Gå till innehåll

Datorn fastnat vid System Resuming


Recommended Posts

Jag behöver hjälp med att fixa min bärbara dator.

Det står System Resuming.... och datorn startas bara om och om igen, dvs den låter mig inte komma in på skrivbordet på Windows, varje gång den startas om så står det System Resuming ....

Jag har alla bilder på min dotter sparade på skrivbordet så jag vill inte förlora de.

Snälla någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova trycka CTRL. ALT. DEL när "resume" meddelandet dyker upp

eller prova trycka f8 flera gånger innan windows normalt startas för att få fram menyn med startalternativ

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad jag gjorde så gick det inte att rädda, utan det som dök upp hela tiden var: System Resuming............

Jag var tvungen att ta den hos datadoktorn, och när jag gick dit på mitt andra besök så såg jag att han söker efter fel på hårddisk på dos, då är min fråga varför kunde inte jag göra samma sak, och fixa denna bärbara dator som han gjorde, så skulle jag slippa betala 450 kr till han?

 

USB minne kände den inte ens av, så det var lite konstigt.

 

För tänk om det händer samma sak igen, då måste jag betala ännu 450 kr, men vill kunna fixa det själv så som han gjorde, och de är inte så proffsiga som man tror.

Så några förslag?

 

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har troligen startat datorn från en räddningsdisk eller genom felsäkert läge/kommandotolken. Du kom inte så långt i dina försök att få hjälp här på forumet... när hjälp söks här så börjar det utefter vilka uppgifter som lämnas och utefter hur frekventa svar man får från TS. Du skriver "men vill kunna fixa det själv så som han gjorde". Ja, vad gjorde han då? Vet du inte det så är det inte mycket att be för... bara att ta hjälpen igen om det behövs.

 

Utan att stöta mig med någon så kan det många gånger vara bra att lämna den till en verkstad eller en datorkunnig person. Känner man sig inte hemma bland datorer så är det inget att skämmas över. Men söker man istället hjälp så måste man vara lyhörd och våga chansa lite. I ditt speciella fall förstår jag dig, då du hade ovärderliga bilder på disken att ta hänsyn till.

 

För framtida referens:

 

1: Ta ALLTID backup på dina viktiga bilder/filer... ALLTID! Då har du dom säkrade för framtida problem. Ett tips kan vara OneDrive... snabbt och smidigt om man sätter det på automatik.

2: Skaffa ett installationsmedia på det operativsystemet du använder och se till att ha en giltig nyckel. På så sätt kan du alltid boota upp på en Windowsskiva och blåsa datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har troligen startat datorn från en räddningsdisk eller genom felsäkert läge/kommandotolken. Du kom inte så långt i dina försök att få hjälp här på forumet... när hjälp söks här så börjar det utefter vilka uppgifter som lämnas och utefter hur frekventa svar man får från TS. Du skriver "men vill kunna fixa det själv så som han gjorde". Ja, vad gjorde han då? Vet du inte det så är det inte mycket att be för... bara att ta hjälpen igen om det behövs.

 

Utan att stöta mig med någon så kan det många gånger vara bra att lämna den till en verkstad eller en datorkunnig person. Känner man sig inte hemma bland datorer så är det inget att skämmas över. Men söker man istället hjälp så måste man vara lyhörd och våga chansa lite. I ditt speciella fall förstår jag dig, då du hade ovärderliga bilder på disken att ta hänsyn till.

 

För framtida referens:

 

1: Ta ALLTID backup på dina viktiga bilder/filer... ALLTID! Då har du dom säkrade för framtida problem. Ett tips kan vara OneDrive... snabbt och smidigt om man sätter det på automatik.

2: Skaffa ett installationsmedia på det operativsystemet du använder och se till att ha en giltig nyckel. På så sätt kan du alltid boota upp på en Windowsskiva och blåsa datorn.

 

Men det spelar väl ingen roll om jag skapar en installationsmedia på det operativsystem jag använder när det gick inte att starta bärbara-datorn från USB-minnet, - det gick inte att gör NÅGONTING, förutom att kunna gå in på BIOS, - då spelar det väl ingen roll eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att ändra på BIOS inställningarna om den ska starta från en cd eller en USB sticka.

Standard är väl att datorn startar (first boot device) CD/DVD läsaren eller hårddisken först tror jag.

http://www.nordichardware.se/skrivelser_img_swe/220/bios3.jpg

 

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det spelar väl ingen roll om jag skapar en installationsmedia på det operativsystem jag använder när det gick inte att starta bärbara-datorn från USB-minnet, - det gick inte att gör NÅGONTING, förutom att kunna gå in på BIOS, - då spelar det väl ingen roll eller?

 

Det är nog detta jag menar... du måste vara lyhörd och läsa allt som skrivs. "För framtida referens" skrev jag, eller hur? Bara en av de två tumreglerna jag lämnade är specifikt för ditt ärende. Men visst hade det varit skönt att ha backup på bilderna?

 

För att gå vidare så ska du nog följa inlägget före detta... till att börja med. Funkar det inte att boota på USB så får du ställa om BIOS att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det spelar väl ingen roll om jag skapar en installationsmedia på det operativsystem jag använder när det gick inte att starta bärbara-datorn från USB-minnet, - det gick inte att gör NÅGONTING, förutom att kunna gå in på BIOS, - då spelar det väl ingen roll eller?

 

Verkstaden lyckades ju göra något så något måste ju ha gått att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn? Kan ju vara nåt hårdvarufel så det spelar ingen roll om man bootar från en sticka eller cd. Det kanske är dags för en ny.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte du någon gång att starta datorn från en bootbar CD?

 

Datorn använder sig inte av CD utan bara av USB, och jag prövade flera gånger att starta om datorn från USB men inget hände.

Det stog bara System Resuming.... längst ner på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga här som jag hoppas någon kan hjälpa mig med > så att detta inte händer mig igen, dvs problem med att datorn bara startas om och det står System Resuming....

 

Nu har jag laddat ner ett program som heter Acronis True Image 2016 och gått in på > Tools > Rescue Media Builder - Create a rescue media so that you can recover your computer if it becomes unbootable.

 

Har jag gjort rätt nu ? - dvs programmet hade flera olika alternativ - Options, men jag valde Rescue Media Builder på programmet Acronis True Image 2016.

Ifall det här problemet händer igen, har jag då nu en backup - via det här Rescue Media Builder ?

Hoppas någon kan svara på det här ?

 

Tack ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn använder sig inte av CD utan bara av USB, och jag prövade flera gånger att starta om datorn från USB men inget hände.

Det stog bara System Resuming.... längst ner på sidan.

 

Varför ställde du då in CD i bootordningen, om datorn inte har en CD-läsare?

 

Kanske kan vara något sånt som att SecureBoot eller liknande behöver inaktiveras i BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga här som jag hoppas någon kan hjälpa mig med > så att detta inte händer mig igen, dvs problem med att datorn bara startas om och det står System Resuming....

 

Nu har jag laddat ner ett program som heter Acronis True Image 2016 och gått in på > Tools > Rescue Media Builder - Create a rescue media so that you can recover your computer if it becomes unbootable.

 

Har jag gjort rätt nu ? - dvs programmet hade flera olika alternativ - Options, men jag valde Rescue Media Builder på programmet Acronis True Image 2016.

Ifall det här problemet händer igen, har jag då nu en backup - via det här Rescue Media Builder ?

Hoppas någon kan svara på det här ?

 

Tack ?

 

BUMP.

Någon hjälp kring detta snälla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att slippa läsa hela tråden...

 

 

 

System image
När din installation av Windows är klar, och alla program installerade  och inställningar är klart.
Så kan det vara idé att spara en system image kopia med ex Windows egna backup program.

Göra en image backup.
Kontrollpanelen
Filhistorik
Säkerhetskopia av systemavbildning.(nere till vänster)
Skapa en systemavbildning.

Återställa en image backup:
Tryck och håll nere Shift tangenten och starta om.
Felsök.
Avancerade alternativ.
Återställning av systemavbildning.

Skapa en återställningsenhet på USB.
Återställning (nere till vänster)

eller

Skapa en återställningsenhet på CD(DVD
Säkerhetskopia av systemavbildning.(nere till vänster)
Skapa en systemreparationsskiva.
Båda Går att starta på om man inte kommer in i Windows.

Vad är en system image?   http://windows.micro...-a-system-image

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BUMP.

Någon hjälp kring detta snälla?

Rescue Media Builder är till för att återställa datorn. Men du måste skapa en image av din disk som du gör i Acronis. "Create a new backup".

Denna backup använder Rescue Media Bulider för att återställa din dator till samma läge som den var när du skapade New Backup.

Redigerad av sten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...