Gå till innehåll

Win 8 går inte att installera om man har Win 7 Starter ?


phmo

Recommended Posts

Kanske inte det svar är ute efter men "uppgradering" har ju aldrig varit att föredra. Gör hellre en helt ny installation så du får ett riktigt rent och fräscht system att utgå ifrån utan onödiga potentiella problem från gammalt skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte det svar är ute efter men "uppgradering" har ju aldrig varit att föredra. Gör hellre en helt ny installation så du får ett riktigt rent och fräscht system att utgå ifrån utan onödiga potentiella problem från gammalt skräp.

Ok, kanske det ...

Men var hittar jag då en win 8 install dvd till billigaste pris ?

Jag har redan köpt en uppgraderingslicens till win 8, kan jag få tillbaka pengarna för den ?

Redigerad av phmo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förutsatte, i min enfald, att en uppgradering var aktuell. Och med Starter i burken går det inte. Naturligtvis kan man göra en fräsch installation för att få det bästa resultatet men just uppgraderingen i sig själv är inte giltig... från W7 Starter till W8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förutsatte, i min enfald, att en uppgradering var aktuell. Och med Starter i burken går det inte. Naturligtvis kan man göra en fräsch installation för att få det bästa resultatet men just uppgraderingen i sig själv är inte giltig... från W7 Starter till W8

Nä och hur knäppt är det på en skala, att man inte kan uppgradera W7 Starter till W8 ???

Säkert många som sitter med W7 Starter och som skulle vilja uppgradera till W8. Men icke. :wacko:

Redigerad av phmo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får nog hålla med där.

Tydligen så kringgås all kontroll gällande de gamla aktiveringarna... vilket innebär att de med piratkopierade versioner av Windows får möjligheten att uppgradera till ett legitimt OS. OM detta verkligen stämmer kan jag inte gå i god för... men det hade varit en lysande strategi från MS att komma omkring piratproblemet.

Med det kan man kanske lyfta ytterligare på ögonbrynen och undra varför Windows 7 Starter inte får en uppgradering. Det kan ju inte handla om undermålig prestanda i datorerna det är ämnat för... (ställer mig frågande till mitt eget påstående)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika underligt tycker jag det är att man (enligt Wikipedia) kan uppgradera Win 7 Pro till Win 8 Enterprise, men inte Win 7 Ultimate till Win 8 Enterprise.

EDIT: Vid närmare koll så kan det kanske ha med volymlicenser att göra.

Hoppas det är ok att jag lånar tråden till en följdfråga. Har för mig detta besvarats i samband med att Win 7 kom men har glömt hur det funkade.

Om man köper en uppgraderingslicens, installerar Win 8, provkör ett tag och ångrar sig och vill tillbaka till Win 7, är det då ok att lägga in Win 7 igen? Eller är den licensen makulerad iom att man gjort uppgraderingen en gång? Givet att man tar bort Win 8 och bara använder Win 7 licensen, man kan såklart inte ha en av varje installerad samtidigt så långt är jag med.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag vill ha installerat på både min PC och Netbook, måste jag köpa två st av denna då ?

Finns ingen licens som gäller för installation på 1-3 datorer ?

Ja

Nej

Jag antar att du har giltiga licenser för Windows 7 och då blir det väl billigare med uppgraderingslicenser: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1434881

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du har giltiga licenser för Windows 7 och då blir det väl billigare med uppgraderingslicenser: http://www.prisjakt....t.php?p=1434881

Nope, det har jag inte. Kör bara Win 7 Starter på både PC och min eeepc. Funkar utmärkt. :)

Kanske ska fortsätta med det och strunta i W8 helt istället så länge det går eller vad säger Ni ?

Redigerad av phmo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste precis detta :

Windows 8 kräver att processorn har stöd för NX för att funktionerna för skydd mot skadlig programvara ska fungera på ett säkert sätt.

För att förbättra tillförlitligheten för appar och drivrutiner från tredje part som körs i Windows 8 krävs även SSE2.

Om datorn inte har stöd för PAE, NX och SSE2 kan du inte installera Windows 8.

Upgrade Assistant visar ett felmeddelande om processorn inte har stöd för PAE och SSE2.

Kanske inte äldre datorer har dessa stöd och då fungerar inte installationen av W8.

Blir till att köpa nya datorer då om man vill köra W8.

Redigerad av phmo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vad händer om jag installerar en OEM licens på två datorer då ?

Kommer man till fängelset då ? :wacko:

Aktiveringen kommer inte tillåta dig aktivera den på två olika datorer. OEM binder licensen vid en specifik hårdvara. Försöker du installera den på en andra dator så går du bet, det kommer bli stopp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste precis detta :

Windows 8 kräver att processorn har stöd för NX för att funktionerna för skydd mot skadlig programvara ska fungera på ett säkert sätt.

För att förbättra tillförlitligheten för appar och drivrutiner från tredje part som körs i Windows 8 krävs även SSE2.

Om datorn inte har stöd för PAE, NX och SSE2 kan du inte installera Windows 8.

Upgrade Assistant visar ett felmeddelande om processorn inte har stöd för PAE och SSE2.

Kanske inte äldre datorer har dessa stöd och då fungerar inte installationen av W8.

Blir till att köpa nya datorer då om man vill köra W8.

Angående PAE, NX och SSE2 detta är vilket stöd processsorn

Själv kan jag nog inte säga så mycket när jag inte sett vilka systemkrav som krävs för Win8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...