Gå till innehåll

Ny hårddisk men vilken?


Recommended Posts

Hej alla

 

När nu W10 kommer så tänkte jag passa på att göra en Clean Install på en ny hårddisk.

 

Jag skulle gärna vilja ha rekommendationer på bra SSD-diskar

Storlek 250-500 GB cirka,  ska bara ha W10 + program på den

 

MVH Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har/haft många SSD diskar av blandade märken, skulle jag köpa en till skulle jag välja en Samsung ur 850 serien. 

 

Enda smolket i Samsung bägaren är att vissa modeller har haft problem att de tappar prestanda med tiden. Det har kommit fixar som delvis förbättrar det och man kan även manuellt kicka fart i den igen. Jag har inte upplevt det som ett problem. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Håller med Nicklas.  Samsung är bra tycker jag, för närvarande har jag  830,840 och 850 serien, inga som helst problem med dom.

(830 an har några år på nacken men duger till HTPC n)

Har haft andra märken tidigare men några har gått sönder typ Intel, OCZ.

Samsung brukar ligga i topp på prisjakt tätt följd av Intel.  

 

Det är bra pris på Samsung 850 250GB  på Netonet nu  1048kr och fri frakt   :D    

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tum/samsung-850evoseries250gb/212538.8993/

 

 

Samsungs magician programmet har jag testat men inte märkt någon skillnad, så det använder jag inte.

Ett modernt operativ system sköter sånt bättre själv. Så Göte, det är bara att slå till.

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Samsungs magician programmet har jag testat men inte märkt någon skillnad, så det använder jag inte.

Ett modernt operativ system sköter sånt bättre själv. Så Göte, det är bara att slå till.

 

Har slått till

 

det blev en  Samsung 850 Pro 256GB 2.5" SATA-600

 

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är du inte nöjd Göte så kan jag också offra mig att ärva den, kan till och med betala nån hundring för den, om du står för frakten  :D  :P  :P

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har själv ett par diskar ifrån Samsung.

 

Den första var tänkt att ersätta en äldre mekanisk 2.5" hd i min laptop, kort efter så kom nyheten om 840 EVO som degraderar. Gissa om det segade ner sig  -_-​ Senast gick minnesanvändningen i taket så snart Rapidläget stod påslaget i Magician. Stängdes funktionen av så fungerade minnet normalt (ca 30-35% mot 65-85%) men så förlorade man ju även en del på inte kunna använda finessen som annars hade varit önskvärt. Gjorde ganska stor skillnad i början.

 

För dem som inte känner till vad de innebär så är Rapid en förkortning av Real Time Acceleration Processing av I/0 data. Funkar ungefär som fördelen det ger i förbättrad hastighet när man kör applikationer direkt ifrån minnet på RAM stickan istället för på hårddisken. Ramdiskar har säkert någon hört talas om, rätt snarlikt. Ger alltså inte en rättvis uppskattning om hur snabbt en SSD presterar, om man nu har detta påslaget vid benchmark.

 

Den andra skaffades som en följd av händelserna med den första och då mitt nya bygge samtidigt fattade en systemdisk så tyckte jag de var lika bra och köpa en till i samma storleksklass ~250GB. Vet inte om det ligger någon sanning i påståendet att ju större SSD - desto större vinst i hastighet får man. Har därför aldrig vågat ge mig in på mindre diskar pga samma anledning.

 

Även om det låter kontraproduktivt så bör man heller inte välja en sämre presterande SSD till äldre maskiner med långsammare Sata gränssnitt, t.ex Sata I och Sata II. Genom dem flesta nya SSD'er idag specificeras med Sata III så är dem också bakåtkompatibla med äldre gränsnitt, dock får man en flaskhals på köpet då Sata ett och två kommer bestämma hastigheten. Men tro mig, det blir bättre  :) Uppgraderar man eller bygger nytt så får man i allmänhet också de senaste gränssnittet som på dagens SSD´er men ett tips om man sitter på en äldre maskin och inte riktigt vet vad man bör välja. Sen kan man alltid flytta över den senare om man skulle vilja ha bättre fart. Också ett tips om SSD'n upplevs långsam, undersök vilket gränssnitt som disken sitter ansluten till.

 

Hur som helst så gick mitt val till samma som nämts i tråden. Slog till då de var kampanjpris och funkat bra sen dess i Windows 7. Finns en del skrivet om disken, bl.a  här-> https://www.facebook.com/groups/samsungssd850death/

 

Har faktiskt inte vågat mig på och uppgradera firmwaren än, håller mig till den ursprungliga "as long it works".

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göte, jag har hittat en annan hårddisk som är lite snabbare än din, kanske inte billigare men det är gratis frakt på denna med  B)

Och du vet ju vilka 2 som vill ärva din "gamla" hårddisk,  Både Nicklas och jag tycker absolut att du ska slå till.          post-15723-0-38564400-1437841791.gif

 

http://gskill.com/en/product/fm-pcx8g2r4-480g

 

 

Price: $685.50 & FREE Shipping

 

 

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göte, jag har hittat en annan hårddisk som är lite snabbare än din, kanske inte billigare men det är gratis frakt på denna med  B)

Och du vet ju vilka 2 som vill ärva din "gamla" hårddisk,  Både Nicklas och jag tycker absolut att du ska slå till.          

 

http://gskill.com/en/product/fm-pcx8g2r4-480g

 

 

Price: $685.50 & FREE Shipping

 

Det får bli till Windows 11  :-)

 

 

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...