Gå till innehåll

Om jag väljer att inte uppdatera


bonusvita

Recommended Posts

Vad sker om jag väljer att stänga av automatiska uppdateringar efter formatering och ominstallation?

Ok, ett enkelt svar att datorn uppdateras inte. Men det mer djuplodade svaret då...

För jag tror eller gissar, att mina blåskärmar beror på att någon av mina maskinvaror har blivit uppdaterade till sista sort, och då slår den ut en annan maskinvara som inte har likvärdig uppdatering, och dessa båda maskinvaror är beroende av varandra.

Men vid en ominstallation, när datorn är så som den var när den först levererades, då borde datorn vara ultimat och i perfekt synkronisering, att då förstöra det med uppdateringar!?

 

Men är det bra att välja bort maskinvaruuppdateringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du ska göra, ominstallation och sedan ENDAST hämta drivrutiner från tillverkaren, då är du ju tillbaka där du började förhoppningsvis.

Sen om det kommer uppdateringar för din maskinvara via Windows update så är dessa certifierade och testade av micorsoft att inte ställa till problem.

 

inga drivrutiner i kompabilitetsläge och installera alla säkerhetsuppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att du slog huvudet på spiken... Datorer är som bilar, ingen av samma fabrikat och sort är eller uppför sig lika. Personligen skulle jag leta efter drivrutiner som passar din maskin och när jag är nöjd, göra en komplett backup på systemet. Efter det, kan jag hämta säkerhetsuppdateringar och inte maskinvarans uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tänka på är att många gånger blir det en dominoeffekt av att missa uppdateringar, jag tänker främst på maskinvara. Vid en större uppdatering så kan det t ex vara avgörande att uppgradera BIOS/UEFI om tillverkaren släpper en sådan. Både inför Windows 8, 8.1 och 8.1 Update så släppte ett flertal tillverkare dessa uppdateringar. Om man ignorerar dessa så är det ofta bäddat för problem vid uppdatering via Windows Update med nätverk, chipset, WiFi osv osv

 

Så... kolla datorns/moderkortets tillverkare efter en BIOS/UEFI-uppdatering. Finns det ingen sådan uppdatering så kolla din övriga hårdvaras respektive hemsida... det händer att de signerade drivrutinerna via WU inte funkar för alla, precis som det nämns i tidigare inlägg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...