Gå till innehåll

Några frågor om OneDrive


CGD

Recommended Posts

Jag har nu skaffat mig ett Microsoft konto och vill börja använda OneDrive. Jag har kunnat flytta OneDrive katalogen från C till D där jag har en katalog som heter OneDrive. Om jag nu vill ha en backup på mina dokument är det ju bara att kopiera dessa till OneDrive katalogen så blir de uppladdade men ligger de inte också kvar i OneDrive katalogen på min dator? På så sätt så blir det ju flerdubbla kopior av alla dessa filer. En i OneDrive molnet och två på min dator. Kan jag inte få till detta på ett bättre sätt. Alla filer som jag flyttar till OneDrive katalogen flyttas automatiskt vidare till molnet och stannar alltså inte kvar i OneDrive katalogen på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du lägger i OneDrive katalogen lokalt synkas med  OneDrive i molnet, och du har kvar det på båda ställena. Fördelen är, som jag ser det, att om du inte är vid din vanliga dator kan du komma åt filerna via webbgränssnittet från vilken dator/platta som helst bara den är ansluten till internet, eller om du har två datorer kan du ha samma filer på båda datorerna. Jag har lagt min vanliga Dokument- katalog som den som skall synkas till OneDrive, i och med det har jag bara ett ex av filen lokalt och en i molnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min dator har jag en katalog som heter Dokument och däri ligger bland annat en katalog vid namn Office. Det är denna katalog som jag valt att under Inställningar i OneDrive. Men det tycks inte fungera. Inget verkar ha laddats upp. Officekatalogen är 550 MB stor, men jag öppnar inställningar på OneDRive så har jag bara använt 0,8 Kb.

Så jag får det inte till att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om filer faktiskt ligger på OneDrive snarare än att bara fokusera på förbrukningen?

Är det möjligen så att filer i Microsoft format (typ Word/Excel osv) inte räknas med i förbrukningen av utrymmet på OneDrive? På samma sätt som det är fritt att ha hur mycket Google-formaterade dokument som helst på sin Google Drive? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte det valet. Men nu har det gått upp till 1,5 Kb på använt utrymme. Men det här är inte heller rätt för om jag tar valet "Öppna OneDrive-mappen" så har det tillkommit två små filer men de filerna ligger inte i Office katalogen som jag vill ha backuppen på. Utan de ligger i katalogen som hela Office katalogen ligger i. Det är Dokumentmappen men den är ju på flera hundra Gb så hela den går inte att spara upp till OneDrive.

Jag har tittat lite till och sett att OneDrive mappen ligger nu här D:\CGD\Dokument\_OFFICE, så jag förstår inte riktigt vad de menar. Jag har ju tidigare ställt in så att det är Office mappen som det skall göras backup på men OneDRive mappen tycks istället ha hamnat i Office mappen.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...