Gå till innehåll

Windows 10 Mail


cjb

Recommended Posts

Har bara hunnit testa 10:an lite smått och i virtual box, men har en fråga om mail appen.

 

La in ett av mina vanliga mailkonto, testade skicka och ta emot vilket fungerade utan problem.

Men när jag sedan öppnade mailen i W7 så tog den ner samma mail som jag tagit ner i W10 och sedan var dom inte synliga i W10 mer.

När jag la in kontot i W10 använde jag att lägga till annat konto på internet (eller vad det hette), innebär det då att den endast fungerar som ett alternativ till webb mailen och inte drar ner mailet från mailservern eller skall man lägga till ett pop3 konto på annat sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med pop-konton måste man tala om för de flesta epostklienter att den skall lämna kvar en kopia på servern, annars tas den bort och sparas endast på den datorn. Har inte kollat W10-appen, men efter vad du påstår så verkar den lämna kvar på servern utan att spara lokalt (om det inte finns någon inställning för det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kollat hur det är i Windows 10, men e-postappen i Windows 8 hanterar inte POP3-protokollet utan den visar alltid en spegling av servern (IMAP, EAS). Vill man ha något som klarar POP3 får man installera ett e-postprogram, t ex Thunderbird eller Windows Live Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kollat hur det är i Windows 10, men e-postappen i Windows 8 hanterar inte POP3-protokollet utan den visar alltid en spegling av servern (IMAP, EAS). Vill man ha något som klarar POP3 får man installera ett e-postprogram, t ex Thunderbird eller Windows Live Mail.

Lutar åt att det är samma i W10 då.

 

Tycker det är trist att MS inte utvecklat något nytt lätt mailprogram sen 2011 som, vad jag kan se, är senaste versionen Live Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tycker det är trist att MS inte utvecklat något nytt lätt mailprogram sen 2011 som, vad jag kan se, är senaste versionen Live Mail.

Om man inte gillar en gammal variant på Windows Live Mail så finns det goda möjligheter att helt skippa användning av mailklient och bara köra webbmail. Jag använder själv aldrig Windows Live Mail men använder andra mailklienter och webbmail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, e-postappen är väl just ett lätt mejlprogram. Jag vet inte när Windows Essentials 2012 kom, men det heter 2012 i alla fall. Sen har de väl vidareutvecklar Outlook som ingår i Office-paketet också.

Såg nu att det var 2012 om man tar den via essentials.

 

Om man inte gillar en gammal variant på Windows Live Mail så finns det goda möjligheter att helt skippa användning av mailklient och bara köra webbmail. Jag använder själv aldrig Windows Live Mail men använder andra mailklienter och webbmail.

Bara webmail blir bökigt när man har 5 vanliga adresser + 3 gmail adresser ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...