Gå till innehåll

Skärmen är svart fram till inloggning på windows


eklov

Recommended Posts

Min skärm släcker sig enligt vad den ska. Men när jag kommer och trycker på skift händer ingenting på länge. Sedan "kommer den".
När datorn har stängts av och jag startar den igen kommer pipet, sedan hör jag hårddisk lite (jag har SSD som C:\), ingen bild om moderkortet (Gigabit GA-8990FXA-UD5), svart skärm ända tills efter Windowsljudet varit och plötsligt kommer det bild och jag kan logga in. Nu är jag orolig att datorn lägger av snart. Grafikkortet är NVIDIA GeForce GT 710. Då och då har det kommit ny drivrutin till grafikkortet och jag har alltid installerat den. Nu har jag återställt till drivrutin 27.21.14.6192 från mars 2021. Hoppas det löser problemet. Tacksam för synpunkter!
Windows 7 pro, på väg att bli Windows 10 om datorn vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, eklov sade:

Jag återställde under tiden jag skrev frågan. Sedan startade jag om datorn och vips var det fixat!
Problemet verkar löst! Puuuh!

Tyvärr löste det sig inte! Vid kallstart idag svart skärm till långt efter Windowsljudet. Sedan startade jag om datorn och då verkade den normal! Vad är det som spökar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt, jag hittar inget utöver NVIDIAs kontrollpanel. I bildskärmsinställningar står redan SyncMaster (ändring går inte) och i NVIDIAs kontrollpanel står istället grafikkortet, inte skärmen, och ändra går inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lustiga är att jag inte har gjort någonting annat än att jag låtit datorn gå i strömsparläge under ett par veckor utan att stänga av den eller starta om den. Jag blev nämligen utkastad från min Microsoft365-email (Exchange server), då jag använde Outlook2010, och var orolig för att webmailen skulle "skita sig" innan jag hunnit konfigurera Outlook2019 på en annan dator jag har. Jag väntar på hjälp med att konfigurera Outlook2019, då det inte går lika lätt som det gick en gång med Outlook2010.
Jag har inte rört någon kontakt alls. Mysko!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fortfarande strömsparläge? Jag tycker det låter som att datorn letar efter gamla inställningar eller hänvisningar som inte längre är aktuella. Om du har det, strömsparläge, ändra tillbaka till det vanliga och gå in i utforskaren -> Windows -> Prefetch. I den katalogen TÖM ALLT. starta om starta om datorn. Nu ska det ta lite tid att starta den igen eftersom den lägger upp aktuella delar i katalogen du tömde. Efter det så borde den vara lite snabbare att hitta rätt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu blev jag klar med konfigureringen av en annan dator som jag flyttade över till skrivbordet, och skärmen blev kvar. Samma problem! Alltså fel på skärmen! Det blir en färd till återvinningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mycket med detta mystiska problem. Köpte en ny (begagnad) skärm. Kopplade in den, samma fel!
Den utgång på grafikkortet jag hittills använt är DVI-porten. Med den köpta skärmen följde en lös Vga-kabel. Nu kopplade jag den istället mellan grafikkortet och skärmen - nu fungerade det! Slutsatsen man kan dra är att grafikkortets DVI-port på något sätt inte får de signaler den ska ha eller att DVI-kabeln plötsligt blivit defekt. Jag hade ingen Vga-kabel förut så nu får jag gå vidare med Vga istället! Om någon har något att tillägga så välkommen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det ju vara något mer av det som jag skrev i detta inlägg:

On 2022-02-15 at 11:13, Cecilia sade:

Finns det inte flera kontakter på grafikkortet?
Använder du i så fall en annan kontakt än du har gjort tidigare?
Har du ändrat eller uppdaterat BIOS/UEFI ett tag innan problemet uppstod?
Eller ändrat något i Nvidia-inställningarna?

Så gå igenom BIOS/UEFI och se om det finns inställningar som har med grafikkortet att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På de flesta skärmar finns det inkopplingsalternativ typ VGA, DVI, DP och HDMI. De tre sistnämnda är digitala medan VGA är analog och fungerar alltid.. Man kan också ställa in att själv välj alternativ beroende på vad som är inkopplat.

Om det inte är så att skärmen är trasig vilket i sig inte är så trolig så beror det på drivrutinen till grafikkortet. Det kan vara så att ditt kort är ganska gammalt och det krävs inställningar i BIOS /UEFI som Cecilia skrev.

Nu när du fått den att fungera med VGA, prova den andra igen.. utan att stänga av datorn vid bytet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...