Gå till innehåll

använda intern hårddisk som extern (kabinett)


stefansxf582

Recommended Posts

Hallå. Köpte ett Deltaco kabinett för att sätta i min D hårddisk från min krashade dator. min nya dator hittar ingenting när man ansluter den. Ringde Deltaco supporten som säger att det inte går att ta en intern hårddisk och göra den extern. Han sa att man kan konvertera om den från intern till extern. Verkar helt sjukt att man säljer kabinett när man ändå inte kan använda intern hd till extern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 Ringde Deltaco supporten som säger att det inte går att ta en intern hårddisk och göra den extern. Han sa att man kan konvertera om den från intern till extern.

 

 

Det stämmer inte att man måste "konvertera" hårddisken.

 

Jag har två Venus DS3 externa kabinett köpta på Kjell & Co för c:a 200:-/st.

Ett för SATA  och ett för IDE hårddiskar och det är bara att sätta i hårddiskarna och köra. Datorn hittar dom direkt.

Det är troligen inte din hårddisk som är problemet utan kabinettet som kanske har en egen programvara som ställer till det.

Såvida du inte har ett mekaniskt fel på din HD.

 

Jag har även en "Sandberg Harddiskcloner" för två SATA hårddiskar som fungerar alldeles utmärkt.

 

Alla mina kabinett klarar både 2,5" och 3,5" diskar. Har även bytt hårddiskar i WD My Book- kabinett utan problem.

 

Reklamera skiten och köp något annat om du inte kan avinstallera programvaran

 

 

MVH

Göte

Redigerad av göte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva en USB3   hd docka istället en del av dom med dubbelfack kan du också kopiera hårddiskarna med, har själv kopierat c-partitionen på flera datorer utan problem, den kopierade disken har fungerat direkt. Dockan fungerar som en vanlig hårddisk, men du kan starta från den om den inte har esata.  Esata dockor finns bara med USB2

 

HANS

 

8906403_0.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hallå. Köpte ett Deltaco kabinett för att sätta i min D hårddisk från min krashade dator. min nya dator hittar ingenting när man ansluter den. Ringde Deltaco supporten som säger att det inte går att ta en intern hårddisk och göra den extern. Han sa att man kan konvertera om den från intern till extern. Verkar helt sjukt att man säljer kabinett när man ändå inte kan använda intern hd till extern

 

 

Är det i Enhetshanteraren och Diskhantering du har tittat när du skriver att datorn inte hittar disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. kollar i både enhetshanteraren och diskhantering men den finns ingenstans. Datorn reagerar överhuvudtaget inte när man ansluter kabinettet. Man får nog reklamera skiten istället. Har provat bägge av mina gamla diskar C och D och inte ett liv på datorn. Man hör ju att diskarna snurrar i kabinettet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrämmande att läsa att ett företag inte tar på sig ansvar för sina dåliga produkter utan svamlar om en massa dumheter. Även om disken hade varit i helt fel format så skulle den synas i Enhetshanteraren. Gör den inte det så är den troligen kass (kabinettet alltså).

 

När man monterar en disk i ett kabinett som ska anslutas som extern via USB så måste väl byglarna sitta i CS (Cable Select) och inte i Master eller Slave. Det framgår inte vilken typ av disk det är... och om det är en äldre IDE så måste du bygla om den. Känner du dig träffad så montera ut disken och titta på de små stiften. Det brukar stå etsat vilka byglar som ska sitta var för de olika ändamålen.

 

Är det en SATA-disk du har så finns inte denna möjligheten och det är med all sannolikhet chipet i kabinettet som strular.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte idiotförklara dig Stefan men du har inte specat vilken modell av docka det gäller så jag måste fråga. :) Det är inte bara så att dockan kräver någon form av strömmatning och att du inte kopplat in en sådan? 

 

Och nu när jag skrev så så kommer du ju aldrig att erkänna om det var så enkelt haha. 

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är sata diskar som jag provar. Och som jag skrev tidigare så hör man att diskarna snurrar (jobbar)så då har jag strömförsörjning. Köpte ny kabel idag men utan resultat, så nu skickar jag som sagt tillbaka SKITEN.

Deltaco MAP-GD 3303 heter kabinettet.

Tack för alla kommentarer.

Har ni några bra tips på fungerande kabinett så kan ni slänga in en rad här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...