Gå till innehåll

Åtkomst av NAS


Thord
Gå till lösning Löst av bgjo,

Recommended Posts

Hej alla, jag har två datorer i ett hemmanätverk, en med W10 och en med 11. På min W10 maskin så har jag inga problem att komma åt min WD-NAS på min W11 maskin får jag nedanstående felmeddelanden. Jag har försökt att jämföra inställningarna från min W10 till W11 och jag hittar inga skillnader så jag går bet på varför jag får dessa meddelanden och inte kommer åt NASen.

 

//Thord

 

image.png.e1dfcdadb7cd334a3adba61a06eeb771.pngimage.png.7b2e84d1717e581b4fecd0f22b49371d.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en hårddisk ansluten till routern som fungerar lite som en NAS och den har ett användargränssnitt via webbläsaren som man ställer in behörigheter och sånt i.

Det skulle kunna vara så att din dator med Windows 10 lägger beslag på Thord-mappen och då förhindrar att den andra datorn kommer åt den. Har du prövat med att bara sätta på datorn med Windows 11?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Hej,

Jag hade något liknande problem för några år sedan, i samband med att jag ändrat inloggningsuppgifterna för min NAS.

Det visade sig då att inloggningsuppgifterna i Windows "Autentiseringshanterare" inte hade ändrats, utan där fanns de gamla uppgifterna kvar.

Redigerade dessa och därefter fungerade accessen till min NAS. Kanske kan ge några nya infallsvinklar?

Skärmbild 2022-11-27 113238.png

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till kontroll panelen och sen till program och funktioner, sen klickar du på aktivera eller inaktivera Windows funktioner.

Här måste du se till att stöd för smb 1.0/CIFS= smb 1.0/CIFS-klient är ibockad.

Starta sen om datorn och vänta nån minut. Fungerar ej detta, så starta om routern/Nas

Skillnaden att det fungerar i Windows 11 beror på att SMB Direct är i bockad. Nått som ej finns i Windows 10

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två NASar, en WD och en Synology och Synologyn hade fått fel användarnamn på datorn med Windows 11 på så när jag ändrade användarnamnet i Autentiseringshanteraren så släppte det. Just nu fungerar det så nu törs jag inte stänga av datorn ;) Jag letade problemet på fel NAS. Trodde naturligtvis att felet låg på den NAS som protesterade :( 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, IT doktorn sade:

Gå till kontroll panelen och sen till program och funktioner, sen klickar du på aktivera eller inaktivera Windows funktioner.

Här måste du se till att stöd för smb 1.0/CIFS= smb 1.0/CIFS-klient är ibockad.

Starta sen om datorn och vänta nån minut.

Skillnaden att det fungerar i Windows 11 beror på att SMB Direct är i bockad. Nått som ej finns i Windows 10

Jag kollade igen nu och den "bocken" är aktiv. Jag har tydligen varit där förut och rotat, men det bgjo skrev om var något som helt fallit ur minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, IT doktorn sade:

Låter bra. Rekommenderar dig att starta om allt för att se att det fungerar. Kan ju bli strömavbrott etc.

Jodå, den stängs av måste ju spara på elen till adventsstjärnorna :D 

  • Like 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

 

Min Nas borde jag också försöka få att funka... Jag skrev ett inlägg om det i en annan tråd  och fick tips om att ta reda på vad det stod på vissa ställen i Windows 11... Jag ska leta fram dessa uppgifter och skriva in vad det ska vara under dessa menyer.... Det är bara det att det kväver hundpassning och att jag gör det på förmiddagen annars kan vad som helt hända ! En gång råkade jag flytta de dolda sysfilerna! :angry:Det var när jag använde Windows 98 . Problemet är att de flesta installerar Windows i samma mapp som filerna rotkatalogen. Så är det iallafall inte med Windows 11 som jag har till den bärbara datorn som jag ringer med. . I Den är programmet Ectouch som finns i rotkatalogen. Det gör att jag kan använda Total commander utan att vara rädd för att sys-filerna råkar flyttas!

/Maria

 

 

 

Redigerad av Anna Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...