Gå till innehåll

Problem med hårddisk i HD kabinett [LÖST]


Space

Recommended Posts

Hej Marion!

Har laddat ner cnet. Fick upp Disk 6 (0KB) - Conner Peripherals 240MB, i rutan "Look in".

Men inga filer under. Hur gör jag nu?

Bravoo.. Körde du "long search"?

Isf, fråga #2 Hur lång tid tog det för filescavanger att scanna disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid aktivering av "long search" får jag upp en ruta " Skip Deleted Files and Folders" och under den står det följande. "Deleted files an folders, if not needed, can be skipped for cleaner, uncluttred results." "Do you want to skip them?" Val " Yes. skip deleted files?" eller "No. Display deleted files"

Hur gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid aktivering av "long search" får jag upp en ruta " Skip Deleted Files and Folders" och under den står det följande. "Deleted files an folders, if not needed, can be skipped for cleaner, uncluttred results." "Do you want to skip them?" Val " Yes. skip deleted files?" eller "No. Display deleted files"

Hur gör jag?

Jag sa till dej innan, "välj helst long search".. så..

Kör long search, och svara JA på att den ÄVEN skall söka deleted files.

Svara sen på hur lång tid scanningen tog.. jag vill veta.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla hjälpsamma vänner.

Börjar misstänka att det är ett allvarligt fel på hårddisken. Har även testat e-son:s Puppy-metod och kan inte heller med den finna hårddisken.

Så jag ser ingen annan möjlighet än att lägga ner försöken att hitta filerna på hårddisken.

Har iallafall lärt mig en hel del med er hjälp!

God Jul och Gott Nytt År

Space

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som din gamla hårddisk satt sig och jag tror inte det funkar med det gamla hederliga knepet för att ta loss kolvar när kolvringarna satt sig i cylindern, att tömma Coca-Cola i cylindern över natten så att man dagen efter kan knacka loss kolven med en träklabb och hammare...

Men om du har dödförklarat hårddisken och om det inte spelar någon roll om den blir förstörd så kan du ju testa några fulknep. Kan det tex. vara så att disken nu står på högkant i kabinettet men att den legat i den gamla datorn? Kan ju finnas en risk då att läsarmen fastnat. Om du startar disken i kabinetten och ger den ett par lagom vänliga knackningar med tex ett skruvmejselhandtag, händer det grejer då? Ett annat och brutalt sätt, som också garanterat kommer att döda din hårddisk, är att du helt enkelt öppnar den, monterar den i kabinettet och hjälper igång läsarmen under uppstarten. Men som sagt, det är det sista du gör med den disken för en öppnad disk funkar inte många timmar. En bekant gjorde så med en disk han ansåg vara körd och till hans förvåning hoppade den igång och han kunde rädda datat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har följt dina instruktioner. Men inga filer dyker upp. Nere till höger står 0 files found. Har gjort flera scan försök, men med samma resultat.

Svar:

Eftersom Filescavanger hittar disken, och kör en "brutforce" mot denne och läser ända ner till FAT12,

och den hittar inte ens deleted files, så är sannolikt ditt styrkort kass.

Enkelt förklarat, den hittar halva styrkortet och listar sig bevisligen. Men kopplingen mellan styrkort och läshuvud är brutet. mao, du har lekt färdigt.. och som du sa själv, du lärde dig alltid nåt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sammanfattning av problemet är följande.

Den gamla datorn har legat i förråd i ett antal år. När jag startade upp den så fick jag den här informationen.

AMIBIOS © 1992 American Megatrends Inc.

008064 KB OK

Wait ......

CMOS System Options Not Set

CMOS Display Type Mismatch

Keyboard is Locked ... Unlock It

Run Set Up Utility

Press < F1 > to Resume _

Tangentbordet var det inget fel på. Så jag bestämmde mig för att installera hårddisken i ett HD-kabinett. Kopplade upp enheten via usb till min dator.

En Dell XPS 420. Datorn hittade hårddisken men den var inte initierad. Någon information om vad som fanns på hårddisken kunde jag inte få i det läget. Efter förslag av Marion så laddade jag ner Filescavanger.

Filescavanger hittade hårddisken och jag startade long scan. Men inget hände och nere till höger stod 0 files found. Har en gammal hårddisk som jag monterade i kabinettet för att försäkra mig om att inte kabinettet strulade. Den fungerade OK och jag körde en long scan i Filescavanger. Det tog flera timmar innan den var klar.

Hårddisken i den gamla datorn som legat i förråd, var horisontiellt monterad. I kabinettet sitter den på högkant. Om läsarmen kärvat så borde den ha lossnat när jag monterade ur den från datorn och installerade den i kabinettet. Med all mekanisk hantering.

När jag startade upp den gamla hårddisken så hördes disken gå upp i varv och strax efter ett kort "jogglande" som säkerligen var läsarmen som for omkring. Sedan har endast ljudet från diskens rotering hörts.

Mina felsökningsresurser får nu anses uttömda. Men det mesta tyder på att hårddisken inte är frisk och har kvalificerat sig för elektronikåtervinning, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sammanfattning När jag startade upp den gamla hårddisken så hördes disken gå upp i varv och strax efter ett kort "jogglande" som säkerligen var läsarmen som for omkring.

Okej, hade du sagt detta från början hade analysen varit lättare, att dödförklara disken rakt av - utan massa tester.

Skadade läshuvud som söker startsektorn är inget unikt, tyvärr. Därav det klickande ljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...