Gå till innehåll

Fryslaggar vid surf på facebook


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Nej nej, jag har inte alla webläsarna installerade samtidigt. Jag testade dem var för sig, och alla fungerar i min windows 8 dator lika dåligt. Den enda som fungerar bra är den som inte går att avinstallera och det är IE. Problemet med den är att jag hatar dess gränssnitt som jag tycker är på tok för omständigt och föredrar liksom chromes enkla gränssnitt som inte har så mycket krusiduller. Därför har jag inte gått över. För även om chrome fungerar dåligt i min windows 8 dator, så är gränssnittet fortfarande 100gånger bättre än IE, så det slutar alltid med att jag sväljer problemet med fryslagg vid användande av chrome bara för att upplevelsen är så mycket bättre i sig. Men det är så fruktansvärt irriterande att varje gång jag stänger av datorn, och sätter igång den igen och surfa in på facebook  så skall hela jädrans datorn haka upp sig. Det är bara i webläsare skapade av andra företag som detta sker i. Jag har alltså sagt tack och adjö till Chrome flera gånger, och  kört IE. Men det räcker att köra IE i ett par minuter för att jag bara skall känna... Näää... jag pallar inte denna skitwebläsare. Så installeras Chrome igen. Men något har hänt med chrome. Chrome funkade inta bra i Windows 7 heller på vissa sidor, speciellt youtube t ex. Chrome funkar inte ens bra i Android-lurar. Så jag vet inte vad som hänt på sista tiden med chrome. Chrome har alltid funkat, men sedna versionnumret gick över 10, har det vara varit problem och konstiga buggar.

Redigerad av Jerry Berglund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är Google Chrome du har problem med...? Avinstallera och testa en av de andra chrome-läsarna! Samtliga är baserade på Chromium och har i stort sett samma gränssnitt... SRWare Iron är favoriten och mest lik originalet Chromium, Coolnovo (f.d. ChromePlus) har mest inbyggda extrafunktioner och Comodo Dragon är säkerhetsalternativet... åtminstone om dom får säga det själva.  ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fatsnade för CoolNovo, men jädrans. NU när jag startade datorn. Trodde allt var ok. Facebook laddades ner precis som det skulle. Och plötsligt frös datorn (trots allt var nerladdat). Tog nog ca 1 minut innan jag faktiskt kunde använda datorn igen.Just nu använder jag ett trådlöst tangentbord och mus, kanske jag skall berätta. Men har testat detta då genom att köra utan detta och bara köra med muspaden och tangentbordet i den bärbara datorn. Och problemet har inte med att jag använder extern lösning att göra. Detta dyker upp även när jag använder inbyggda varianten. Så ok. CoolNovo känns snabbare, och allt. Men skumt att den gjorde samma sak, fastän facebook var nerladdat. Jag fattar inte detta problem? Vad är det som gör detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har du kollat om det syns något i loggboken (eventvwr.exe), vid just de tidpunkter då frysningen sker? Kolla under Administrativa händelser + Windows-loggar/Program och system.

 

Edit:

MyEventViewer är en utmärkt hjälp för att filtrera och tyda loggar i loggboken. Svensk språkfil om du vill ha det.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De visade inte något speciellt alls. Enligt min dator. Och det verka vara mera obestämd med CoolNova. Ibland fryslaggar den, ibland inte. Helskumt detta. Men kollade mitt klockslag och inget. Finns det något program som kan indirekt söka efter vad som händer när man använder Chrome, eller som i det här fallet CoolNovo? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kikade lite mer föresten i loggarna och fann detta \Driver\WudfRd med något triangel med utrops tecken. Letade på detta, och enligt mång ainlägg verkar detta vara det som gör frysningarna.

Jag upptäckte nämligen nu att inte ens Explorer verka vara utan dessa frysningar. Men enligt texterna är det något med drivrutinerna till min s k Logitech keyboard och mus? Blir lite förvånad. Skall detta

skapa så stora problem med webläsarna och vara så selektiv att facebook som enda sida gör detta frysproblem?

 

Skall testa processmonitor.... se vad som händer. :-) Tack för tipset. Fick i alla fall avinstallera CoolNovo, som i sig var snabb, men när jag sökte på googles hemsida eftersaker, så kom det alltid upp varnings om att

det skedde lite misstänkt trafik ifrån min dator. Detta var ett meddelande jag aldrig sett tidigare. Så Antar att CoolNovo skickar information som är misstänkt. Så avinstallerat och har just nu bara

IE i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det ha varit det här med CoolNovo och den misstänkta trafiken: http://www.softpedia.com/get/Internet/Browsers/ChromePlus.shtml

Ja, jag misstänker det. Och jag gillade det inte. Men undrar. Det verkar ju nu snarare att det är något problem med mina drivrutiner. Så hur återstället man dessa enkelt och snabbt i windows 8, utan att behöva förlora program och filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det här trodde man ju redan var gjort, i och med att datorn är ny, men det bästa du kan göra nu, är följande...

Gå till Enhetshanteraren (devmgmt.msc) och kolla om det kanske saknas några drivrutiner (gul varningstriangel).

Gå sedan till datorns hemsida och kolla om det kanske finns några uppdaterade drivrutiner... och isf, installera dom.

Kolla även om bios/uefi har uppdaterats med något väsentligt... uppgradera isf även den.

Det du har hittat i loggboken (WUDFRd.sys), kan du för tillfället bortse ifrån. Det är en Windows-drivrutin.

Vill du ha hjälp får du tala om vad datorn heter... fabrikat och modellbeteckning.

 

Vill du helst köra Chrome, bör du testa SRWare Iron, Det enda den saknar är Google Chromes taskiga integritetspolicy.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enhetshanteraren visar som sagt inga gula trianglar.... Men det behöver ju i sig inte betyda att det är lugna puckar. Men använde iallafall Process monitor och kollade. 

Ungefär då jag surfade in på facebook, skriver den Buffert Overflow på chrome. Längd:144. Detta dyker upp på flera ställen under denna tid som datorn fryser iallafall. Kan detta vara orsaken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Nej, det gör många gånger problemet värre.  Problemet är att det nu, när jag alltid är inloggad på facebook (vilket minskat problemet via facebook) så har andra sidor börjat göra samma sak. Hela datorn fryser när man använder webläsare. Problemet är riktigt irriterande. Hoppas att Blue löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...