CGD Postad Februari 1, 2016 Dela Postad Februari 1, 2016 Jag har nu skaffat mig ett Microsoft konto och vill börja använda OneDrive. Jag har kunnat flytta OneDrive katalogen från C till D där jag har en katalog som heter OneDrive. Om jag nu vill ha en backup på mina dokument är det ju bara att kopiera dessa till OneDrive katalogen så blir de uppladdade men ligger de inte också kvar i OneDrive katalogen på min dator? På så sätt så blir det ju flerdubbla kopior av alla dessa filer. En i OneDrive molnet och två på min dator. Kan jag inte få till detta på ett bättre sätt. Alla filer som jag flyttar till OneDrive katalogen flyttas automatiskt vidare till molnet och stannar alltså inte kvar i OneDrive katalogen på datorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
goranl Postad Februari 2, 2016 Dela Postad Februari 2, 2016 Det du lägger i OneDrive katalogen lokalt synkas med OneDrive i molnet, och du har kvar det på båda ställena. Fördelen är, som jag ser det, att om du inte är vid din vanliga dator kan du komma åt filerna via webbgränssnittet från vilken dator/platta som helst bara den är ansluten till internet, eller om du har två datorer kan du ha samma filer på båda datorerna. Jag har lagt min vanliga Dokument- katalog som den som skall synkas till OneDrive, i och med det har jag bara ett ex av filen lokalt och en i molnet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
CGD Postad Februari 2, 2016 Författare Dela Postad Februari 2, 2016 På min dator har jag en katalog som heter Dokument och däri ligger bland annat en katalog vid namn Office. Det är denna katalog som jag valt att under Inställningar i OneDrive. Men det tycks inte fungera. Inget verkar ha laddats upp. Officekatalogen är 550 MB stor, men jag öppnar inställningar på OneDRive så har jag bara använt 0,8 Kb. Så jag får det inte till att fungera. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Nicklas Postad Februari 3, 2016 Dela Postad Februari 3, 2016 Har du kollat om filer faktiskt ligger på OneDrive snarare än att bara fokusera på förbrukningen? Är det möjligen så att filer i Microsoft format (typ Word/Excel osv) inte räknas med i förbrukningen av utrymmet på OneDrive? På samma sätt som det är fritt att ha hur mycket Google-formaterade dokument som helst på sin Google Drive? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
gsb Postad Februari 3, 2016 Dela Postad Februari 3, 2016 Office-filer räknas... Vad står det om du högerklickar på molnet nere i SysTray. Finns valet "Visa synkroniseringsproblem"? (BTW, Dropbox failar aldrig!) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
CGD Postad Februari 3, 2016 Författare Dela Postad Februari 3, 2016 (redigerade) Jag har inte det valet. Men nu har det gått upp till 1,5 Kb på använt utrymme. Men det här är inte heller rätt för om jag tar valet "Öppna OneDrive-mappen" så har det tillkommit två små filer men de filerna ligger inte i Office katalogen som jag vill ha backuppen på. Utan de ligger i katalogen som hela Office katalogen ligger i. Det är Dokumentmappen men den är ju på flera hundra Gb så hela den går inte att spara upp till OneDrive. Jag har tittat lite till och sett att OneDrive mappen ligger nu här D:\CGD\Dokument\_OFFICE, så jag förstår inte riktigt vad de menar. Jag har ju tidigare ställt in så att det är Office mappen som det skall göras backup på men OneDRive mappen tycks istället ha hamnat i Office mappen. Redigerad Februari 3, 2016 av CGD Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Recommended Posts
Delta i dialogen
Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.