Gå till innehåll

Fundering kring Windows Update


andreas72

Recommended Posts

Jag undrar om det finns någon bra förklaring till varför vissa viktiga uppdateringar som meddelas via Windows Update inte är valda per default. Jag måste alltså explicit bocka för dem för att de ska installeras. Idag fick jag t.ex. en säkerhetsuppdatering för Internet Explorer 11 men den var inte markerad, se bifogad bild. Betyder det att den är egentligen inte är så viktig för just mitt system?

 

Jag har ställt in WU på "Sök efter uppdateringar men låt mig välja om de ska hämtas och installeras". Men för det mesta är alla viktiga uppdateringar redan markerade så jag bara behöver trycka på Installera.

post-6856-0-45542600-1399033339_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar installera alla uppdaterigar, och om det är säkerhetsuppdatering är den viktig. Men jag använder inte IE.
Har mina inställningar konfade på samma sätt som du har. Det kan finnas en del rekommenderade som inte behöver

installeras och jag väljer vilka jag inte vill installera. Dessutom brukar WU fixa till det. Bökigt att förkara.

Kanske kan vara till någon hjälp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, uppdateringen är viktig, så viktig att den släpptes utanför schemat, och även för XP, som annars fick sina sista uppdateringar den 8 april.

 

Mer om uppdateringen: Updating Internet Explorer and Driving Security

 

2964358 kräver 2929437 på Windows 7. Det kanske är anledningen till att den inte är markerad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon JoWa. Jag vet inte om jag har den andra uppdateringen som krävs. Listan på installerade uppdateringar kändes lite för lång för att titta igenom manuellt och den verkar inte vara sökbar i gränssnittet för WU. Men man kanske får en varning om man försöker installera 2964358 utan att ha 2929437, eller vågar man prova utan att riskera att man får allvarliga problem med systemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat i W7 med 2929437 installerad. Där var 2964358 inte markerad. Kollade också i XP, och där var uppdateringen markerad.

 

Jag tror ändå att det är 2929437 som bromsar. WU borde vara intelligent nog att se till att den installeras om den inte redan är installerad, och samtidigt installera 2964358, men är det kanske inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vissa uppdateringa kan man välja bort. De som kom nu sist, en uppdatering till IE och en till Windows 7 system, som var tänkt att uppdateras till Windows 8. Så var det på mina maskiner med olika Windows 7 och dessa datorer, har jag inte tänkt uppdatera till Windows 8, så den uppdateringen valde jag förstås bort. Jag dolde den, så slipper jag se den igen. Alltså, så går det inte bara rakt av, att installera alla uppdateringar som erbjuds. Vissa erbjud då som rekommenderade eller fritt att välja och brukar då inte vara ibockade.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vissa erbjud då som rekommenderade eller fritt att välja och brukar då inte vara ibockade.

Att de uppdateringar som "bara" är rekommenderade inte är ibockade kan jag förstå men i detta fall klassades uppdateringen som viktig och inte som rekommenderad. Det har också varit samma sak med flera uppdateringar för Microsoft .NET Framework. De har också angetts som viktiga men inte varit ibockade. Det verkar alltså som att WU tycker att det finns något slags hinder för att installera dessa uppdateringar rakt av och istället lägger ansvaret på mig som användare att avgöra om det går bra eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör på rakt av via wu, wu fixar det, om det är rekommenderade eller valfria,, det däremot väljer du själv.

Om det är hinder i vägen fixar wu det också.. Har aldrig stött på problem den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit med om flera gånger när jag installerat uppdateringar att det verkar som att wu försöker uppdatera i fel ordning, vilket resulterat i att uppdateringar misslyckats. När man sen valt uppdateringar en och en från wu eller uppdaterat efter att ha sökt på uppdateringnumret så har uppdateringen fungerat direkt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...