Gå till innehåll

IP-adress till NAS?


Anna Maria

Recommended Posts

Hur får man en ip-adress till Nas? Jag använder windows 10 än så länge? Är det kanske bäst att uppdatera till Windows 11 först innan jag försöker ? På min Mac kommer nasen fram i finder och sen klagar nasen på att det inte är en PC. Men jag verkar ha fått en ip-adess i Macen iallafall ... Men det är till windows datorn jag ska ha nasen. Det är en seagate . 

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Mac mini klagar bara på att det inte är en PC och min nya Windows 10 dator hittar Nasen men inte någon ip-adress som verkar vara en annan en den jag har till routern  eftersom det faktiskt inte funkar för tillfället. Eller ska jag testa att uppgradera till Windows 11 ?  Jag använder mest Windows 10  datorn till nasen  och inte till så mycket surfande. Jag hämtar alla program till Windows datorn från min Mac för att slippa virus, trojaner och skadlig kod. 

Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din dator med Windows 10 hittar NAS:en så har NAS:en en IP-adress för annars skulle inte datorn kunna hitta den.

En uppdatering till Windows 11 påverkar inte användningen av NAS:en.

Om du menar att du först laddar ner Windows-program till din Mac och sen flyttar över dem till Windows-datorn så påverkar det inte alls risken för att Windows-programmen innehåller virus, trojaner eller annan skadlig kod.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn hittar nasen men jag kan inte se några filer på nasen... Det står bara att nasen heter seagate och när jag klickar på ikonen som det står seagate så händer ingenting...:(

Kanske det blir bättre med Windows 11 ? 

Jag trodde att virus och annat bara följde med om man laddar ner program från en Windows dator och installerar dem där... Att de olika virusen , trojaner och skadlig kod finns på sidorna där windowsprogrammen finns på en Windows dator. På min Mac mini borde de inte följa med ? 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gått igenom instruktionerna från Seagate om hur man konfigurerar NAS:en?

Men att ladda ner via Mac-datorn skyddar ju inget om själva installationsfilerna är skadliga. Om filerna finns på sidor som innehåller skadlig kod så är det ju stor risk att filerna också gör det (och omvänt).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag behövde aldrig göra det när jag hade nasen till min windows 7 dator och till Linux Mint Rafaela. Då hade jag bredband via comhem. Problemet har uppstått när jag fick fiber och fibermodem. Jag blir inte så mycket klokare av att läsa i  manulen om Nas... Jag ska fråga någon av mina släktingar om de förstår instruktionerna bättre. Det kanske slutar med att jag måste lämna in nasen till dataräddning...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 hours ago, Venoms said:

Om du i kommandoprompten skriver arp -a observera mellanslaget mellan p och -. Nu ska du se alla IP-adresser som finns på ditt lokala nätverk hemma.

Nu hoppas jag att det funkar att skriva i detta forum... Jag får upp en massa adresser när jag skriver detta kommando  men det funkar inte att bifoga någon fil för jag måste logga in igen för att göra det. Jag trodde jag hade gjort det och inte behövde  logga in igen när jag bara svarar på inlägg. Det står inte heller vilken ip-adress som är till Nas. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...