Gå till innehåll

Custom ROM FreshTomato [Firmware till routrar]


IT doktorn

Recommended Posts

Varför skulle jag vilja byta ut tillverkarens firmware till någon annan? 

Vad gör att min router skulle bli mer effektiv eller gör den mina anslutningar snabbare eller kanske t.o.m mitt WIFI snabbare och mer användbart?

Förklara gärna mer ingående om varför jag ska byta. Jag är nyfiken och vill veta innan jag gör något.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får mycket högre säkerhet, inbyggd adblock, brandvägg samt inbyggd VPN. m.m. Samt att Netgear har en bakdörr i sin firmware. Man kan öka effekten och får då längre och stabilare räckvidd. skiljer sig markant mot original firmware. Främst R7000 gör det en enorm skillnad mot original.

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inbyggd adblock är något jag skulle uppskatta, så man slipper extra på sin webbläsare :)

Har Tomato stöd för Dual-WAN?

Jag förutsätter att det går köra tftp mot den.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Venoms sade:

Inbyggd adblock är något jag skulle uppskatta, så man slipper extra på sin webbläsare :)

Fast å andra sidan kan man ju vilja gynna vissa webbplatser och stänga av adblock på dem. Sannolikheten för att man ids göra det i routern är nog låg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon kanske undrar varför jag frågade om Dual WAN.

Jag har Telia fiber TV. Jag skulle rent teoretiskt (har inte testat än) kunna slopa telias egna router som de går in och gör något med en gång i månaden och ha min egna router som jag väljer själv. I mitt fall en Asus RT-AC3200 som nu är rätt gammal. Hursomhelst så stöder den dual-wan. Jag har däremot inte testat att konfigurera den sedan två firmware tillbaka och då kunde jag få det att fungera utan vissa funktioner som paus, fast forward etc. Det kanske går nu. som jag sa, har inte testat. Jag har en son som piper när internet ligger nere.. :). Jag vet att jag curlar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ställa in en vit lista samt en svart. Adblock listorna i routern är valbara och klickbara, vad man vill blocka. Man kan även lägga in egna. Jag har testat att blocka allt samt avblockat mina i Firefox. Fungerar snabbt och perfekt. Även jag kör fiber och helt nöjd. Har man kunskap och intresse så skall man testa detta tycker jag. Har även kört många custom rom, samt gjort egna till Android telefoner och fungerar oftast bättre än original.

Viktigt att ni läser på ordentligt innan ni sätter igång. Man kan även återgå till original firmware om man vill. Ni som redan har Tomato Fresh behöver endast uppdatera med en nätverkskabel eller en Powerline. Lika enkelt som en original firmware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande problemen på R7000 med problem av hastigheter på Wifi 2.4 samt 5G är bortblåst med Tomato. Jag har ca: 18 enheter inkopplade via Wifi blandat 2.4-5G samt en Powerline. Fullt flöde mot förr. Streamar till Tv, Nas m.m. Med Tomato får man en lista på närliggande Routrar som kan störa och man får då välja andra kanaler för att slippa störningar. Väljer man auto är det tyvärr inte den optimala lösningen i nått sammanhang. Effektmässigt ligger jag på 84mW på Wifi och fungerar 100%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrade om tftp därför att om man skulle fastna eller bricka den när uppdateringen sker eller efter vid omstarten så kan man laga routern med tftp kommandon och ett annat firmware. Det kan man göra från antingen Windows eller Linux om (tftp server) är installerat. Detta gäller de flesta routrar även Cisco om man nu håller på med dessa.

Men, det verkar vara ett kul litet tidsfördriv framåt julledigheterna ifall inget annat inträffar.

Tack för tipset IT doktorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms! Hittade info om din Router https://wiki.freshtomato.org/doku.php/hardware_compatibility

Kolla i listan Asus RT-AC3200 står följande

Kontrollera NVRAM först (64KB standard vid release eller 128KB efter Asus-uppdatering). För att få en 128KB version av FreshTomato flashad måste du först ha Asus stock firmware V3.0.0.4.382.51374 installerad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det lugnt, jag har en senare uppdatering. Jag har 3.0.0.4.382.51640. Det finns nyare ändå men de tycks ha problem som jag inte vill ha och det funkar bra med denna.

Tack ändå för att du kollade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Är du nöjd så kör original. I mitt fall hade jag dålig täckning och 2.4-5G banden krånglade.

Har man däremot problem med original, så bör ni testa Tomato. På min router så är jag nu riktigt nöjd och klarar nu SMB3/Samba samt kan utnyttja AC fullt ut på mina Wifi kort. Nått som ej fungerade med Netgears senaste firmware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...