Gå till innehåll

Fel 0xc1900101-0x30018 vid uppdatering till W8.1


sarfog

Recommended Posts

Jag har nu gjort ett tiotal försök med att uppdatera till Windows 8.1 från Windows 8.0 utan att lyckas.


Samtliga gånger hänger sig uppdateringen vid förberedelser för att ansluta enheter. När datorn rullat tillbaka till Windows 7 så uppger den felkod 0xc1900101-0x30018. Jag har en bärbar Asus och vid uppdateringen är inga externa enheter eller skärmar anslutna.


 


Jag har uppdaterat drivrutinerna för grafikkort, trådat och trådlös nätverkskort samt ljudkort.


 


Jag har inget alternativ i BIOS för att inaktivera wifi där, men jag har inaktiverat det i nätverksinställningar utan resultat.


 


Jag har inga fler idéer på hur jag ska komma vidare, några tips?


 


Felkoden från den senaste uppdateringen finns på följande länk:


https://skydrive.live.com/redir?resid=ED38500AE9D13E90!584&authkey=!AJazKUUXYjbF_Yg&ithint=folder%2c.log


Jag är tacksam för hjälp med att läsa den.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med en av mina. Nu fanns där ingen nyare BIOS till den datorn men jag körde den ändå. Jag kan tänka mig att en "nollställning" av BIOS kan få samma effekt. Leta efter "Reset to Default" inne i BIOS och prova igen

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset :)

Jag nollställde BIOSet men resultatet blev det samma tyvärr. Datorn hängde sig igen när det förberedde för enheter och jag får samma felkod.

 

Några fler idéer?

 

Ja! Avinstallera program och hårdvara som du inte behöver under installationen. Jag har upplevt att Radeon-kort på laptops kan bråka. Avinstallerar man AMD-Quickstream och andra "tillägg" så kan det göra skillnad. Likaså om du har speciell hårdvara som t ex Razor mus osv där det specifikt installerats speciella program... bort med dem och försök igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Nvidia GeForce 9650M GT och jag avinstallerade alla Nvidia-program förutom deras kontrollpanel då den hängde ihop med drivrutinen.

 

Jag har Microsofts mus och tangent, men jag avinstallerade även programvaran till den.

 

Dock blev resultatet det samma, fastnade på förberedelser för drivrutiner.

 

Jag har gått igenom installerade program på min dator och kan inte hitta något mer att avinstallera. Jag gjorde skärmdumpar på mina installerade program och lade dem i Skydrive-mappen som du gärna får titta på och se om det är något mer jag borde testa att ta bort.

 

Jag är tacksam för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter själv och föerbereder uppgradering W7 till W8. 8.1. Vilket inte alltid är enkelt.

Min leverantör HP, klargör klart och tydligt vilka drivrutiner/enheter som måste avinstalleras resp avlägsnas från färråden.

Kanske inte loser ditt problem. Jag lider med dig.

TYvärr var inte din felkod tillgänglig för mig, då den kräver inloggning på något jag inte "köper".

p-o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter själv och föerbereder uppgradering W7 till W8. 8.1. Vilket inte alltid är enkelt.

Min leverantör HP, klargör klart och tydligt vilka drivrutiner/enheter som måste avinstalleras resp avlägsnas från färråden.

Kanske inte loser ditt problem. Jag lider med dig.

TYvärr var inte din felkod tillgänglig för mig, då den kräver inloggning på något jag inte "köper".

p-o

 

Jag har en Asus M70VN som har några år på nacken vilket gör att det inte finns några guider för den och windows 8.1. Prestandamässigt så ska den klara av att köra Windows 8.1.

 

Skydrivelänken ska vara öppen för alla utan att kräva inloggning, testade just på en annan dator och då funkade det. Jag får tyvärr inte bifoga filen direkt här i forumet, annars hade jag gärna gjort det.

 

Bifogar loggen som pdf här istället. WindowsUpdate.pdf

Redigerad av sarfog
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...