Gå till innehåll

att uppdatera från 8.1 till win 10, finns alla inställningar kvar ?


alex_m

Recommended Posts

Hej

 

står i valet och kvalet att uppdatera min dator till win 10.

 

Ni som har uppdaterat kanske kan svara på dessa frågor.

 

kommer alla inställningar finnas kvar program m.m ?

 

 ändras skrivbordsbakgrund /ikoner på skrivbordet ?

 

denna dator är ganska inkörd så att starta om på noll igen och ställa in allt blir lite för mycket jobb helt enkelt.

 

hur mycket ledigt hårddiskutrymme krävs uppskattningsvis?

 

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alex, uppgraderade OS från 8.1 till 10:an igår.

Allt flöt på och datorn var sig lik när installationen var färdig. Det tog ca 1,5 tim.

Alla program finns kvar och fungerar förutom Total Security-programmet som fick avinstalleras och installeras på nytt. (microsoft lägger in Windows defender per automatik).

Ikonerna har ändrat utseende en smula. Det finns säkert en hel del nyheter som jag inte upptäckt ännu.

 

Du ska dock vara uppmärksam under installationen - läs mer

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/29268-f%C3%B6r-er-med-lite-s%C3%A4kerhets-och-integritetst%C3%A4nk-kring-nya-windows-10/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack "inketera" det verkar lovande att din installation gick bra så kanske värt att testa uppdatera på min burk också.

har övriga användare några bra eller dåliga erfarenheter att uppdatera till 10 uppskattas.

 

 

tack e-son för en mycket bra guide.

 

 

under installation förloppet ser jag en ruta med "Gör det till ditt eget" microsoft konto.

 

behöver man fylla i det ? denna dator har bara ett användarkonto och den loggar in per automatik, dvs datorn är ej lösenordsskyddad.

Jag skulle vilja att det fortsätter vara så. bör jag då "hoppa över det här steget" som microsoft så fint kalllar det.

 

men detta kanske är mer knutet till hotmail?

 

 

mvh alex

 

 

post-8638-0-89055100-1439722679_thumb.pn

Redigerad av alex_m
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som uppgraderar så vill jag rekommendera när allt är aktiverat så gör en Clean install

Datorn blir betydligt snabbare

 

Angående Microsoft konto så rekommenderar jag det till 200% 

 

Läs punkt 1 i denna tråd så får ni den information som behövs

LGJ har verkligen lagt ner jobb så att det ska bli enkelt för alla

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/29313-windows-10-rtm-uppgradering-och-%C3%B6vriga-fr%C3%A5gor/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som uppgraderar så vill jag rekommendera när allt är aktiverat så gör en Clean install

Datorn blir betydligt snabbare

 

Angående Microsoft konto så rekommenderar jag det till 200% 

 

Läs punkt 1 i denna tråd så får ni den information som behövs

LGJ har verkligen lagt ner jobb så att det ska bli enkelt för alla

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/29313-windows-10-rtm-uppgradering-och-%C3%B6vriga-fr%C3%A5gor/

Hej alla

 

Kan bara instämma i Beldias råd om Clean Installation. Uppgraderade en dator med ett ganska gammalt P5Q-E moderkort och W7 och körde lite på den.

Rensade bort Windows Old

Därefter en Clean Install och det var en mycket märkbar skillnad.

 

Det tar ju lite (mycket lång) tid att göra både en Upgrade och en Clean Installation så man undrar ju hur många vanliga Svenssons som kommer att göra både ock?

 

Som sagt LGJ:s info gör att det blir mycket enkelt  -  Än en gång tack LGJ

 

PS Nu har jag bara min huvuddator kvar  - pust och stön :blink:

 

MVH

Göte

Redigerad av göte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite sent nu men i alla fall det går som du redan nämnts att bibehålla i stort sett allt så man inte behöver installera om alla sina program, det är dock en chansning.

Det är inte säkert att systemet är helt optimalt, det kan gå segare, det kan t.o.m. hända att man råkar ut för småkonstigheter och krascher här och där. En Clean install efter uppgraderingen är att rekommendera för att minimera sådana potentiella problem.

Ser man till att Windows 10 är tänkt att vara med oss för all framtid och enbart uppgraderas successivt så är det kanske värt tiden det tar att installera om allt denna gången och veta att du startar din Windows 10 resa med ett rent fräscht system. 

 

Vad gäller Microsoft konto eller inte så får du väga finesserna det ger mot hur du värderar din integritet. Har du t.ex. flera enheter som kör Windows 10 och vill smidigt synkronisera en del saker mellan dem så det inte spelar så stor roll vilken av enheterna du är sitter vid för tillfället, så kan det vara vettigt med Microsoft konto. Bryr du dig inte om sådana finesser finns det ingen större anledning att ha det utan du kan hellre köra ett lokalt konto där du inte anförtror lika mycket information till Microsoft. De kommer troligen inte använda informationen för att jävlas med dig medvetet men en del vill ta det säkra före det osäkra. All data som samlas in riskerar att på något sätt hamna i händerna på någon som kan använda till något den inte var avsedd för och du inte vill. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack nicklas för en mycket bra summering.

Jag kommer nog att testa på en annan dator i första hand

Är sugen på att testa 10 men har inte tid för om något skulle gå snett. Visserligen har man backup

Har en laptop som kör vista. Den uppfyller spec för 10'an . Men är den godkänt för uppdatering "gratis' ?

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...