Gå till innehåll

Påbörjat ämne som inte blir klart


ChristerE

Recommended Posts

När jag ibland kollar aktiva användare på forumet finns det ofta information om gäst som skapar ämne i en avdelning om Linux. Just nu är det tre men jag har sett fler någon gång. Det är inget som börjat nyligen, det har varit så rätt länge.

Att det är en gäst tror jag inte är konstigt, det går väl att först göra ett inlägg för att först därefter logga in och posta. Men något verkar ju vara galet.
 

image.png.bdb012ef4fa18aae055268604d356cad.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Galet tycker jag inte det är. Det fungerar på samma sätt i mitt franska Invisionforum. Någon börjar skapa ett ämne men ångrar sig när hen ska posta det.
1778513569_Utilisateursenligne.thumb.png.cad0ad60e671d9141276e2176316d663.png

Denna person kanske inte loggar in och postar sitt ämne förrän en månad senare.

P.S. Det är jag som är gästen längst till vänster, dvs den som kollar de aktiva användarna.:)

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, ChristerE sade:

När jag ibland kollar aktiva användare på forumet finns det ofta information om gäst som skapar ämne i en avdelning om Linux. Just nu är det tre men jag har sett fler någon gång. Det är inget som börjat nyligen, det har varit så rätt länge.

Att det är en gäst tror jag inte är konstigt, det går väl att först göra ett inlägg för att först därefter logga in och posta. Men något verkar ju vara galet.
 

image.png.bdb012ef4fa18aae055268604d356cad.png

I just det fallet kan det ju vara någon som inte vill registrera sig och försöker många gånger för att se om det går ändå, någon som inte förstår anledningen till att det inte går eller en spammare/bot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-12-22 at 20:52, mbgtmari sade:

Galet tycker jag inte det är. Det fungerar på samma sätt i mitt franska Invisionforum. Någon börjar skapa ett ämne men ångrar sig när hen ska posta det.
...
Denna person kanske inte loggar in och postar sitt ämne förrän en månad senare.

Säger inte emot (kan för lite om hur det faktiskt fungerar), men jag tycker förklaringen låter märklig. Om någon postar först efter en månad, var finns det skrivna under tiden? Känner forumet igen den gästen genom t ex sparade cookies? Om det är i användarens dator inlägget sparats, hur kommer denne då tillbaka till det för att senare posta? Om forumet sparar det opostade inlägget, varför finns informationen kvar under "Aktiva användare" i flera veckor, och dessutom med uppdaterat tid för när gästen kom till forumet?

Så har det inte kommit några nya inlägg/trådar i den nämnda avdelningen sedan i början av juli, förutom den nya tråden som Mikael skapade tidigare i dag. Det borde betyda att personen som ångrar sig inte alls har postat inlägget, har ångrat sig många gånger de senaste månaderna. Och varför ha upp till fem (har jag i alla fall sett) pågående inlägg ibland, i samma avdelning, såvida det inte är flera personer som håller på i samma avdelning och alla ångrar sig stup i kvarten.

Så uppdateras "antal minuter sedan", och det ofta, tycker inte heller det kan förklaras med att någon "ångrar sig". Apropå det så verkar samma fel med tiden finnas här som det gjorde i eforum. Uppdaterar man sidan "Aktiva användare" med några minuters mellanrum så visas samma antal minuter för de besökare vars antal minuter är mindre än 10-15 minuter, för att sen plötsligt hopp fram dessa 10-15 minuter.

14 timmar sedan, Cecilia sade:

I just det fallet kan det ju vara någon som inte vill registrera sig och försöker många gånger för att se om det går ändå, någon som inte förstår anledningen till att det inte går eller en spammare/bot.

Då verkar denna någon vara väldigt envis och ha svårt att dra den rimliga slutsatsen att det inte kommer att fungera. Det här har ju pågått i flera, flera veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, ChristerE sade:

Apropå det så verkar samma fel med tiden finnas här som det gjorde i eforum. Uppdaterar man sidan "Aktiva användare" med några minuters mellanrum så visas samma antal minuter för de besökare vars antal minuter är mindre än 10-15 minuter, för att sen plötsligt hopp fram dessa 10-15 minuter.

Det är gjort för att det ska vara på det sättet så det är inget fel. Sidan kan läsas så ofta (t ex av sökspindlar) att det inte går att söka igenom databasen för sån information så ofta utan en ögonblicksbild sparas med en viss tids mellanrum..

Just nu finns det två Gäst, olika IP-nummer, som gör olika saker. En av dem har en rysk IP-adress och det innebär att sannolikheten är rätt hög att det är en spammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, ChristerE sade:

Om någon postar först efter en månad, var finns det skrivna under tiden? Känner forumet igen den gästen genom t ex sparade cookies? Om det är i användarens dator inlägget sparats, hur kommer denne då tillbaka till det för att senare posta?

När jag skrev att gästen loggade in och postade sitt ämne först en månad senare så byggde jag det helt på vad jag sett i mitt franska forum. Där kollar jag rätt ofta aktiva användare och blir rätt besviken när jag först sett gäster som är i färd med att skapa ett ämne och när det sen inte skapas något nytt ämne. Jag trodde inte att det som personen börjat skriva sparades i en månad utan tänkte att hen formulerade sig på nytt när hen äntligen postade något senare.

På det forumet ser jag aldrig några spammare så därför har jag aldrig misstänkt att det kunde röra sig om en sådan. Cecilia, som är huvudmoderator, kan ju se allas (även gästers) ip-adress, så det är klart hon blir misstänksam när någon gäst har en rysk sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 20 respektive 27 minuter sen var det två gäster som "skapade" ämnen i Linux ..., den ena från Singapore och den andra från Ryssland. Sannolikheten för att det är riktiga och önskvärda personer är låg jämfört med den östgöte som kollade indexsidan. Sen har det nyligen varit ytterligare en gäst som läst en sida och det var en bot från Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On 2022-12-24 at 12:59, Cecilia sade:

Det är gjort för att det ska vara på det sättet så det är inget fel. Sidan kan läsas så ofta (t ex av sökspindlar) att det inte går att söka igenom databasen för sån information så ofta utan en ögonblicksbild sparas med en viss tids mellanrum..

Låter rimligt, men det ser märkligt ut när man kollar "Aktiva användare" och "tiden står stilla" (trots uppdateringar av sidan). Men när man kollar "Aktiva användare" så visas ofta för den först listade besökaren "Titta på listan aktiva användare" "Just nu". Och det verkar avse en själv som precis kom till sidan (som mbgtmari skrev om i sitt första inlägg). Får inte ihop det med ögonblicksbilder som uppdateras då och då. Men det finns väl någon förklaring till det också.

Det här behöver inte utredas mer för min del, tyckte bara det såg märkligt ut, trodde något var fel och postade ett inlägg.
 

On 2022-12-24 at 16:26, mbgtmari sade:

Jag trodde inte att det som personen börjat skriva sparades i en månad utan tänkte att hen formulerade sig på nytt när hen äntligen postade något senare.

Okej, då missförstod jag dig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...