Gå till innehåll

Kommer mitt Windows 7 att krascha?


eklov

Recommended Posts

Windows update fungerar bara vid avaktiverad windowsbrandvägg. Jag har letat lösningar, se annan tråd. Märkte att Kontrollpanelen inte ville öppna, utan fick meddelandet att utforskaren inte kunde öppnas. Men det gjorde den vid nästa försök. Då märkte jag att fönstret som visar vilka program som är tillåtna i windowsbrandväggen var helt tomt! Nu prövade jag med att köra Systemfilsgranskaren enligt http://support.microsoft.com/kb/929833. Då fick jag bifogad sfcdetails.txt.

Är det hårdvaru- eller mjukvarufel på datorn? Någon som känner igen det?sfcdetails.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dålig hårddisk kan ge sådana symptom som du har men det finns säkert andra skäl också. Se till att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer.

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kan köra Systemfilsgranskaren med W7 skiva också, men om du har SP1 installerat kommer inte SP1 relaterade fel att repareras

om inte skivan har SP1 integrerat. Enligt länken kan det vara bra att köra "sfc" några ggr., och därefter Windows Update.
http://www.sevenforums.com/tutorials/139810-sfc-scannow-run-command-prompt-boot.html
http://www.sevenforums.com/tutorials/2083-system-repair-disc-create.html?ltr=S

Om det inte är fel på hårdvaran och det inte går att reparera mjukvaran, säkerhetskopiera och installera om Windows.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia (tack, du är underbar med att hjälpa, vad skulle vi noviser ta oss till utan dig!!) är nog inne på rätt spår tror jag. Vid ett flertal tillfällen har datorn vid start checkat C:\  först och sedan gått igång. Det har irriterat mig. Datorn har inte heller kommit åter i drift efter strömsparläge, utan hårddisken har accelererat igång, stannat av, accelererat igång, stannat av, osv så jag tvingats stänga av med knappen. En gång hade den efter en sådan händelse tappat tidsinställningen. Jag har kollat hårddisken med ett program jag lotsades till av serviceavdelningen hos tillverkaren, utan funna fel. Nu går jag på djupet med hårddisken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stationär dator, inte gammal, drygt 2 år. Garantin gick just ut. Den blev konstig en av de gånger den inte ville gå upp i normal drift från strömsparläge och ett meddelande i vitt på svart kom upp om jag ville återställa och jag valde ja och då blev det förmodligen dag 1 bios?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När programmet öppnade stod det direkt "1 weak sectors found". Man kände inte att någon undersökning hade utförts. Då startade jag "Extended Self-test". Då stod det att det skulle ta 81 minuter att testa. Redan efter 7,5 minuter stannade testen med budskapet i lilla rutan. Då kan man väl inte säga att bara en dålig sektor finns på hårddisken? Denna dator har jag installerat om 4 gånger i år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan förstå har bara en läsning misslyckas, så visst kan det vara så att det bara är en sektor som är dålig, som i så fall befinner den sig i början av hårddisken eftersom felet kom så tidigt. I början av hårddisken ligger det Windows-filer så om felet innebär att en Windows-fil är skadad kan mycket konstigt inträffa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om det är fel bara på en sektor, kan du prova med att reparera disken med  chkdsk x:/ r   x: /r (byt x för aktuell enhetsbokstav).
Kan även använda Windows inbyggda, "Egenskaper Lokal disk / Verktyg - Felkontroll".
Och därefter köra Testprogrammet igen. Felet kan även bero på dålig Sata kabel eller anslutning.

Men om du har ominstallerat 4ggr. , finns det en Recovery del ( C: ?) som du har använt dig av och felet finns där ?
Och det hjälper inte att formatera disken/installera  om det är sektorfel.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har formaterat C:\ var gång jag ominstallerat. Nu ska jag försöka med chkdsk c:/ r och felkontroll. Innebär dessa åtgärder att det dåliga på hårddisken blir bortkopplat från användning? En upplysning till: Systemåterställning fungerar inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är fel bara på en sektor, kan du prova med att reparera disken med  chkdsk x:/ r  (byt x för aktuell enhetsbokstav).

 

 

Jo jag skulle också kört den, men välj hellre växel /b. den inbegriper även /r  (processen kommer ta 1-2 timmar)

Poängen med den, är att "windows" flyttar infon därifrån och stänger igen clustret. (Denna metod fungerar ofta, inte alltid.)

 

>Och därefter köra Testprogrammet igen.

 

Njaa, diskverktyget kommer ändå hitta det, så det är ingen mening, huvudsaken är att windows inte ser clustret.

 

Men innan du gör det, kör bara chkdsk x: /f  --  för att se om windows ser det som ett dåligt cluster.

Jag har kört nya diskar i dessa "diskverktyg" som inte blir godkända, så det är inget att lita på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört nya diskar i dessa "diskverktyg" som inte blir godkända, så det är inget att lita på.

 

Jo, min tanke var om testprogrammet "testar rätt", annars är det bättre att köra med växel /b, och jag kollade inte alla växlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har formaterat C:\ var gång jag ominstallerat. Nu ska jag försöka med chkdsk c:/ r och felkontroll. Innebär dessa åtgärder att det dåliga på hårddisken blir bortkopplat från användning? En upplysning till: Systemåterställning fungerar inte heller.

 

Du behöver installera om datorn som det ser ut, hur du kan göra beror på hur / var felet är.

Jag vet inte exakt vad som händer om man installerar på en disk med sektorfel, någon annan vet kanske.

Det kan räcka med att bara skriva över MBR om det är fel på disken / systemfilerna efter installation.

Kan formatera disken i ett annat format tex. FAT innan Windows installation som numera normalt sett använder NTFS,

och på så sätt skriva över disken och ev. få en fungerande disk / installation. *

 

Eller använda "lågnivåformatering" / skriva över disken med nollor, som tar väldigt lång tid.

Verktyg som omlokaliserar dåliga sektorer / "lågnivåformaterar" :

http://www.lowlevelformat.info/Default.aspx

http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/HDD-Low-Level-Format-Tool.shtml

http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/

Hade syntaxfel i tidigare svar, ska vara chkdsk x: /r eller Marions bättre rek. /b.

 

Edit : * Bifogar ett verktyg "Deldisk.zip" för radering/formatering av HDD som kan fungera och som är "bra att ha", 1.76 MB ISO,

packa upp och bränn den på en CD eller DVD med tex. IMG-Burn på låg hastighet. Använd på egen risk.

Info på tyska : http://www.pcfreunde.de/download/d14372/deldisk/

 

Deldisk.7z

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde först chkdsk C: /f (det är den checken som datorn själv brukar göra vid kanske var fjärde uppstart, irriterande har det varit) sedan chkdsk C: /b. Då "reparerades" hårddisken. Vid omstarten efter /b blinkade en dosruta upp som sa att hårddisken var OK. Det tomma fönstret för windowsbrandväggen är fortfarande tomt. Men det var ju bara 8 filer som var korrupta: WindowsBackup.admx, CtrlAltDel.adml, ControlPanel.adml, ControlPanelDisplay.admx, CEIPEnable.admx, COM.admx, angsau.ttf, lltdio.sys och hp8500nt.gpd. Kan jag inte ta dem från min andra dator och byta ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde först chkdsk C: /f (det är den checken som datorn själv brukar göra vid kanske var fjärde uppstart, irriterande har det varit) sedan chkdsk C: /b. Då "reparerades" hårddisken. Vid omstarten efter /b blinkade en dosruta upp som sa att hårddisken var OK. Det tomma fönstret för windowsbrandväggen är fortfarande tomt. Men det var ju bara 8 filer som var korrupta: WindowsBackup.admx, CtrlAltDel.adml, ControlPanel.adml, ControlPanelDisplay.admx, CEIPEnable.admx, COM.admx, angsau.ttf, lltdio.sys och hp8500nt.gpd. Kan jag inte ta dem från min andra dator och byta ut?

 

Men hur menar du, är det nåt som bråkar?

Om inte... så tror jag din "tjäckdisk" flyttat på dessa filer?!

Kolla i loggen bild visar var den ligger, och källan skall heta "winnt"

post-6485-0-09487000-1364121689_thumb.pn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Eller använda "lågnivåformatering" / skriva över disken med nollor, som tar väldigt lång tid.

Verktyg som omlokaliserar dåliga sektorer / "lågnivåformaterar" :

 

Jarru, du ligger efter nu - närmare 20 år ;)

Lågnivåformatering kunde man göra på diskar i början på 90-talet.

 

Det fungerar inte på dagens diskar, och skulle man lyckas starta en "lågnivåformatering" så skrotar man disken.

Detta görs endast av fabrikanten. Det kan inte heller rädda disken.

 

Är ett cluster kass, och windows inte klarar "gömma det" - så är det bara att kasta disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jarru, du ligger efter nu - närmare 20 år ;)

Lågnivåformatering kunde man göra på diskar i början på 90-talet.

 

Det fungerar inte på dagens diskar, och skulle man lyckas starta en "lågnivåformatering" så skrotar man disken.

Detta görs endast av fabrikanten. Det kan inte heller rädda disken.

 

Är ett cluster kass, och windows inte klarar "gömma det" - så är det bara att kasta disken.

 

Men snälla du läs vad jag skriver, jag vet att man inte kan lågnivåformatera, det görs på fabrik.

I "folkmun" kallas det för LLF, http://www.lowlevelformat.info/Default.aspx

 

Har du aldrig tidigare sett citationstecken ? :P

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag prövat Marions förslag 24/3 att hitta information från winnt, men det finns ingen (däremot flera röda från WMI). Jag har även provat med vad som står i http://support.microsoft.com/kb/929833/sv om att ersätta filer, jag klistrar in:

 

Steg 2: Om Systemfilsgranskaren inte kan reparera en fil.

Gör så här: 1.Kopiera och klistra sedan in (eller skriv) följande kommando i en förhöjd kommandotolk och tryck sedan på RETUR:
takeown /f Sökväg_och_filnamn
Skriv till exempel takeown /f E:\windows\system32\jscript.dll.
2.Kopiera och klistra sedan in (eller skriv) följande kommando och tryck på RETUR för att ge administratörer fullständig åtkomst till filen:
icacls Sökväg_och_filnam /GRANT ADMINISTRATORS:F
 Skriv till exempel icacls E:\windows\system32\jscript.dll /grant administrators:F.
3.Kopiera och klistra sedan in (eller skriv) följande kommando för att ersätta en fil med en känd korrekt kopia av filen:
Copy Källfilens_sökväg_och_filnamn Målets_sökväg_och_filnamn
Skriv till exempel copy E:\temp\jscript.dll E:\windows\system32\jscript.dll.

 

Jag prövade med att kolla de saknade/korrupta filerna i min friska dator och de fanns där allesammans på exakt samma platser i utforskaren där de borde finnas i sjuka datorn. Jag använde sökvägar ur bifogade filen sfcdetails-utdrag.txt. Men metoden fungerar inte när filerna saknas, se bifogad bild från Kommandotolken.

 

Innan dess hade jag öppnat burken, anslutit hårddisken med utrustning som gjorde den till extern hårddisk i min friska burk och försökt kopiera in de 9 filerna, men jag fick inte för windows. Jag provade inte med felsäkert läge.

 

Finns det något annat sätt att få in filerna på sin platser?

post-4477-0-56053300-1364314300.jpg

sfcdetails-utdrag.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu har jag prövat Marions förslag 24/3 att hitta information från winnt, men det finns ingen (däremot flera röda från WMI). Jag har även provat med vad som står i http://support.microsoft.com/kb/929833/sv om att ersätta filer, jag klistrar in:

 

Steg 2: Om Systemfilsgranskaren inte kan reparera en fil.

 

Finns det något annat sätt att få in filerna på sin platser?

 

Måste fråga, själv hade jag slängt disken rakt av, när det handlar om mer än ett kass cluster så kommer de bli fler ganska snart. Som ett brev på posten.

 

Skall du försöka laga för att bruka datorn eller har du det som ett projekt? Man lär sig dock en hel del under resans gång.

 

Isf. lite hint:

Skall du ersätta filerna från en fungerande dator så kör den i felsäkert läge så minskar risken att de är låsta/används.

(Det finns annars program som "låser upp" filen, minns inte vilket. andra vet..)

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Provat att flytta de "saknade" filerna med en USB sticka eftersom du vet var de ska vara.

Om det är skadade kluster på disken blir det mest troligt fler med tiden, dvs. ett bojsänke, och du vill 'gå på djupet' med det eventuella böjsänket.. B)
Testprogrammet "visar" (enligt skärmskott) "Weak sector" och inte "Bad sector", det är ingenting som direkt pekar på att ett kluster är skadat,
"Weak sector" behöver inte ens betyda att det är fel på disken, det kan bero på någonting annat.

Eftersom chkdsk /f har körts vid var 4:e uppstart kan både filsystemet och registret blivit såpass skadat att inte Testprogrammet fungerar korrekt,
och att NTFS undviker att skriva på skadade sektorer. Provat att köra testprogrammet igen (om det fungerar) eftersom du har "reparerat" disken med chkdsk /b, och vad säger chkdsk mer än att den har "reparerat" ?

Det kan vara fel på din installationsmedia och/eller disken eftersom du har installerat om 4ggr. i år, en 5:e gång kanske ?
En sektor består av x-antal kluster och ett dåligt kluster gör hela sektorn dålig, diskarna har en buffert för skadade sektorer och programmen som jag länkade till omlokaliserar skadade sektorer till det utrymmet, testprogrammet kan förmodligen göra samma sak plus "ominitiera disken" som bör ta bort "Weak sector" anmärkningen. Har du tur kan det räcka med att bara omformatera till ett annat format än NTFS och formatera tillbaka till NTFS.

Har antagligen missat någonting, det är tur att Marion korrekturläser, redigera får jag göra själv.  :P

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har antagligen missat någonting, det är tur att Marion korrekturläser, redigera får jag göra själv.  :P

 

Haha.. som ulla-bella-sekretare.. :) nej Jarru det var en perfekt analys.

Tillägga.. det sista man kan göra, är att stänga av första delen på disken... eller vad tror du?

 

Till eklov, så du är med.

Formatera disken i två partioner, den första delen rör du inte, den skall vara oformaterad, så formaterar du den sista

partionen och lägger windows där, ju större "förstapartion" du stänger av, desto bättre.

 

Samma som ett lastbilsflak, har du hål i det framtill, lastar du baktill.

Och som Jarru nämnde, försök hitta en annan skiva, man vet aldrig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa för ert engagemang! Jag skaffar en annan hårddisk och gör ominstallation igen! Det har varit lärorikt för mig att läsa och pröva. Denna tråd stannar förmodligen här utan att man för den skull kan säga att problemet är löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är bara att blåsa rent disken, kontrollera den och utgå ifrån det, om inte annat så för att veta var felet finns.

Rent statistiskt brukar diskarna gå sönder mestadels det första året, tredje året och år 6-7, om jag minns rätt.

Disken ifråga är kanske bara en statistisk anomali. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...