Gå till innehåll

Problem med hårddisk i HD kabinett [LÖST]


Space

Recommended Posts

Har installerat en hårddisk i ett HD kabinett med USB. Hårddisken har suttit i en gammal dator med Windows 3.11. Hårddisken startar upp och fungerar OK enligt enhetshanteraren. Drivrutinen är också OK. Under start/dator ser jag ingen hårddisk. Vad måste jag göra för att dels få upp disken och kunna se innehållet i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick in under datorhantering, i det här fallet disk 6. Högerklickade och valde, initiera disk. Dialogruta initiera disk kom upp. Bockade för disk 6 och MBR och sedan OK. Dialogruta för virtuella diskar kom upp och där stod "felaktig funktion". Var kan felet vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick in under datorhantering, i det här fallet disk 6. Högerklickade och valde, initiera disk. Dialogruta initiera disk kom upp. Bockade för disk 6 och MBR och sedan OK. Dialogruta för virtuella diskar kom upp och där stod "felaktig funktion". Var kan felet vara?

Disken hade en äldre formatering som inte dagens Win hittar.

Och eftersom du initerat disken så blir det svårt, då du "skrivit över" den gamla MBR'en

Den kan också varit tröglöst/småkass, men det tror jag inte eftersom den dök upp i hanteringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att jag fick felmeddelandet "felaktig funktion" så borde väl inte MBR på disken skrivits över...eller.

Nej, tydligen misslyckades initiringen, tur för dig, om så är fallet, men man gör aldrig så.

Länken du visar.. det kan vara jumperfel, (tror inte det i ditt fall) men prova slave och master.

Men du tjänar på att scanna av disken via ett program som heter Filescavanger. Det är ett freeware.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att jag inte kan initiera disken så kan jag inte göra någonting med den. Det är väl formatet på disken som Windows 7 inte känner igen.

Finns det något program som kan konvertera formatet utan att radera disken? Alla förslag emotses med tacksamhet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Space!

Eftersom som jag är totalt nybörjare på W7 så reggade jag mig för att kunna irritera andra med fullständigt vansinniga frågor om detta operativsystem. Läste ditt inlägg och eftersom jag själv rotar i gammalt skrot så tyckte jag det var läge för ett input, ha dock överseende för min totala okunnighet när det gäller W7.

Min vilda gissning är att din gamla disk har formatet FAT32. Vad du behöver är ett OS som läser det formatet och lösningen kan vara att ladda hem en Linux-dist som du kan boota din dator med. Det här är ett workaround som kräver en del arbete, du måste ladda ner en dist, tex Puppy Linux som du hittar här: http://www.puppylinu...load/index.html

Det du får är en ISO fil som sedan skall brännas på en CD. Med denna CD startar du sedan upp din dator och på det sättet kan läsa den gamla disken och kopiera över filer till en annan hårddisk. Det går också att lägga Puppy på en bootbar USB sticka om man hellre föredrar det.

Nu vet jag inte hur det funkar i W7 men i XP fanns ju funktionen Säker Avslutning av USB eneheter och den hårda vägen lärde jag mig att om man inte avslutade USB disken före man stängde ned och bootade om datorn med en Linux-skiva så var det lögn i helsike att hitta hårddisken.

Om du känner för gå vidare och testa så rekommenderar jag att du läser på lite grann om Puppy Linux, det finns kortfattad och lättbegriplig info på sidan jag länkade och i de länkar du hittar där.

Vill bara avsluta med att klargöra att jag inte är något stort Linux fan, nu råkar det sig bara så att när man väl bränt en Linux-skiva som man kan boota datorn med så har man ett mycket användbart verktyg.

Edit: Finns faktiskt en tråd om Puppy Linux i forumet, hittade den alldeles nyss:

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/21771-raedda-data-med-puppy-linux/

Redigerad av Skrotnisse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare Skrotnisse,

Tack, det här låter mycket intressant!

Mina kunskaper vad gäller W7 är heller inte på någon avancerad nivå. Det är säkerligen som du säger att det är format FAT32 på disken.

Det var väl det formatet somm gällde vid den tiden.

Hårddisken är från mitten av 90 talet och systemet slutades att användas runt 2004.

Ska studera Puppy Linux. Kommer att hålla dig uppdaterad hur det hela utfaller. Frågor dyker säkerligen också upp som jag kanske återkommer med..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAT32 introducerades 1996. Den mest troliga filsystemet är FAT16 eller möjligen FAT12.

Du kan konvertera en FAT-enhet till NTFS (utan att påverka data) med kommandot...

convert <enhetsbeteckning>: /fs:ntfs

...förutsättningen är förstås att du kan tilldela enheten en enhetsbokstav, om den inte redan har en.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK,e-son,

Som jag nämnt tidigare så är jag ingen expert på mjukvara! Ja, disken är nog från år 93 så du har säkert rätt om formaten.

Skriver jag in den här textraden, convert <enhetsbeteckning>: /fs:ntfs. I rutan, sök bland program och filer vid start?

Om ingen enhetsbokstav finns. Hur tilldelar jag den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAT32 introducerades 1996. Den mest troliga filsystemet är FAT16 eller möjligen FAT12.

Du kan konvertera en FAT-enhet till NTFS (utan att påverka data) med kommandot...

convert <enhetsbeteckning>: /fs:ntfs

...förutsättningen är förstås att du kan tilldela enheten en enhetsbokstav, om den inte redan har en.

Japp, så är det. Tänkte skriva FAT-format men lade till "32" utan att ens märka det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare Skrotnisse,

Tack, det här låter mycket intressant!

Mina kunskaper vad gäller W7 är heller inte på någon avancerad nivå. Det är säkerligen som du säger att det är format FAT32 på disken.

Det var väl det formatet somm gällde vid den tiden.

Hårddisken är från mitten av 90 talet och systemet slutades att användas runt 2004.

Ska studera Puppy Linux. Kommer att hålla dig uppdaterad hur det hela utfaller. Frågor dyker säkerligen också upp som jag kanske återkommer med..

Egentligen inga svåra saker men det kräver lite pyssel. Såg nu att det är e-son som skrivit den eminenta guiden i Puppytråden och eftersom han kommenterat här är nog inte hjälpen långt borta om det kör ihop sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK,e-son,

Som jag nämnt tidigare så är jag ingen expert på mjukvara! Ja, disken är nog från år 93 så du har säkert rätt om formaten.

Skriver jag in den här textraden, convert <enhetsbeteckning>: /fs:ntfs. I rutan, sök bland program och filer vid start?

Om ingen enhetsbokstav finns. Hur tilldelar jag den?

Du skriver kommandot i Kommandotolken... starta den som administratör.

Enhetsbokstav tilldelas i Diskhanteraren.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skrivit in textraden i kommandotolken. Men svaret blir "det går inte att hitta filen"

Var kan problemet vara?

Bytte du ut <enhetsbeteckning> mot aktuell enhetsbokstav för disken som skall konverteras?

Har laddat ner precise-5.4.2. iso på en CD. HD kabinettet med hårddisken som ska byta format anslutes till USB på datorn.

I vilken ordning går jag sedan vidare?

Bränn ut precise-5.4.2. iso på en cd. Sedan startar du om datorn med den nybrända CD:n kvar i CD/DVD-läsaren. Du bootar alltså på den brända cd:n på samma sätt som när du installerar Windows från CD/DVD. Alternativt kan du skapa ett bootbart usb-minne, med precise. Det finns bra guider på Puppys hemsida om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den externa disken har beteckning disk 6 i diskhanteringsmenyn. Ska jag skriva in den beteckningen på platsen <enhetsbeteckning>?

Är det bättre att använda ett bootbart usb-minne istället för CD:n?

Redigerad av Space
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den externa disken har beteckning disk 6 i diskhanteringsmenyn. Ska jag skriva in den beteckningen på platsen <enhetsbeteckning>?

Nej, disken måste ha en enhetsbokstav typ, D,E,F.... o.s.v. Har den ingen enhetsbokstav och du inte kan initiera disken, föreslår jag att du försöker rädda data med "Puppy-metoden". Det krävs annars en lång rad dos-kommandon (som jag inte har i minnet) för att komma vidare med en förlustfri konvertering.

Är det bättre att använda ett bootbart usb-minne istället för CD:n?

Har ingen betydelse. Se bara till så att datorn bootar på det medium du valt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst Puppy-guiden? Jag tror inte jag kan förklara det bättre än så. USB-minnet måste hur som helst vara bootbart... det räcker alltså inte att kopiera iso-filen till minnet.

Innehållet på disken påverkas inte, om du inte börjar skriva (föra över filer) till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla ni.. ni gör det svårt nu och Skrotnisses inlägg var den största omvägen jag sett, om det ens fungerar.

Du är tre klick eller 50 sekunder, från att fiska ut din data. Titta på min dump, jag har där valt en enhet som är FAT,

Filescvanger kräver ingen mbr eller enhetsbokstäver, den hugger rådatan rakt av.

1. Hämta här: http://download.cnet...4-10028488.html

2. Kör filen bara som RUN, du behöver inte installera ens.

3. Din disk uppträder i menyn, (som sista disk/enhet) du kan köra quick search, men jag hade valt "long"

4. Hittas den inte i listen - har du ett större fysiskt problem.

post-6485-0-72881100-1354736294_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I diskhanteringen står enligt följande.

Disk 0 = (C:)

standard

Disk 1 = (D:)

standard

Disk 2 = (F:)

Disk 3 = (G:)

Disk 4 = (H:)

Disk 5 = (I:)

Disk 6 = Okänd, inte initierad = Den aktuella disken i HD kabinettet.

Disk 7 = (L:)

Disk 7 = CD-Rom DVD = (E:)

Ger det här några ytterligare förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...