Gå till innehåll

Recommended Posts

(Borttagen mejladress)

Problem med Outlook (inkomna mail tas bort från Inkorgen)

 

Jag använder Microsoft Office Professional Plus 2021. Problemet är att alla inkomna mail i min Inkorg tas bort i Outlook kort efter att jag fått dem. Tidigare fungerade allt bra men helt plötsligt har detta börjat hända utan att jag ändrat några inställningar. Vad kan det bero på och hur löser jag detta?  Jag kör Windows 11 på min dator. På min laptop har jag samma Windows och Office-paket, men där har jag inga problem.

Jan Åström                                                                                                                                                                                                                                                                                              

Redigerad av Cecilia
Har tagit bort mejladressen, det är privat info som man ska skydda /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att Outlook i din laptop är inställd på att ta bort mejlen från servern efter att de har hämtats?
Det är en vanlig inställning om man hämtar med POP3-protokollet. Det i kombination med att den andra datorn använder IMAP-protokollet i stället vilket synkroniseras med servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv funderat på det du säger, men i denna Outlook-version hittar jag ej inställningarna för detta. Det brukar ju finnas en ruta att bocka i eller ur. Det konstiga är ju att jag har inte gjort något själv utan helt plötsligt så fick jag detta problem. Inkommande mail är ju POP3 på port 110. Utgående är SMTP på port 465. Vet du hur jag kan ändra eller åtgärda detta? Väldigt tacksam för tips om var jag kan ställa om att inte radera inkommande mail.

Jan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-10-21 at 14:56, Jan Åström sade:

... men i denna Outlook-version hittar jag ej inställningarna för detta.
...
Inkommande mail är ju POP3 på port 110. Utgående är SMTP på port 465.

Vet inte vilken dator du avser med "denna Outlook-version" och om den med POP3 är samma eller den andra datorn. Men om vi utgår från Cecilias antagande och att det är i datorn (stationär?) med IMAP du inte hittar "inställningarna för detta" så beror det på att det inte finns någon sådan där. Med IMAP hanteras e-posten direkt på servern (vanligtvis med synkning till datorn för hantering offline av mejlen).

Oavsett hur antaganden stämmer så om du använder POP i någon dator så tycker jag inte att du ska kryssa i för att "spara på servern". Vill du ha tillgång till all e-post i båda datorerna bör du använda IMAP i båda. Att använda "spara på servern" kan vara användbart i en del situationer men i ditt fall verkar det vara bättre att använda IMAP i båda datorerna. Används "spara på servern" behöver en lista av "sparad e-post" byggas upp så att POP-klienten vet vilka mejl som inte ska raderas efter hämtning (i alla fall så som jag förstår det).

Men det går inte att ändra från POP till IMAP (eller tvärtom), så är en ändring till IMAP lösningen så får du skapa ett nytt konto för IMAP i Outlook, i datorn som nu använder POP. Konton i Outlook handlar alltså om inställningar för hur e-posten ska hanteras, och var e-postlådan finns, på vilken server. Om det här är lösningen så inaktivera först fortsatt hämtning i POP-kontot. 

Har e-post hämtats till någon dator (med POP), och raderats från servern, så kanske du vill flytta tillbaka den till Inkorgen på servern (för att kunna ses även från den andra datorn). I så fall kan du göra det efter att ha skapat ett konto för IMAP i Outlook. Sen kan du flytta e-posten från den i Outlook lokala Inkorgen till Inkorgen på servern som hanteras av IMAP.

Motsvarande kan du göra med skickad e-post. Har du skickat från en dator med IMAP så finns den skickade e-posten i Skickat-mappen på servern. Har du skickat från en dator med POP så finns den skickade e-posten i en lokal Skickat-mapp. Efter att ha ordnat med allt detta (både mottagen och skickad e-post) kan du radera POP-kontot. E-post hämtad med POP och e-post synkad med IMAP sparas på olika sätt. Och har du flyttat tillbaka e-post till servern så behöver varken själva POP-kontot eller den plats som POP använder för mejlen finnas kvar.

Stämmer inte diverse antaganden med just dina installationer så får du i alla fall förhoppningsvis några tips om hur detta med e-post fungerar. Och med det ovan beskrivna komma på hur du kan lösa det hela i dina datorer.
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mången tack för all information och tips om hur jag kan lösa mina problem.

Läget är följande:

På min laptop har jag POP3 och på den finns alla mina Outlook-mail.

På min desktop är det IMAP och där får jag mail, men de tas bort efter ett tag (om jag stänger ner Outlook tror jag). Alla mail på min laptop ligger dock kvar hela tiden och då är rutan med ’spara på servern’ ibockad.

Jag har också försökt lägga in ett nytt konto, men då blir det ju en ny mailadress, och det vill jag inte ha. Jag har även en gmail-adress och jag försökte då lägga in min telia-adress på gmail-kontot men inte heller det gick. Så nu börjar jag bli lite desperat över Outlook Kanske skulle jag skaffa en ny eposthanterare och lägga in telia-adressen på denna istället.? Har ni tips om en enkel och pålitlig eposthanterare?

Kanske är jag lite korkad eller kan det vara något fel med Outlook-programmet efter som jag inte kan göra en del ändringar? Jag har köpt det av en programleverantör i Uppsala och de vägrar att ge mig en länk så att jag kan installera om mitt Outlook, Då kräver de att jag köper ett nytt Office-paket. Ja, vad kan man säga om det hela!??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske missförstår något men om du ska lägga in en Telia-adress i Outllook så lägger du väl till just Telia-adressen i Outlook och inte Gmail-adressen eller försöker kombinera dem på något sätt.

https://support.microsoft.com/sv-se/office/lägga-till-ett-nytt-e-postkonto-i-outlook-6e27792a-9267-4aa4-8bb6-c84ef146101b

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mången tack för all information och tips om hur jag kan lösa mina problem.

Läget är följande:

På min laptop har jag POP3 och på den finns alla mina Outlook-mail.

På min desktop är det IMAP och där får jag mail, men de tas bort efter ett tag (om jag stänger ner Outlook tror jag). Alla mail på min laptop ligger dock kvar hela tiden och då är rutan med ’spara på servern’ ibockad.

Jag har också försökt lägga in ett nytt konto (enl Mikael ovan, men kanske har jag missförstått det hela), men då blir det ju en ny mailadress, och det vill jag inte ha. Jag har även en gmail-adress och jag försökte då lägga in min telia-adress på gmail-kontot men inte heller det gick. Så nu börjar jag bli lite desperat över Outlook Kanske skulle jag skaffa en ny eposthanterare och lägga in telia-adressen på denna istället.? Har ni tips om en enkel och pålitlig eposthanterare?

Outlook-programmet på min desktop tar bort alla mail som kommit in, när jag stänger eller startar Outlook.  Däremot så funkar det på min laptop, men den har POP3 medan desktop har IMAP. Det var här Mikael tipsade om att lägga in ett nytt mailkonto. Kan jag då göra en automatisk forward till detta nya mailkonto från min gamla krånglande mailadress? Kanske är jag lite korkad eller kan det vara något fel med Outlook-programmet efter som jag inte kan göra en del ändringar? Jag har köpt det av en programleverantör i Uppsala och de vägrar att ge mig en länk så att jag kan installera om mitt Outlook, Då kräver de att jag köper ett nytt Office-paket. Ja, vad kan man säga om det hela!??

Jan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Jan Åström sade:

På min laptop har jag POP3 och på den finns alla mina Outlook-mail.

Menar du mejl med en outlook-adress, alltså xxx@outlook.com?

2 timmar sedan, Jan Åström sade:

På min desktop är det IMAP och där får jag mail, men de tas bort efter ett tag (om jag stänger ner Outlook tror jag).

När du upplever att mejl försvinner så använder du din webbläsare och loggar in på webbmejlen för att kolla om mejlen du saknar finns där eller inte.

2 timmar sedan, Jan Åström sade:

Jag har också försökt lägga in ett nytt konto (enl Mikael ovan

Mikael har inte skrivit i den här tråden.

2 timmar sedan, Jan Åström sade:

Jag har även en gmail-adress och jag försökte då lägga in min telia-adress på gmail-kontot men inte heller det gick.

Du ska skapa ett nytt konto för Telia-adressen enligt länken i mitt förra inlägg.

2 timmar sedan, Jan Åström sade:

Jag har köpt det av en programleverantör i Uppsala och de vägrar att ge mig en länk så att jag kan installera om mitt Outlook,

Det ser ut som att du kan hämta Office här: https://support.microsoft.com/sv-se/office/ladda-ned-och-installera-eller-ominstallera-microsoft-365-eller-office-2021-på-en-pc-eller-mac-4414eaaf-0478-48be-9c42-23adc4716658

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här texten har jag vid många tillfällen tänkt skriva och idag blev det då av. Den kanske haltar lite på några ställen och jag vet inte om den hör hemma här i denna tråd *) eller om den ska få hamna som en egen tråd. Mod. har fria händer så att säga...

*) jag har faktiskt inte läst den här tråden så noga, ber om ursäkt för det.

Texten då:

Citat

Antar att man bor på ställe C. Sedan hyr man en fjällstuga på ställe A och ett sommarhus på ställe B.

A hyr man av företaget Fjällbostäder och sommarhuset av Solbostäder.
Går att jämföra med ex. Microsoft och Google.

A har en gatuadress som kanske Fjällvägen 1 och B har en annan adress som ex. Solvägen 2.
Går att jämföra med två olika e-postadresser.

Både fjällstugan och sommarhuset har var sin postlåda.
Går att jämföra med två olika konton i en e-postklient som ex. Thunderbird eller Outlook.

Om man själv åker till dessa ställen och kollar i postlådan skulle man kunna jämföra det med att man med en valfri webblösare i valfri dator loggar in på respektive företags webbsida för att hantera e-post.
Här kan man nu välja att öppna locket på postlådan, se att där finns ett kort från bilprovningen. Antingen lämnar man kortet där eller så tar man med sig det och eller kastar det i soptunnan.
Kortet finns INTE kvar i brevlådan. Om någon lättar på locket är det tomt. Motsvarande gäller när man är inloggad på webbsidan. Raderar man e-postmeddelandet är det borta. (ja det finns nog i papperskorgen en tid men..)
Här är det inte frågan om "IMAP" eller POP3".

Vid A finns två grannar och vid B finns två andra grannar.

Granne A1 har lovat att kolla posten då och då. A1 kollar postlådan, ser ett annat kort från en annan bilprovning, låter kortet ligga kvar, ringer mig och berättar detta.
Detta skulle man kunna säga är motsvarande POP3 med alternativet att spara på servern.

Granne A2 kollar också posten då och då. A2 kollar postlådan, ser att det är ett kort från bilprovningen, ringer mig och berättar det och kastar sedan kortet.
Detta kan då få motsvara POP3 med alternativet att INTE spara på servern.

Granne B1 är också snäll och kollar posten. Denna granne är väldig snäll för B1 kollar postlådan, kopierar det brev som finns där och lägger tillbaks brevet. Sedan skickar B1 kopian hem till min adress i C.
Det här skulle man då kunna likna vid IMAP, åtminstone så här långt men sen då.. Jo, när jag fått brevet hem till mig kan jag konstatera att detta är inget att ha. Jag kontaktar då B1 och så bestämmer vi att B1 ska kasta det brevet så gör jag samma sak. Fortfarande kan man då likna detta vid IMAP. Ganska smart egentligen.. antingen visas brevet på båda ställen eller så kastas det på båda ställen, samtidigt.

Så pass smart att jag vill ha på samma sätt i A.
Att berätta detta för grannarna, att de ska göra på annat sätt, går inte. De kommer bara att röra till det. Jag får därför be grannarna att helt sluta upp med att kolla min post. Efter en tid kan jag dock åter be dem kolla min post men göra så som B1 gör och det fungerar.

Granne A1 skulle kunna vara Thunderbird i en dator, granne A2 Outlook i en annan dator och jag själv använder Thunderbird i min dator. Vi kan alla alltid se samma brev så länge ingen har tagit bort det och om någon avser att kasta brevet kan man säga att de andra gör samma sak, samtidigt.

 

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

Den här texten har jag vid många tillfällen tänkt skriva och idag blev det då av. Den kanske haltar lite på några ställen ...

Känns lite taskigt att komma här och "kritisera", men våra hjärnor fungerar olika så beskrivningen fungerar rimligtvis för somliga.

Formuleringen att "hämta e-post" är vanlig. Kan fungera i stället för att säga att man ska kolla e-posten, men den blir otydlig för en beskrivning av hur tekniken faktiskt fungerar. Då tycker jag det är bättra att använda hämta när det gäller protokollet POP och något om att hantera direkt på servern när det gäller IMAP. Då kan det förhoppningsvis bli enklare att förstå "det konstiga" som kan hända när en e-postlåda hanteras från flera enheter.

På Telias forum finns en gammal tråd om just detta, hänvisar till den i stället för att "dubblera text" här. Tråden är som sagt gammal och informationen om t ex smtprelay1.telia.com kanske inte stämmer längre.

Så fungerar e-post – hämta eller hantera den direkt på e-postservern, m m - Telia Community

Och när det gäller "Outlook" så får man skilja på e-postprogrammet Outlook, som hanterar e-post på motsvarande sätt som andra e-postprogram, och e-posttjänsten Outlook (outlook.com), som hyser e-postlådor på motsvarande sätt som Gmail och Telia (som nämns här i tråden) och andra e-postleverantörer. Har kanske missat men ser inget missförstånd om det här i tråden, men passar i alla fall på att kommentera det.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...