Gå till innehåll

Felraderade mappar?


AndersE

Recommended Posts

Jag har nu flera gånger råkat ut för dataförluster pga att win7 raderar ej mappen jag har markerad utan raderar istället huvudmappen. Händer både på hårddisk och minneskort.

tex:

e:

\

huvudmapp

\-- undermapp

\- undermapp2

\-undermapp3

Om jag har markerat undermapp2 och trycker shift delete. Så ser det sen ut som att den raderat undermapp2, men markerar jag sen e: så har plötsligt huvudmapp + alla undermappar till den raderats.

Och de finns inte i soptunnan heller.

Har väl hänt en 4-5 gånger nu på ett par månader.

Idag var det väl inte så viktigt, skulle radera en mp3 mapp på minneskortet i mobilen, men windows raderade alla mp3 jag hade där.

Jag har förlorat så många viktiga filer på detta viset. Får köra räddningsprogram varje gång.

Redigerad av AndersE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och de finns inte i soptunnan heller.

Har väl hänt en 4-5 gånger nu på ett par månader.

redigerat: glöm nedan:

Jag tror inte Win7 buggar, som du kanske tror?

Du måste öka antalet GB avsett för traschkannan, annars så åker det "ut i det blå"

höger klicka på p-korgen så ser du. Stämmer min tes?

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trycker man Shift+Delete som AndersE skriver att han gör så ska inte filerna hamna i papperskorgen. Så vitt jag förstår så är det inte det som är problemet utan att, i stället för att den önskade mappen tas bort, är det den överliggande mappen som tas bort. Det problemet kan jag inte påminna mig att jag har sett något om i forumet förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trycker man Shift+Delete som AndersE skriver att han gör så ska inte filerna hamna i papperskorgen. Så vitt jag förstår så är det inte det som är problemet utan att, i stället för att den önskade mappen tas bort, är det den överliggande mappen som tas bort. Det problemet kan jag inte påminna mig att jag har sett något om i forumet förut.

Aha.. bra observerat där Cecilia.. jag gjorde två kraftiga tankefel, missa mappstrukturen,

och kommando shift+delete passerar/åsidosätter för jesus p-korgen :wacko:

Anders, Glöm mitt inlägg ovan.

Edit: han kan ju fortf. testa och öka utrymmet på p-korgen, det kan hjälpa "buggen"

då detta händer bara ibland, kanske när korgen är full?!

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, jag trodde det var nån bugg som kanske var känd, men jag får väl köra ett tag igen o se vad som händer.

Jag har använt pc och andra datorer sen de första kom på 80 talet och har inte på någon annan maskin eller os haft nåt liknande fel.

Och att jag skulle göra fel på nåt vis är helt otänkbart.

Men tack för alla teorier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trycker man Shift+Delete som AndersE skriver att han gör så ska inte filerna hamna i papperskorgen. Så vitt jag förstår så är det inte det som är problemet utan att, i stället för att den önskade mappen tas bort, är det den överliggande mappen som tas bort. Det problemet kan jag inte påminna mig att jag har sett något om i forumet förut.

Hitta denna fixit:

http://support.micro..._folder_diag/sv

Kollar man på punkt n:o #5 så kan den rätta till det?! Värt ett försök Anders?

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

jag har exakt samma problem!!!!

Det är inget datorfel! Det är en nesting som hänviser till huvudmappen från en undermapp.

Har försökt få rätt på det men lyckas inte.

exempel: C:/minmusic/dokument/bilder/dokument/minmusic

för att röja upp i strukturen deleter du den sista music-mappen och då försvinner samtliga mappar!

Även om du deleter dokument mappen kommer samtliga att försvinna.

Har provat att flytta samtliga mappers innehåll över till en extern hårddisk och försökt deleta mapparna, men det går inte. Ändrar man visning-smode så att man ser dolda filer ser man några små genvägar som pekar på de olika mapparna. Det är en röra. Och det går inte att göra backup heller. Samtliga mappar kopieras i backuppen lika många gånger som Nestningen uppträder.

Har någon ett förslag hur man kommer till rätta med det??

Nimmer

Redigerad av Nimmer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...