Kenci Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 hej när jag fösöker installerar windows xp service pack 2 så står det kunde inte läsa eller skriva till databasen sen avbryts installationen. Kan nån hjälpa mig med det ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torsten Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Hej Det verkar som du måste köra scandisk på volymen först Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenci Posted June 5, 2006 Author Share Posted June 5, 2006 Är det inte ett program jag måste ta bort elr så ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torsten Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Prova scandisk först Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenci Posted June 5, 2006 Author Share Posted June 5, 2006 vad e scandisk ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torsten Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Jag menar: Start -> Kör -> . Skriv chkdsk c: /f sen enter Det är möjligt datorn vill starta om först Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenci Posted June 5, 2006 Author Share Posted June 5, 2006 Det står att det inte går utföra CHKDSK eftersom volymen används av en annan procces. Fattar inget :-[ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torsten Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Starta om datorn först . Kör chkdsk sedan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenci Posted June 5, 2006 Author Share Posted June 5, 2006 ska se nu om det går installera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Hej Kenci! Torsten menar väl diskkontroll som den numera heter i XP. Gå in på den här datorn och högerklicka på disken, välj egenskaper och verktyg, samt kontrollera, där du bockar i dom två rutorna som finns och OK, du får då veta vad du skall göra och vad som kommer att hända, om det nu kommer att hjälpa dig installera sp2 vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenci Posted June 5, 2006 Author Share Posted June 5, 2006 nej det går inte installera,vad ska jag göra ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torsten Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Någonstans på Microsofts sidor finns en förteckning över program som kan strula till vid Sp2 installation. Kolla där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenci Posted June 5, 2006 Author Share Posted June 5, 2006 kan du ge mig en länk ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torsten Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Läs detta först http://www.microsoft.com/sverige/products/...w/default.asp#1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenci Posted June 5, 2006 Author Share Posted June 5, 2006 Har försökt allt ni har sagt men inget fungerer får vell köra med windows xp service pack 1 Om ni har nåt mer att förslag hur man kan fixa detta skriv gärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Hej. Ditt användarkonto är lika med administratatör? Alla program ska va avstängda (De e standard ;D ) Har du nått antispyware-program igång som blockar tro? En liten städning innan kanske också hjälper. http://www.ccleaner.com/ 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Hej Måste lägga min näsa i blöt för annars blir det kanske konstigt.... Det som oftast blockerar en SP2 uppgradering är -Spyware - gammalt BIOS eller en dator som inte tar SP2 (mycket ovanligt) - Gamla "sunkiga" drivrutiner........ - (Överfullt med Temporära sopor, en fördel att allt temp junk töms). Spyware är med all sannolikhet det mest förekommande problemet med SP2. Så där bör man nog börja..... Klart-Slut.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenci Posted June 5, 2006 Author Share Posted June 5, 2006 Har haft windows service pack 2 förut men jag har avinstallerat det. Vet inte vad problemet är :- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Har du kört ccleaner då? Och sen följ Pluns råd. ewido är en bra början. http://www.ewido.net/en/download/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenci Posted June 5, 2006 Author Share Posted June 5, 2006 gammalt BIOS - Gamla "sunkiga" drivrutiner........ - (Överfullt med Temporära sopor, en fördel att allt temp junk töms). Vaa ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Hej Precis som jag skrev...... ;D Om det jäklas är det bättre att ha den kompletta SP2 utgåvan. http://www.microsoft.com/downloads/details...45-9e368d3cdb5a Kan man enklare laborera med installationen. Ska leta rätt på MS kb om problemen.... men ladda hem den kompletta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Hej MS amerikanska sida förklarar det här bättre http://www.microsoft.com/windowsxp/sp2/sp2_whattoknow.mspx 1. Ut med Spyware, Ewido är bäst. 2. Kolla drivrutiner. 3. Upp till dig själv om du backupar. 4. Trick som används i alla städforum. Rensa ur tempsophögen mha CCleaner.... Sedan tar man fart igen med SP2.... ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vulfgar Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Måste lägga min näsa i blöt för annars blir det kanske konstigt.... ;D ;D ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Måste lägga min näsa i blöt för annars blir det kanske konstigt.... ;D ;D ;D Tjau.... oftats är det ju Spyware som är problemet.... men svenska MS har ju inte velat skrämma oss med det..... den amerikanska har alltid sett ut så där... Antispyware är mer sällan ett problem..... ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vulfgar Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Måste lägga min näsa i blöt för annars blir det kanske konstigt.... ;D ;D ;D Tjau.... oftats är det ju Spyware som är problemet.... men svenska MS har ju inte velat skrämma oss med det..... den amerikanska har alltid sett ut så där... Antispyware är mer sällan ett problem..... ;D Du har så rätt! Det var bara det att din formulering var så kul. 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts