lite stabilare än genomsnittet. Samsung däremot som är en av de nyaste aktörerna på marknaden använder en egenutvecklad styrkrets som visat sig vara väldigt stabil, det tillsammans med konkurrenskraftigt pris har på kort tid gjort dem till en favorit.

Så att välja Samsung är på ett sätt raka motsatsen till att vara "mainstream", man visar marknaden att man vill ha något annat än standarddisken.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag vara kärringen mot strömmen och mucka med er som har SSD-diskar....hur är det med ryktena om att SSD har kortare livslängd än vanliga diskar och att man enklare kan rädda filer från dessa jmf med SSD? Jag har förstått att livslängden på en SSD är drygt 5 år jmf med betydligt längre för en vanlig disk. Jag skulle gärna satsa på en SSD men känner att de inte riktigt är att lita på än.....eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OCZ liksom de flesta andra tillverkare använder mest Sandforce styrkretsar...

OCZ använder i generation 4, Indilinx styrkretsar. Kommer inte ihåg exakt och orkar inte googla, men dom köpte upp en styrkretstillverkare och utvecklar egna controllers för fullt... det kanske t.o.m. är Indilinx...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna satsa på en SSD men känner att de inte riktigt är att lita på än.....eller?

Satsa på du... Som systemdisk är dom överlägsna, och du har troligen bytt ut hela datorn innan disken dör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna satsa på en SSD men känner att de inte riktigt är att lita på än.....eller?

Jag ser det som såhär.

Om man väljer en beprövad SSD modell som visat sig vara stabil istället för den allra senaste superprestandadisken där tillverkaren pressat allt till det yttersta, så är den pålitlig och hållbar nog. Man kan alltid få ett dåligt exemplar men det kan man med en mekanisk disk också.

SSD är främst lämpad som systemdisk och behöver till det inte vara så stor. Är man orolig så kan man ju ha en USB disk som är stor nog att rymma en backup av den relativt lilla SSD'n. För många kan det ju ändå vara vettigt att även ha en eller flera större/billigare mekaniska diskar att lagra allt annat än systemet på då de som bekant ger mer utrymme/kr än SSD. Planerar man det smart så behöver man inte ha några "känsliga" saker på SSD'n utan kan ha det på mekaniska diskarna istället om man känner sig tryggare med det. Men då bör man ju istället ha backup av dem för inte heller de är ju ofelbara).

Det händer fortfarande väldigt mycket inom SSD utvecklingen. Chansen är stor att om redan några år så har det kommit mycket större, snabbare, billigare och ännu pålitligare/hållbarare diskar som man antagligen kommer vilja byta till. Därför känner jag inte att min SSD måste hålla i 10-15 år som vissa av mina mekaniska diskar gjort. Som e-son också är inne på, jag tror helt enkelt jag köpt en ny och flyttat över all data till den innan diskens ålder blir ett problem.

OCZ använder i generation 4, Indilinx styrkretsar. Kommer inte ihåg exakt och orkar inte googla, men dom köpte upp en styrkretstillverkare och utvecklar egna controllers för fullt... det kanske t.o.m. är Indilinx...?

Ja det stämmer faktiskt att de köpte upp dem, ber om ursäkt för det misstaget. Men även Indilinx är ju mer mainstream än Samsung. ;)

Hur som helst, detta var inte tänkt att vara ännu en favorit-tillverkar-krigtråd utan kort och gott förmodligen goda nyheter för de som tyckt det varit för dyrt med SSD. Nu skönk för övrigt priset ganska rejält även på Intels 520 180GB.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080281

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst, detta var inte tänkt att vara ännu en favorit-tillverkar-krigtråd...

Nej, några fanboy-krig deltar jag aldrig i, vad jag vet. ;)

Mitt syfte var bara att visa på fler alternativ till det vanliga "Allt-som-är-märkt-Intel-eller-Asus-måste-vara-bäst"... för så är inte fallet. Att Intel troligen är bäst på processorer är jag böjd att hålla med om... men där slutar "medhållet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...