Gå till innehåll

Skapa genväg på skrivbordet fungerar inte


T.And

Recommended Posts

Hej.

Någon som vet om det inte går att skapa genväg på skrivbordet längre, genom att dra ut adressen till skrivbordet?

T.ex. om jag testar och går till Microsoft.se, sen drar ut den som en genväg på skrivbordet, och sen klickar på den så kommer

jag inte till MS utan denna fliken visas. Det har funkat innan, har testat flera webläsare. 

Funkar det inte att göra så här numera? Eller är det någon inställning i mitt Win10 som spökar?

 

/Thomas

 

 

1723426000_Skrmbild2022-06-15230947.jpg.8ab2f86588514aad297fdc89f271c7eb.jpg

 

 

 

 

  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prövade just med den här sidan i Windows 10 och det fungerade precis som du vill att det ska fungera.

Högerklicka på "genvägen" och väljer Egenskaper. Hur ser det då ut på fliken Allmänt?
Har du en flik som heter Webbdokument?
I så fall hur ser det ut på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade på min windows 10 dator, drog en genväg från Edge till skrivbord men när jag dubbelklickar på genväg så öppnades Chrome. Antagligen pga standard webbläsare, men verkar fungera som förväntat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Så här ser det ut, Känns ju som korrekt url fil so ska öppnas med chrome. Kanske ska installera om chrome?

Testade nu direkt att ändra i  fliken Allmänt till Firefox och då funkade det.

Får testa lite med Chrome, det verkar ju va den som krånglar.

Tack för hjälpen som ledde in mig på rätt spår :) 

 

 

 

1200262736_Skrmbild2022-06-18104042.jpg.f2551c0cd7ad18a0f6bf2c54e3cb9383.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade om Chrome och då funkar det. Då ser egenskaperna för genvägen ut så här, med flik Webdokument som du undrade över Cecilia, men under allmänt finns nu ingen "öppna med".

Det verkar ju vara som du sa _M, att standard läsaren styr för när jag testade att byta std läsare så ändrades alla genvägar, och när jag skapade en genväg med Firefox  så öppnas Chrome när man klickar.

Hmm...  Varför ska Windows va logiskt och enkelt?:D

Så nu blir det väl här man tittar in när e Forum ska stänga.

Fast här blir det lite snävare misstänker jag. mest bara Windows eller får det bra att diskutera hårdvara, telefoner och dyl. med?

Har inte kollat runt så mycket än 

Får passa på att ge dig Cecilia en eloge, du är helt otroligt kunnig och aktiv.

 

 

 

976120609_Skrmbild2022-06-18111623.jpg.6514d0ca71330e873f712cab6c7df840.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...