Anna Maria Posted January 22, 2022 Posted January 22, 2022 Hur får man en ip-adress till Nas? Jag använder windows 10 än så länge? Är det kanske bäst att uppdatera till Windows 11 först innan jag försöker ? På min Mac kommer nasen fram i finder och sen klagar nasen på att det inte är en PC. Men jag verkar ha fått en ip-adess i Macen iallafall ... Men det är till windows datorn jag ska ha nasen. Det är en seagate . /Maria Quote
Cecilia Posted January 23, 2022 Posted January 23, 2022 NASen lär ha samma IP-adress oavsett om du ansluter från en Mac eller en Windows-dator eftersom den får IP-adressen av routern. Det spelar ingen roll om du har Windows 10 eller 11 för de fungerar likadant när det gäller NAS. Quote
Anna Maria Posted January 23, 2022 Author Posted January 23, 2022 Min Mac mini klagar bara på att det inte är en PC och min nya Windows 10 dator hittar Nasen men inte någon ip-adress som verkar vara en annan en den jag har till routern eftersom det faktiskt inte funkar för tillfället. Eller ska jag testa att uppgradera till Windows 11 ? Jag använder mest Windows 10 datorn till nasen och inte till så mycket surfande. Jag hämtar alla program till Windows datorn från min Mac för att slippa virus, trojaner och skadlig kod. Maria Quote
Cecilia Posted January 24, 2022 Posted January 24, 2022 Om din dator med Windows 10 hittar NAS:en så har NAS:en en IP-adress för annars skulle inte datorn kunna hitta den. En uppdatering till Windows 11 påverkar inte användningen av NAS:en. Om du menar att du först laddar ner Windows-program till din Mac och sen flyttar över dem till Windows-datorn så påverkar det inte alls risken för att Windows-programmen innehåller virus, trojaner eller annan skadlig kod. Quote
Anna Maria Posted January 24, 2022 Author Posted January 24, 2022 Datorn hittar nasen men jag kan inte se några filer på nasen... Det står bara att nasen heter seagate och när jag klickar på ikonen som det står seagate så händer ingenting... Kanske det blir bättre med Windows 11 ? Jag trodde att virus och annat bara följde med om man laddar ner program från en Windows dator och installerar dem där... Att de olika virusen , trojaner och skadlig kod finns på sidorna där windowsprogrammen finns på en Windows dator. På min Mac mini borde de inte följa med ? /Maria Quote
Cecilia Posted January 24, 2022 Posted January 24, 2022 Har du gått igenom instruktionerna från Seagate om hur man konfigurerar NAS:en? Men att ladda ner via Mac-datorn skyddar ju inget om själva installationsfilerna är skadliga. Om filerna finns på sidor som innehåller skadlig kod så är det ju stor risk att filerna också gör det (och omvänt). Quote
Anna Maria Posted January 24, 2022 Author Posted January 24, 2022 Jag behövde aldrig göra det när jag hade nasen till min windows 7 dator och till Linux Mint Rafaela. Då hade jag bredband via comhem. Problemet har uppstått när jag fick fiber och fibermodem. Jag blir inte så mycket klokare av att läsa i manulen om Nas... Jag ska fråga någon av mina släktingar om de förstår instruktionerna bättre. Det kanske slutar med att jag måste lämna in nasen till dataräddning... /Maria Quote
Cecilia Posted January 24, 2022 Posted January 24, 2022 I samband med byte av internetanslutning kan ju IP-adresser och annat ha ändrats så att en omkonfiguration är nödvändig. Quote
Venoms Posted January 27, 2022 Posted January 27, 2022 Om du i kommandoprompten skriver arp -a observera mellanslaget mellan p och -. Nu ska du se alla IP-adresser som finns på ditt lokala nätverk hemma. Quote
Venoms Posted January 27, 2022 Posted January 27, 2022 Lite mer hjälp från Seagate när det gäller ip-adresser och NAS https://www.seagate.com/gb/en/support/kb/seagate-central-finding-the-hostname-and-ip-address-006053en/ Quote
Anna Maria Posted January 28, 2022 Author Posted January 28, 2022 19 hours ago, Venoms said: Om du i kommandoprompten skriver arp -a observera mellanslaget mellan p och -. Nu ska du se alla IP-adresser som finns på ditt lokala nätverk hemma. Nu hoppas jag att det funkar att skriva i detta forum... Jag får upp en massa adresser när jag skriver detta kommando men det funkar inte att bifoga någon fil för jag måste logga in igen för att göra det. Jag trodde jag hade gjort det och inte behövde logga in igen när jag bara svarar på inlägg. Det står inte heller vilken ip-adress som är till Nas. /Maria Quote
Venoms Posted January 28, 2022 Posted January 28, 2022 I länken till Seagate som du fick står det vilket namn din NAS har. Du kan också prova att logga på via webbläsaren med http://Seagate-123456.local Byt ut 123456 mot de 6 sista i MAC-adressen för din NAS Quote
Recommended Posts