Gå till innehåll

gigabyte z390 secure boot i windows 10 för UEFI ?


Recommended Posts

Har skaffat en tpm 2.0 modul och den fungerar men om man tittar på moderkortet finns den aktiverad UEFI men och i Windows står att den måste vara aktiverat

om man ser med programmet hwinfo i operativsystemet så är den inte igång under operativsystemet UEFI Boot: + Secure Boot: 

 

på moderkortet är den aktiverad och är grönt

 

kan uefi firmware settings windows 10 missing pc ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Samuel_1975 sade:

Har skaffat en tpm 2.0 modul och den fungerar men om man tittar på moderkortet finns den aktiverad UEFI men och i Windows står att den måste vara aktiverat

om man ser med programmet hwinfo i operativsystemet så är den inte igång under operativsystemet UEFI Boot: + Secure Boot: 

 

på moderkortet är den aktiverad och är grönt

 

kan uefi firmware settings windows 10 missing pc ?

Är inte säker på att jag förstår din fråga rätt men gissar att du vill veta hur man enkelt kan se om TPM 2.0 är aktiverat i datorn. Det gör man i enhetshanteraren där den ska synas som en enhet. Finns den där är den i funktion. Se bifoga bild.

TPM.jpg

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kontrollera. I kör rutan skriv: tpm.msc

Hittar Windows tpm eller inte? Om inte starta om datorn till UEFI inställningar.

I UEFI, settings.

Trusted Computing. Security Device Support, Enabled

Intel Platform Trust Technology (PTT), Enabled

I UEFI Boot.

Storage Boot Option Control, UEFI

Spara och starta om datorn

I kör rutan skriv: tpm.msc

Nu bör Windows hitta din tpm modul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tpm 2.0 är aktiverad och det stod när jag tittade med min pappa att secure boot skulle aktivera

 
Tpm är okej i systemet och det var bara att när skulle kolla för Windows kompatibel så var det endast uefi som skulle va igång och i bios står det uefi på två ställen,
 
Det är moderkort gigabyte z390 aorus master
 
Jag tänkte skriva till gigabyte men som sagt kunde deras sida vara bättre på att skriva till så jag gav upp där på en gång, ber om ursäkt om jag skriver lite slarvigt ibland och kanske stavfel för har dyslexi
 
 
Ska titta på min pappas dator igen och inte ikväll då han vill sova
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De inställningar jag beskrev ovan måste vara de jag skrev, annars fungerar det inte. Det räcker inte med att tpm.2,0 modul är installerad på datorn. Detta om du har tänkt att installera Windows 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...