Gå till innehåll

Sex blev medlemmar den 1 januari 1970


mbgtmari
Gå till lösning Löst av Andreas Stenhall,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har hittat sex medlemmar som alla gick med i alltomwindows.se den 1 januari 1970. Eftersom detta forum startade den 3 maj 2003 undrar jag varifrån datumet 1 januari 1970 kommer. Först tänkte jag att inträdandet i alltomwindows hade förväxlats med de sex medlemmarnas födelsedag men sten och OlleBull har inte angett sin födelsedag, waxinator fyllde år den 1 april, CGD fyllde år den 25 juni, Ludde1s födelsedag infaller den 23 februari och starplus fyller år den 29 oktober. Har datumet något med Unixtid att göra ? https://en.wikipedia.org/wiki/Unix_time "The Unix epoch is 00:00:00 UTC on 1 January 1970 (an arbitrary date)"

https://www.gp.se/ekonomi/det-här-datumet-ska-du-inte-ställa-in-din-iphone-på-1.1355

Senare
Jag tänker inte ändra rubriken eftersom ordet "sex" i den lockar till läsning ;) men nu har jag upptäckt tre till som borde anhålla om ändring av sitt anslutningsdatum, nämligen gsb, Gabbe och ture.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är så enkelt att om forumet misslyckas med att få fatt på datumet så lägger det in 1 januari 1970 automatiskt. Precis som du hittat, det är kopplat till hur Unix och Linux osv hanterar datum. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det är ju inte man själv som lägger in sitt anslutningsdatum utan det sker väl automatiskt när man registrerat sig. Det låter litet konstigt att forumet inte skulle "få fatt på datumet" men kanske tidsangivelsen la av när just dessa personer blev medlemmar. CGD är fortfarande aktiv. Det vore intressant att få veta vilket år han gick med i AlltomWindows community.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha satt mig in i hur forumprogramvaran gör när man registrerar sig, så är det mest rimliga att det är något som skett efteråt. Antagligen att det en gång i tiden fanns en möjlighet att radera anmälningsdatum (verkar konstigt) eller kanske att användarna importerades från en annan version av forumprogramvaran och något gick lite snett då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Jag har inte reflekterat över detta tidigare men jag skulle tro att det finns en logisk förklaring att hitta i forumets historia. Från början 2003 så körde jag Simple Machines Forum och konverterade sedan rubb och stubb till phpBB om det nu var runt 2006/2007 eller nåt sånt. Efter några år på den plattformen migrerade jag allt till Invision Power/IP.Board och att det på dessa medlemmar har blivit fel datum beror antagligen på att något inte migrerats korrekt med just dessa sex medlemmar. 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns att det skedde vid någon uppgradering eller annan ändring av forummjukvaran, troligen – enligt uppgift i ett tidigare inlägg – vid flyttning till Invision Power. Det skedde således under min tid som medlem, men påverkade endast medlemmar som hade varit medlemmar längre än jag. @Andreas Stenhall skrev då i ett inlägg att de som hade fått sitt datum ändrat, kunde höra av sig med rätt datum, för att få det rättat i profilen. Har också minne av att @Japanmannen meddelade sitt datum i en tråd.

Hoppas att mitt minne inte har hittat på alltför mycket. ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...