Gå till innehåll

USB 3 vill inte fungera


Gå till lösning Löst av CGD,

Recommended Posts

Jag har precis installerat Windows 8.1. Jag passade också på att köpa ett kontrollkort för USB 3. Det fungerade hur bra som helst. När jag prövade att kopiera en stor fil gick det snabbare att kopiera till USB3 disken än en vanlig SATA2 disk.

När jag installerade Windows valde jag Microsoft inloggningen men gjorde sedan ett nytt adminkonto som var lokalt. Efter detta så kan jag inte få USB3 att fungera.

Kopieringen går nu i runt 5 MB/s

Vad kan vara fel?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är allting korrekt installerat ?
Det kan hända att datorn försöker att söka disken om tex. windows search är i gång och därigenom det inte blir
en högre hastighet. Det kan hjälpa med att låta datorn och den externa vara på tomgång ett tag.
Har inte bättre ideer. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Jag prövade det andra kontot också och det fungerade inte där heller. Jag gjorde dessutom om installationen av Windows då med bara ett lokalt konto. Men jag kan fortfarande inte få USB3 att fungera. Den går som USB2 eller möjligen bara som USB1. Drivrutiner är installerade och finns med i Enhetshanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kopierar från en intern hårddisk till en annan får jag ett värde på runt 95 MB/s. Jag antar att det värde som visas i kopieringsrutan i Windows 8 är Megabyte och inte Megabits. Vilket värde borde jag få när jag kopierar till en USB disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

USB 2.0 was released in April 2000 (now called "Hi-Speed"), adding higher maximum signaling rate of 480 Mbit/s (due to bus access constraints the effective throughput is limited to 35 MB/s or 280 Mbit/s),

https://en.wikipedia.org/wiki/Usb

Så om du har en hastighet på 95 MB/s är det mer än vad som USB 2 ska klara enligt standarden.

 

Sen beror det ju också på hur snabb hårddisken är som du ansluter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har testat med en intern ssd och en extern usb snurrdisk, små filer går väldigt snabbt att kopiera men större brukar ligga på
på omkring  30-35 MBps detta är med usb 2-3. Den externa är 5400 varvare.

 

Edit : Det är frågan om megabytes inte megabits,, en "normal" usb pinne brukar gå i hastigheter av "runt" 5MBps.

Hoppas att det fungerar med datorn,, håller tummarna. :)

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två USB3 saker. En extern hårddisk och en docka för två diskar. Det USB3 kort jag köpt har två externa portar och två interna portar och kopplas till PCI Express kontakt.

Tar jag den externa disken och kopplar till en av de externa USB portarna så kan jag kopiera dit en stor fil, 4.5 GB, med runt 95 MB/s. Kopplar jag den till den andra externa kontakten så går det inte alls. Windows söker men hittar den aldrig.

Kopplar jag in dockan så kommer det upp ett meddelande att den kan gå i USB3 fart om den kopplas till rått uttag. Den är ju kopplad till USB3. Kopierar jag dit samma stora fil går det i runt 35 MB/s. Men dockan fungerar i bägge uttagen.

Det ser ut som om det är något fel på USB3 kortet. Eller kan det bero på något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Tog mig ut till Inet i Sisjön i går

Dockan som jag hade köpt för snart ett år sedan hade kommit med fel kabel. Det var bara en USB2 kabel. Då blir det svårt att få USB3 fart. Först tyckte försäljaren att jag skulle köpa en ny kabel men när jag menade att inte leverera företaget en USB3 sak med USB2 kablar. Då ändrande han sig så jag fick kabeln.

USB3 kortet var det fel på så Inet kommer att skicka hem ett nytt eftersom de inte hade några kort i butiken.

Jag var nöjd med Inets hantering och hoppas nu att allt kommer att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...