Gå till innehåll

Stänga av indexering i Windows 7


andreas72

Recommended Posts

Hej!

 

För att öka livslängden på SSD-diskar sägs det ju vara bäst att stänga av indexeringstjänsten i Windows. Men jag blir lite förvirrad när jag läser lite olika sätt att göra detta. I vissa artiklar ska man högerklicka på disken och bocka ur "Tillåt att innehåll i filer på den här enheten indexeras utöver filegenskaperna" medan i andra artiklar ska man starta tjänstehanteraren services.msc och inaktivera tjänsten Windows Search.

 

Någon som vet vad som skiljer dessa metoder åt? När man bara gör enligt det första alternativet ovan så körs ju fortfarande tjänsten Windows Search.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som ytterligare förvirrar mig är att även fast jag bockat ur "Tillåt att innehåll i filer på den här enheten indexeras utöver filegenskaperna" för C-disken (vänstra bilden) så visar Indexeringshanteraren (högra bilden) att platser på C: fortfarande är indexerade. Därför känns det som att man inte har någon aning om man egentligen har stängt av indexeringen eller inte. Måste jag stänga av på båda ställena eller är det första stället "Master" över det andra.

 

Men huvudfrågan är alltså vad jag ytterligare stänger av om jag även stoppar tjänsten Windows Search enligt vad jag skrev i första inlägget.

 

 

 

 

 

 

post-6856-0-55450900-1397768146.jpg

post-6856-0-42721800-1397768153_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men huvudfrågan är alltså vad jag ytterligare stänger av om jag även stoppar tjänsten Windows Search enligt vad jag skrev i första inlägget.

 

"Windows search" kan du nog inte stoppa, eller skall inte, det är den tjänsten som ropar på sökningen manuellt.

Följden blir ju att den ideligen får leta från noll, när du väljer att stänga av "indexet", så den tjänsten lär ju inte slita på din disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog inte vara orolig för livslängden:

 De allra flesta enheterna idag använder minneskretsar som är designade att klara mellan 3 000 och 5 000 skrivningar per minnescell. För en enhet med 128 gigabyte i lagringskapacitet, så innebär det att totalt 375 terabyte data kan skrivas innan alla minneceller har skrivits om 3 000 gånger.

De allra flesta av oss använder en SSD som boot-enhet där vi har operativsystem och program. Foton, filmer och musik lagrar man generellt på en mekanisk hårddisk istället. I det fallet så är det i huvudsak läsoperationer som görs och de skrivningar som görs kan vara ganska många, men väldigt små i storlek. Så den totala mängden data som skrivs är ganska liten. För en person som sitter och arbetar med sin dator hela dagarna så skrivs ungefär 4-5 gigabyte med data till systemdisken, på en dag. Det betyder att en SSD med 128 gigabyte, som klarar 3 000 skrivningar per minnecell, skulle klara sig i 263 år.

Även om man riktigt torterar sin stackars SSD och skriver 50 gigabyte varje dag, då skulle den klara sig i 21 år. Kort sagt, du behöver inte vara orolig för livslängden på din SSD.

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guiden-vaerldens-stoersta-loepande-ssd-test/SSD-skronor.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Windows Search introducerades som en rekommederad uppdatering (har för att det var windows 95) segade den ned den dåtida hårddisken väldigt mycket, om den gjorde det då kan man fråga sig vad gör den nu ?

Det går att stänga Tjänsten WS och därmed indexeras inte filerna, men att att du även bocka ur Indexeringen i "Egenskaper för hårddisk", starta om och sedan se hur det ser ut i Indexeringalternativen. Kan även kontrollera schemaläggaren. Det var ett tag sedan sedan jag gjorde det så jag minns inte exakt. Stänger man av WS fungerar sökningen fortfarande men att det tar längre tid. Fråga dig själv, använder du sökfunktionen mycket ?

Dessa tips fungerar även med Windows 7 :
http://www.tipsomvista.se/windows-vista/system/532-oekad-prestanda-med-soekindex-pa-annan-disk.html
http://www.tipsomvista.se/windows-vista/avancerade/209-fa-bukt-vistas-frenetiska-harddiskaktivitet.html

SSD diskarna har blivit bättre med tiden så det är valfritt hur du vill göra.

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant länk Cecilia, den artikeln verkar på ett skoningslöst sätt ta kål på mångas oro angående slitage. :) Givet att man säkert byter disk igen inom 3-5 år så känns det kanske som slöseri på energi att fundera på om indexering bör vara aktiverat eller inte.

 

Däremot kan man ju alltid roa sig med att fundera på hur indexeringen rent allmänt hanteras i Windows. Jag blev inte klok på de olika inställningarna jag skickade bilder på ovan, det kändes som att det var ganska oklart vilken inställning som gäller över den andra. Om man säger att indexeringen skall deaktiveras på en viss enhet enligt första bilden så hade jag inte förväntat mig att hitta platser på just denna enhet som är ibockade på den andra bilden. Både sökvägen till Office och Internet-Explorer-historik ligger ju på C: och är ibockade i den andra bilden trots att jag tagit bort indexering på hela C: i den första bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inaktiverar WS eller Windows Search inaktiveras Indexeringen helt. Däremot fins det ett index kvar på disken eller diskarna. Om man bockar ur enligt första bilden "försvinner" indexet efter att man har inaktiverat WS, (disken brukar "snurra" ett tag efter det). Vad den gör när den "snurrar" har jag ingen aning om. :huh:

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant länk Cecilia, den artikeln verkar på ett skoningslöst sätt ta kål på mångas oro angående slitage. :) Givet att man säkert byter disk igen inom 3-5 år så känns det kanske som slöseri på energi att fundera på om indexering bör vara aktiverat eller inte.

 

Däremot kan man ju alltid roa sig med att fundera på hur indexeringen rent allmänt hanteras i Windows. Jag blev inte klok på de olika inställningarna jag skickade bilder på ovan, det kändes som att det var ganska oklart vilken inställning som gäller över den andra. Om man säger att indexeringen skall deaktiveras på en viss enhet enligt första bilden så hade jag inte förväntat mig att hitta platser på just denna enhet som är ibockade på den andra bilden. Både sökvägen till Office och Internet-Explorer-historik ligger ju på C: och är ibockade i den andra bilden trots att jag tagit bort indexering på hela C: i den första bilden.

 

Ja, det är skillnad på SSD:er som kommit det senaste året jämfört med hur det var när de var helt nya.

 

Observera att det i din första bild står "utöver filegenskaperna".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...