Gå till innehåll

Firefox ändrar mina inställningar


JonnyS

Recommended Posts

Firefox ändrar en del av mina inställningar på eget bevåg utan att jag kan göra något åt det.

T.ex. inställning för att spara nedladdade filer, jag ställer alltid in så att jag kan välja var filen skall sparas, men rätt vad det är så är det ändrat till 'Spara filer till...', varför?

Jag har alltid inställt så webbläsaren inte skall stängas när jag raderar sista fliken (i about:config), men rätt vad det är så är det ändrat.

Flera inställningar följer samma mönster och ändras samtidigt. Har automatiska uppdateringar inställt så att jag skall avgöra om installation skall utföras. Men tydligen går Firefox in och ändrar en del inställningar ändå! Varför? Och hur kan jag förhindra detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande tillägg updaterades i går:

Widevine Content decrypteringsmodul tillhjandahålls av Google Inc.

OpenH264 Video Codec tillhandahållen av Cisco Systems, Inc.

Kanske något av dem? Har inte tänkt på att det kan vara uppdatering av tillägg som ställer till det. Får vänta och se om det återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övriga tillägg som jag har är:

Adblock Plus
Close All Tabs Button
Links for later
Multi-Tab Close
Open in PDF Reader
RSSPreview
Save as PDF
Save in
Save Page WE


Att jag trodde de två andra beror på att de var angivna under rubriken 'Nyligen uppdaterade' .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge har det varit så här?

Close All Tabs Button och Multi-Tab Close skulle ju kunna påverka vad som händer när du stänger sista fliken.
Någon av de tre Save-tilläggen liksom Links for later skulle kunna påverka nedladdningsfunktionen.
Har tilläggen några inställningar som du behöver gå igenom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
33 minuter sedan, Cecilia sade:

Hur länge har det varit så här?

I ett halvår eller så. Det kommer en gång i månaden ungefär. Skall kolla noggrannare under fliken 'Senast uppdaterat' när det inträffar nästa gång.  Video tilläggen hade ju uppdaterats dagen innan det inträffade senast. Återkommer det skall jag ta bort Save-tilläggen för de användes minst. Får väl avvakta en månad eller så.

Save-tilläggen blev tillagda för jag letade efter en ersättare till en save-variant som Firefox har tagit bort, i vart fall hittar jag den inte. Förr kunde man spara en sida som en 'Link ' och placera länken var man önskade. Passade mej ypperligt

Redigerad av JonnyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick samma problem igår, söndag. När jag startade Firefox så var alla inställningar tillbaka till standard. Inte min startsida och allt sparades ner till Hämtade filer. Det var ju tur att alla bokmärkena var kvar. Jag har dessutom ställt in att Firefox inte ska uppdatera sig per automatik utan bara säga till. Dessutom var det väl ingen uppdatering. På lördagen hade jag  Firefox 67.0.4 och på söndag såsom idag hade jag Firefox 67.0.4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, CGD sade:

Jag fick samma problem igår, söndag. När jag startade Firefox så var alla inställningar tillbaka till standard. Inte min startsida och allt sparades ner till Hämtade filer. Det var ju tur att alla bokmärkena var kvar. Jag har dessutom ställt in att Firefox inte ska uppdatera sig per automatik utan bara säga till. Dessutom var det väl ingen uppdatering. På lördagen hade jag  Firefox 67.0.4 och på söndag såsom idag hade jag Firefox 67.0.4.

Har du samma tillägg som jag?

Hade du någon information under fliken 'Senast uppdaterat' ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ingen flik som heter "Senaste uppdaterat" men däremot något som heter "Uppdateringshistoria" Där står det "Firefox 67.0.4 (20190619235627)  21 juni 2019 12:39:33.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JonnyS.

Inte något som jag tycker säger något och det som jag själv lagt till är Enpass Passwor som jag ändå inte använder samt Svenska språkpaketet.

Men där finns även
Widevine Content dekrypteringsmodul
Ljus (inaktiverad)
Mörk (inaktiverad)
Standard.

När jag uppdaterade till 68.0 så gick allt bra utan några olovliga ändringar. Jag har ju inte haft samma stora pågående ändringar som du beskriver utan jag råkade ut för det vid ett enda tillfälle och det har inte upprepats.
Så jag får lägga detta bakom mig till obegripligheter som ibland händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det hänt igen och det är samma tillägg som har uppdaterats

Widevine Content decrypteringsmodul tillhjandahålls av Google Inc.

OpenH264 Video Codec tillhandahållen av Cisco Systems, Inc.

så nu stänger jag av uppdateringar för dess tillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hände det igen, när jag just startat upp datorn och FF. Var i samband med att Adblock Plus uppdaterades samtidigt som FF ville att jag skulle göra något med FF-kontot, men jag stängde av innan jag fattat att FF var ändrad igen. Hopplöst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej FF är inte syncad med någon annan. Idag hände det igen, det var en till uppdatering av AdblockPlus samt samma från FF om inloggning och FF-konto vilket jag avvisar. Denna dator som jag har problemen på är min ASUS laptop, i bostaden har jag två andra fasta datorer som inte är drabbade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att återställa Firefox. Tryck på den blå knappen på denna sida: https://support.mozilla.org/sv/kb/uppfriska-firefox-aterstall-tillagg-och-installningar

Eller gå till about:support och tryck på Återställ Firefox… där.

En kopia av din profilmapp läggs på skrivbordet, så du kan återfå din profil som den nu är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...