Gå till innehåll

SSD Disk


Spindeln

Recommended Posts

Byggt ny dator. Vid installation av Windows 7 på SSD disk

så när installationen är klar och det är dags att köra Windows Update

kraschar datorn, blåskärm och autoexet försvinner. Datorn kan inte boota.

Provade installera på en vanlig HD och då inga problem.

Jag har kollat i BIOS men hittar inget som kan orsaka felet med SSD disk.

Jag har kollat det senaste firmware för Crucial SSD m4 2.5 också.

Och bara den SSD är inkopplad.

Min nya dator:

Moderkort Asus P8 Z68-V PRO

Ramminne Kingston 16GB DDR3 2133MHz (4x4)HyperX

SSD Crucial 128 GB

SSD Crucial 64 GB

SSD Crucial 64 GB

SSD Vertex 60 GB

HD Western 160 GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkort Asus P8 Z68-V PRO

SSD Crucial 128 GB

Det blir svårt att lösa, helst skall man hålla sig Intel 520 SSD,

Asus moderkort kan också vara tjuriga.

Det finns fem någorlunda "erkända "SSD-disk på marknaden och Crucial tillhör inte dom.

Prova och kör disken i någon annan dator, eller tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det borde leda till sådana problem men bara för att vara på den säkra sidan, du bör köra AHCI med SSD så ändra till det om du inte redan gjort det.

Sedan tycker jag PC Guidens tips är bra. Plocka bort alla andra diskar än den du ska installera OS'et på under installationen.

Däremot håller jag inte alls med Marion om det nedan. Inget fel på 520 men påståendet är extremt överdriven.

Det blir svårt att lösa, helst skall man hålla sig Intel 520 SSD,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det borde leda till sådana problem men bara för att vara på den säkra sidan, du bör köra AHCI med SSD så ändra till det om du inte redan gjort det.

Sedan tycker jag PC Guidens tips är bra. Plocka bort alla andra diskar än den du ska installera OS'et på under installationen.

Däremot håller jag inte alls med Marion om det nedan. Inget fel på 520 men påståendet är extremt överdriven.

Nähä? Vilket påstående är extremt menar du?

Mer än att jag skulle hålla mig ifrån det udda lågprismärket "Crucial".

Alla rättar in sig i ledet efter Intel's standard. På så sätt skapar det minst problem.

Och sedan är AHCI-mode mer ämnat för mekaniska diskar. (Min SSD tappa prestanda med AHCI.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS skrev ju i första inlägget att bara ssd disken är inkopplad B)

Har du testat att byta sata port? Du har 4 st SATA 3Gb/s o 4 st SATA 6Gb/s på moderkortet.

Ta helst bort lite minne när du installerar. Viktigt att du har en bra windows kopia att installera ifrån också.

Nu vet jag inte om du installerar från USB minne eller skiva.

Men här finns lite info om att lägga win 7 på USB minne, samt windows 7 sp1 ISO att ladda ner.

http://www.sweclocke...n-ett-usb-minne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som jag funderar över är om det är Marvel eller Micron chip i din ssd..

Du har olika support på ditt moderkort beroende på vilken port du använder.

Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller : *2

2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue

JMicron® JMB362 controller : *2

1 x eSATA 3Gb/s port(s), red

Frågan är om du kopplat rätt..

Likaså kan det bli problem om du först installera W7 i IDE-mode för att sedan ändra till AHCI, installera om rätt från början om du inte är säker på vad du gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt funkar med installationen av Windows 7.

När jag sedan ska uppdatera Windows 7 med Windows update och kommer nästan til slutet, då kraschar det. Blir blåskärm som jag inte hinner läsa och sedan blir det svart, datorn startar om och hittar ingen bootdisk. Jag har provat med alla SSD diskarna med samma resultat. Provade att installera Windows 7 på en vanlig HD och då inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt funkar med installationen av Windows 7.

När jag sedan ska uppdatera Windows 7 med Windows update och kommer nästan til slutet, då kraschar det. Blir blåskärm som jag inte hinner läsa och sedan blir det svart, datorn startar om och hittar ingen bootdisk. Jag har provat med alla SSD diskarna med samma resultat. Provade att installera Windows 7 på en vanlig HD och då inga problem.

Kolla här nu, råka ut för samma som dej i igår.

Vi montera in en ny Seagate 1TB "vanlig SATA" i en packard bell stationär.

Den sa nåt om filen mmc.exe inte kunde laddas, och detta medförde att win-update inte fungera.

Vi gjorde om installen och bytte installskiva, minne och lite annat - det blev samma fel.

Sedan bytte vi disk till en WDC-green-caviar, (vilket jag inte trodde på själv) men jösses, det fungera?!

Första gången jag råkar ut för denna bugg, och har ingen aning om varför det händer.

Jag titta i loggen, där fanns massa röda kryss, åt alla "håll och kanter", det gick inte att utläsa nåt logiskt.

Om du inte kan byta BIOS på ditt Asus, så vore det intressant om du kan göra installen på en annan dator med din SSD-disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...