Gå till innehåll

Linux Mint


Gå till lösning Löst av Thirteen,

Recommended Posts

Uppgradering till Mint 21 Vanessa

Nu har jag kört uppgraderings verktyget Mint 21 Vanessa, finns här :

https://9to5linux-com.cdn.ampproject.org/c/s/9to5linux.com/linux-mint-20-3-users-can-now-upgrade-to-linux-mint-21-heres-how/amp

Fungerade rätt bra, själva uppgraderingen gick bra (inga fel), men den gillade inte all mina program,

Numara (kalkylator), Slimjet Webbrowsern, Mailspring (mailprogram) Libre office 7.3.5.2, och Master PDF, 

togs bort, men var rätt lätt att återställa, hämtade på nätet, installerade och vipps var allt återställt inkl alla inställningar.....

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, hubbe16 sade:

Uppgradering till Mint 21 Vanessa

Nu har jag kört uppgraderings verktyget Mint 21 Vanessa, finns här :

https://9to5linux-com.cdn.ampproject.org/c/s/9to5linux.com/linux-mint-20-3-users-can-now-upgrade-to-linux-mint-21-heres-how/amp

Fungerade rätt bra, själva uppgraderingen gick bra (inga fel), men den gillade inte all mina program,

Numara (kalkylator), Slimjet Webbrowsern, Mailspring (mailprogram) Libre office 7.3.5.2, och Master PDF, 

togs bort, men var rätt lätt att återställa, hämtade på nätet, installerade och vipps var allt återställt inkl alla inställningar.....

 

Nu har jag även kört detta på min över 15 år gamla stationära "Esprimo P-1500" och allt funkade lika bra som ovan...:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, IT doktorn sade:

tog ett tag

Ja, det verkar som att en sådan uppgradering tar avsevärt mycket längre tid än att ladda ner, lägga över på USB, starta upp och installera på nytt.

I förra veckan uppgraderade jag Ubuntu MATE 64 från 20 till 22 samt LMDE 4 till LMDE5 och det tog sin tid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
20 timmar sedan, Mikael63 sade:

Hej nån som har testat ?? Jag körde igår med blandat resultat, funkade bra från början, gjorde backup med Timeshift, lade in diverse program ( nyare Libre office, flera webbläsare,Mailspring ...), sen startar jag om och allt hänger sig, startar om i "felsäkert läge" för att återställa med Timeshift men tji återställning med Timeshift funkade inte..

så shit och. Ska testa igen med ny installation, får ser hur långt jag kommer denna gång....:angry:

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, hubbe16 sade:

Hej nån som har testat ?? Jag körde igår med blandat resultat, funkade bra från början, gjorde backup med Timeshift, lade in diverse program ( nyare Libre office, flera webbläsare,Mailspring ...), sen startar jag om och allt hänger sig, startar om i "felsäkert läge" för att återställa med Timeshift men tji återställning med Timeshift funkade inte..

så shit och. Ska testa igen med ny installation, får ser hur långt jag kommer denna gång....:angry:

Uppföljning:

nyinstallerat och är tillbaka på typ samma ställe med allt, och allt funkar, enda jag inte har hjort är "SSD Trim" enl denna sida 

https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/ssd.html , kanske var det de som fuckade upp det hela....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Cecilia sade:

Det kanske är bra att testa SSD:n med tillverkarens program utifall att det är något fel på den.

Jo, men jag körde detta på alla andra diskar (SSD) med Mint 21, LMDE 5 och Ubuntu Cinnamon Remix utan några problem, men so m sagt Mint 21.1 är ju  BETA, så lite buggar finns ju..men nu funkar allt utan problems😀

Redigerad av hubbe16
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-12-07 at 16:21, hubbe16 sade:

Uppföljning:

nyinstallerat och är tillbaka på typ samma ställe med allt, och allt funkar, enda jag inte har hjort är "SSD Trim" enl denna sida 

https://easylinuxtipsproject.blogspot.com/p/ssd.html , kanske var det de som fuckade upp det hela....

Hej. jo nu har det hänt igen (krasch) ominstallerat för tredje gången, men nu tror jag att jag har hittat problemet: Filerna som ligger i Synaptic Pakethanterare

bör man INTE röra, första gången uppgraderade jag dom = låsning, går inte att boota, andra gången tog jag bort dom=låsning, går ej att boota...så nu rör jag dom INTE =

Booten funkar än....

1759191434_Skrmbildfrn2022-12-0816-52-18.thumb.png.8540288c1c4123a33aac28e29886db0c.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-12-08 at 21:49, hubbe16 sade:

Yes I know, but...jag brukar alltid uppgradera filer där och aldrig haft nåra problem med det..mem men detta är ju Beta.

men nu funkar allt kanon..

Hej, nu lirar den fint, Mint 21.1 Vera....bra att Flatpack uppdatering fungerar klockrent i uppdaterings hanteraren, program hanterarens utseende är väldig likt Ubuntu.....

Redigerad av hubbe16
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...