Gå till innehåll

XP+Vista


Snoris

Recommended Posts

Tänkte kolla en sak.

Nu när man har installerat vista på samma burk som man har XP och tar bort vista med hjälp av XP skivan...Hur får jag bort vista alternativet i bootmenyn så att den laddar XP på en ggn??

Hoppas jag gjorde mig förstådd  =)

Tack på förhand..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte kolla en sak.

Nu när man har installerat vista på samma burk som man har XP och tar bort vista med hjälp av XP skivan...Hur får jag bort vista alternativet i bootmenyn så att den laddar XP på en ggn??

Hoppas jag gjorde mig förstådd  =)

Tack på förhand..

Hej!

Snoris.

Jag tycker inte du skulle ha gjort så här genom att ha både Windows XP och Windows Vista en och samma Partition, du måste har totalt fel anser jag, du skulle gjort har gjort två Partitioner istället för en Partition, så du inte råkade ut för en Krock i Datorn.

För då vet inte datorn vad du har ställt till med Snoris.

Mvh: Kalle Nordin

??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle !

Nu har du missuppfattat det här.

Via Kontrollpanelen > System > fliken Avancerat > Start o återställning

så bestämmer man vilket OS som ska starta först.

Jag vill tex att XP ska starta först och att menyn dvs valet ska vara synligt i 10 sekunder vid start.

Bland det 1:a man bör ställa in utifrån hur man vill ha det när Vistan är  installerad,    XP eller Vista som startOS om man inte gör något mer än att knäppa på datorn det är frågan  ?

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle !

Nu har du missuppfattat det här.

Via Kontrollpanelen > System > fliken Avancerat > Start o återställning

så bestämmer man vilket OS som ska starta först.

Jag vill tex att XP ska starta först och att menyn dvs valet ska vara synligt i 10 sekunder vid start.

Bland det 1:a man bör ställa in utifrån hur man vill ha det när Vistan är  installerad,    XP eller Vista som startOS om man inte gör något mer än att knäppa på datorn det är frågan  ?

;)

Hej!

plun.

Ja jag har nog missuppfattat dig just nu, men har man då 2 Partitioner så ska man väl kunna välja vilket Operativsystem jag vill starta först eller att kunna växla mellan Uppstart av Datorn t ex.

Förstår du mig just nu då Plun?

Mvh: Kalle Nordin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle

JA man ska kunna välja.

Nu är jag lite osäker om man måste göra detta i Vista.

Jag har alltid ställt om det i Vistas kontrollpanel, precis lika som XPs.

(har haft flera versioner i min sk boot.ini fil i XP )

"Snoris" kan kolla det som bara har det senaste för det är ett viktigt val.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle

JA man ska kunna välja.

Nu är jag lite osäker om man måste göra detta i Vista.

Jag har alltid ställt om det i Vistas kontrollpanel, precis lika som XPs.

(har haft flera versioner i min sk boot.ini fil i XP )

"Snoris" kan kolla det som bara har det senaste för det är ett viktigt val.

;)

Hej!

Plun.

Jag har installerat ett Vista Skrivbordsteman för Windows XP som heter Vista Visual Styles Pack 3.0 som hade rekommenderat till flera stycken personer, men samtidigt så har du varnat för ett annat Vista Tema för Windows XP.

Och det hade jag testat idag med en dålig funktion tycker jag just nu, så jag håller med dig just nu Plun.

Jag hoppas att du har uppfattat mig korrekt rätt Plun?

Mvh: Kalle Nordin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får jag bort vista alternativet i bootmenyn så att den laddar XP på en ggn??

Du behöver också redigera boot.ini

Med dualboot ser boot.ini ut så här:

[tt];

;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.

;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.

;

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT[/tt]

Efter att du tagit bort Vista (formaterat Vista-partitionen, raderat boot-mappen, raderat boot.BAK och BOOTSECT.BAK) så editerar du boot.ini, som då ska se ut på följande sätt:

[tt][boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT[/tt]

Vistas boot-alternativ ändrar man med BCDEDIT.exe via kommandotolken. T.ex. kan man byta namn på "Earlier Version of  Windows" (XP) till valfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte kolla en sak.

Nu när man har installerat vista på samma burk som man har XP och tar bort vista med hjälp av XP skivan...Hur får jag bort vista alternativet i bootmenyn så att den laddar XP på en ggn??

Hoppas jag gjorde mig förstådd  =)

Tack på förhand..

Hej!

Snoris.

Jag tycker inte du skulle ha gjort så här genom att ha både Windows XP och Windows Vista en och samma Partition, du måste har totalt fel anser jag, du skulle gjort har gjort två Partitioner istället för en Partition, så du inte råkade ut för en Krock i Datorn.

För då vet inte datorn vad du har ställt till med Snoris.

Mvh: Kalle Nordin

??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Jag har inte installerat det på samma partition...Har jag aldrig påstått sen så skulle jag inte vara så korkad att göra det eftersom jag vet att installera 2 OS på samma partition medför problem..

*EDIT*

Tack alla för hjälpen..

Och Plun..Nej jag har inte avinstallerat Vista ännu ska göra det imorrn på tågresan tillbax till götet  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte kolla en sak.

Nu när man har installerat vista på samma burk som man har XP och tar bort vista med hjälp av XP skivan...Hur får jag bort vista alternativet i bootmenyn så att den laddar XP på en ggn??

Hoppas jag gjorde mig förstådd  =)

Tack på förhand..

Hej!

Snoris.

Jag tycker inte du skulle ha gjort så här genom att ha både Windows XP och Windows Vista en och samma Partition, du måste har totalt fel anser jag, du skulle gjort har gjort två Partitioner istället för en Partition, så du inte råkade ut för en Krock i Datorn.

För då vet inte datorn vad du har ställt till med Snoris.

Mvh: Kalle Nordin

??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Jag har inte installerat det på samma partition...Har jag aldrig påstått sen så skulle jag inte vara så korkad att göra det eftersom jag vet att installera 2 OS på samma partition medför problem..

*EDIT*

Tack alla för hjälpen..

Och Plun..Nej jag har inte avinstallerat Vista ännu ska göra det imorrn på tågresan tillbax till götet  :D

Hej!

Snoris.

Jag tycker du skall installera om hela din Dator, och sedan installerar du bara Windows Vista Beta 2 när Microsoft släpper det för Allmänheten någon i slutet av denna Vecka eller i början Nästa Vecka.[

Har du uppfattat mig korrekt rätt Snoris?

Mvh: Kalle Nordin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Snoris.

Jag tycker du skall installera om hela din Dator, och sedan installerar du bara Windows Vista Beta 2 när Microsoft släpper det för Allmänheten någon i slutet av denna Vecka eller i början Nästa Vecka.[

Har du uppfattat mig korrekt rätt Snoris?

Mvh: Kalle Nordin

Öehm??Va?

Varför i hela friden ska ja ominstallera hela min dator??

Det är inget fel på den..

Nog du Kalle som missuppfattat det hela väldans mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du inte ha Vista kvar skulle jag nog återställa MBR t ex med XP installationsskiva. Du startar en installation med XP och använder dig av verktygen du får tillgång till innan själva installationen ska starta. De kommandon du ska köra är fixmbr och fixboot. När detta är gjort är valmöjligheten med Vista borta och du kan radera alla mappar som har med Vista att göra från WinXP.

Tid för detta 5 min!

/HlK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Snoris.

Jag tycker du skall installera om hela din Dator, och sedan installerar du bara Windows Vista Beta 2 när Microsoft släpper det för Allmänheten någon i slutet av denna Vecka eller i början Nästa Vecka.[

Har du uppfattat mig korrekt rätt Snoris?

Mvh: Kalle Nordin

Öehm??Va?

Varför i hela friden ska ja ominstallera hela min dator??

Det är inget fel på den..

Nog du Kalle som missuppfattat det hela väldans mycket...

Hej!

Snoris   

Jag tror nog att det är du som missuppfattat alltihopa just nu, jag förstår nog att det är inte något fel med din Dator, det var bara ett litet förslag ifrån mig om ville testa Windows Vista Beta 2 när den släppts för allmänheten, och det var därför du skulle installera om hela din Dator senare så att du fick en ren installation utav Windows Vista Beta 2.

För att kunna testa Windows Vista Beta 2.

Vill du inte det då Snoris?

Mvh: Kalle Nordin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle,

Lugna dig lite nu :) Här nedan får du dessutom ett tips ;)

Snoris, plun m.fl.

Med programmet VistaBOOT kan du editera bootmanagerns inställningar via ett GUI utan att behöva krångla med command line-bcdedit. Har den givetvis länkad på alltomvista. Har ni inte koll på den sidan?? ;)http://www.alltomvista.se/index.php?option...0&Itemid=33 Programmet kan köras från XP eller Vista, vilket som ni känner för!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu blev den här tråden lite förvirrad  ;D

Varför gå över ån efter vatten.....    Många vill förmodligen ha XP som start OS.

Via Kontrollpanelen > System > fliken Avancerat > Start o återställning

I Vista är då fliken en sk "Task" men funktionen är precis lika.

Skifta OS via en rullgardin, ställa tiden man ska se valen.

Klart. Behövs inget mer......Snoris ska förmodligen installera Vista igen.....

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle,

Lugna dig lite nu :) Här nedan får du dessutom ett tips ;)

Snoris, plun m.fl.

Med programmet VistaBOOT kan du editera bootmanagerns inställningar via ett GUI utan att behöva krångla med command line-bcdedit. Har den givetvis länkad på alltomvista. Har ni inte koll på den sidan?? ;)http://www.alltomvista.se/index.php?option...0&Itemid=33 Programmet kan köras från XP eller Vista, vilket som ni känner för!

Hej!

Stenis.

Jag hade laddat ner detta VistaBoot programmet och installerade detta, men jag kunde inte starta upp detta, utan jag fick upp en dialogruta som svarade med ett Röd Rund ring med ett vitt kryss och jag vet vad det betyder, och det är samma som error eller ett fel i programmetm hur förklarar du detta då Stenis?

Jag hoppas att du har förstått mig korrekt rätt.

Mvh: Kalle Nordin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle

Du behöver inget VistaBoot program......

Det finns något som heter "Keep it simple" på engelska eller "Gör det lätt" på svenska.

Vista och XP klarar det här alldeles själv, inbyggt.

Börjar man dra in 3:e partsprogram direkt så har man strulat till det för sig.... ;)

Sedan finns det tillfällen då Vista Boot kan vara bra men det är "överkurs".

Så enklast kör man med det som finns inbyggt.

;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelar med att använda programmet är att man kan editera startlistan från Windows XP och att man kan byta namn på "Earlier version of Windows" samt "Windows" på ett mycket enkelt sätt. Likaså kan man på samma enkla sätt ändra ordningen och sätta vilket som ska startas som standard. Bra för de som inte har en aning om vart man ska leta efter denna inställning i Windows Vista... eller ens vet att man kan ändra startordningen :)

Kalle,

Du har inte Vista ännu och då hittar den inte Vistas bootfiler :) Avvakta tills du har installerat Vista Beta 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelar med att använda programmet är att man kan editera startlistan från Windows XP och att man kan byta namn på "Earlier version of Windows" samt "Windows" på ett mycket enkelt sätt. Likaså kan man på samma enkla sätt ändra ordningen och sätta vilket som ska startas som standard. Bra för de som inte har en aning om vart man ska leta efter denna inställning i Windows Vista... eller ens vet att man kan ändra startordningen :)

Hej

Om detta har det stötts och blötts på diverse ställen....... 8)

"Nybörjare" som vill ha enklaste omställning och inte vill hålla på med 3:e partsprogram

gör det via den inbyggda funktionen "Start och Återställning".

För den som kör en XP burk gör man det då bland det 1:a man gör..... (tar max 1 minut beroende på hur

snabbt man hittar funktionen...)

Om det sedan är komplicerat med "Earlier version" eller "Windows" så bör man nog inte prova.....   :P

Man stöter på mycket större utmaningar med all sannolikhet....

Så gå till normala stället och gör det här via rullgardin , "keep it simple"...   ( i bakfickan kan man ha Vissta Boot för vissa speciella fall)

Dra in 3:e partsprogram direkt............... ;D    Men OK........... 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelar med att använda programmet är att man kan editera startlistan från Windows XP och att man kan byta namn på "Earlier version of Windows" samt "Windows" på ett mycket enkelt sätt. Likaså kan man på samma enkla sätt ändra ordningen och sätta vilket som ska startas som standard. Bra för de som inte har en aning om vart man ska leta efter denna inställning i Windows Vista... eller ens vet att man kan ändra startordningen :)

Kalle,

Du har inte Vista ännu och då hittar den inte Vistas bootfiler :) Avvakta tills du har installerat Vista Beta 2.

Hej!

Stenis.

Ja jag håller nog med Plun denna gång.

Därför skall man dra in detta VistaBoot Program anser jag just nu, och det omgående Stenis.

Jag hoppas att du har uppfattat mig korrekt rätt Stenis denna gång.

Mvh: Kalle Nordin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför skall man dra in detta VistaBoot Program anser jag just nu, och det omgående Stenis.

Hej Kalle

Programmet är bra för vissa fall tex Snoris ska ta bort sin Vista installation.

För den som ska installera och precis installerat Vistan är det annat man ska lägga energin på.

Gör man en "Att göra" lista hamnar det här långt långt ner.....

Mer än att ställa om till XP som många vill ha som start OS om man bara slår igång datorn som

man då enklast gör via "Start-Återställning".

- Energin ska man sedan lägga på att utforska Vista i lugn och ro, få viktiga drivrutiner att funka.

- Bestämma sig att de här drivrutinerna spelar ingen roll.

- Utforska program.....

Annars blir det alldeles konstigt..... och frustrerande för vissa.....

Har jag lärt mig genom x antal installationer samt läst de utländska forumen.

Men visst kan man  bränna "tid o energi" på  BootVista också...... men det behövs inte för de allra flesta som precis installerat Vista. Helt onödigt.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla

få viktiga drivrutiner att funka

Det är en viktig liten detalj att lägga energi på.

Det kanske viktigaste biten, som inte är alldeles självklart att den ska fungera är nätverkskortet.

Så lägg tid på att leta reda på en drivrutin som fungerar med Vista redan nu, om det inte skulle fungera på en gång.

Ps. "Windows Vista Upgrade Advisor" fungerar nu ;) där fick jag veta vilken hårdvara jag bör leta drivar till Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...