Gå till innehåll

Linuxinstallationer fungerar inte längre


Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Vet ännu inte om detta är Linuxspecifikt eller ej. Möjligen kommer trådrubriken att revideras och då kanske även forumkategorin.

Tråden är en slags fortsättning härifrån:

https://www.alltomwindows.se/topic/32272-linux-mint/?do=findComment&comment=241878

Det är alltså frågan om en gammal testdator. Den har under årens lopp blivit installerad med många olika operativsystem, ibland som enda os och ibland som sk. dual boot.
De flesta med gott resultat.

Nu var det alltså frågan om att testa Linux Mint 21.1 och då vill inte datorn boota efter installation. Den startar upp helt okej på USB-minnet och installationen fortlöper som den ska. ISO-filen är kontrollerad vad gäller checksumma och jag har testat att dels skapa USB-minnet på nytt *) och dels manuellt formatera hårddisken osv. När jag då skulle installera Ubuntu MATE (som varit installerad med gott resultat tidigare) blir det samma sak. Ingen disk att starta från. Prövar då med LMDE5 som också varit installerad tidigare med det blir samma sak där.

Nu börjar jag då misstänka att det inte beror på vad jag installerar, åtminstone inte enbart. Jag har testat att ta ur disken, starta upp datorn så att BIOS inte hittar disken, sedan sätta tillbaks den och starta om. Hjälper ej. Jag har även satt bootflagga på de partitioner som finns/fanns. Jag har testat att låta Rescatux "Fix boot" men det hjälper inte heller.
Jag misstänker, eller tror, att det kan vara Mint 21.1 som på något sätt messat till disken så att det inte ens hjälper att ta bort alla partitioner och skapa en ny att installera på. Jag har dock inget belägg för den tesen men OM något sådant är möjligt kanske det kan vara en ledtråd till att förstå vad som hänt.

I skrivande stund händer då följande - en installation med MX Linux (MX-21.2.1 "wildflower") är klar och jag startar om datorn. Datorn startar upp på det OS,et.

Således kan det då inte vara något fel på disken men vad är det som hindrar att de övriga OS ovan inte lirar som de ska?

*) Jag har för samtliga använt mig av Rufus (vilket innebär Windowsmiljö) och där finns några alternativ angående BIOS men de antar jag gäller enbart för själva USB-minnet, om det inte skulle boota.

Förtydligande: Det handlar alltså inte specifikt om att kunna installera just Mint 21.1, eller något annat specifikt OS, på denna dator utan om "mekaniken bakom", varför det blir som det blir?

Redigerad av Mikael63
Förtydligande
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nu var det alltså frågan om att testa Linux Mint 21.1 och då vill inte datorn boota efter installation"

Hej, känner igen detta med Mint 21.1 (ej beta). när jag hade detta problem så plockade jag ut disken, satt den på min "Corsaire SATA Wire kabel med USB kontakt" stoppade i den i en annan dator (Linux) öppnade Gpartet, letade upp disken och raderade all så det blir "oallokerat utrymme" på hela disken, sen gick det installera typ LMDE 5 på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, hubbe16 sade:

, letade upp disken och raderade all så det blir "oallokerat utrymme" på hela disken,

Ja, det har jag testat med.

Just nu pågår installation av 21.1 från ett USB skapat med Unetbootin, bara för att jag ska få veta om det har betydelse, för installationen av OS,et, eller ej hur minnet skapas.

Tillägg: Nej datorn startar inte med Mint 21.1 "även" om man använder Unetbootin. Rimligt att det är så, att det endast (ev.) påverkar om datorn startar med minnet eller ej, beroende på val av verktyg.

Verkar ju onekligen hänga ihop med BIOS vs. UEFI:

image.thumb.png.4c849b4bad8b14e42d8462f9fa5494e1.png

Redigerad av Mikael63
bild
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Ja, det har jag testat med.

Just nu pågår installation av 21.1 från ett USB skapat med Unetbootin, bara för att jag ska få veta om det har betydelse, för installationen av OS,et, eller ej hur minnet skapas.

Tillägg: Nej datorn startar inte med Mint 21.1 "även" om man använder Unetbootin. Rimligt att det är så, att det endast (ev.) påverkar om datorn startar med minnet eller ej, beroende på val av verktyg.

Verkar ju onekligen hänga ihop med BIOS vs. UEFI:

image.thumb.png.4c849b4bad8b14e42d8462f9fa5494e1.png

Hej

Nu sträcker jag ut hakan. allt som har hänt efter 21.1  Beta Iso filen är bara ett stort underkännande av Mint Teamet, det finns tydligen en massa skit man har "bakat" in i den skarpa 21.1 ISO filen som ställer till det för många användare. Gör om och gör rätt. Jag kör 21.1 som är baserat på 21.1 Beta ISO och fungerar hur bra som helst, med exkluderade filer för xserver ....

Så alla mina problem är lösta. ISO filen 21.1 Beta är det som gäller😄

That,s it for me...God Jul på er alla

Redigerad av hubbe16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-12-24 at 20:57, Mikael63 sade:

Har hittat varför det inte funkar nu!

Disken partitioneras som GPT och då går det inte att boota. Ser jag till att disken är MBR fungerar det.
 

OK, har du installerat med 21.1 ISO ? Då är det märkligt, På min Dator, som har UEFI stöd, fungerar det varken med GPT eller MBR disk...så jag håller fast vid att 21.1 ISO:n har allvarliga brister, men kul för dej om det funkar😀

BTW Jag kör nu tre helt fungerande Linux Distar på min "Lekdator" Mint 21.1 (baserat på Betan)  nyaste LMDE 5 , båda installerat på GPT diskar..

och Ubuntucinnamon Mix 22.10 på MBR disk.😀

Redigerad av hubbe16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tröttnat  lite på Mint...

när kernel uppdatering till  5.15.0.57 kom så börjar strulet. " fel på paketet" gick inte att tar bort, slutar med att ominstallition av skiten....

Från att Mint var den enkla/givna Linux disten istället för Windows har det bara blivit mera problems, xserver updates som sabbar hela installationen (går ej att Boota) och annat skit....Piss

Har nu installerat Garuda cinnamon-linux-zen på en disk. mycket "mekande" men hittills bara positiva upplevelse, stabilt som fan. enda som inte funkar hittills är nätverksskrivaren, men ska nog lösa det ock..

BTW nu väckte jag det "halvdöda" Forumet igen😄

Redigerad av hubbe16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-01-09 at 08:54, Mikael63 sade:

Tror du inte att ditt strul med Mint hänger samman med ditt meckande?

Om du gör som jag, en helt ren installation med den rätta ISO,n - lirar inte allt då?

Tja, det var just den som var ISO installerat som strulade, de andra som är uppgraderat (från 20.3-21-21,1) har inga problem....

 

Men Mikael63, vill du testa nån riktigt rolig Linux Dist, testa "Garuda-Cinnamon-Linux -Zen" mycket att meka med, men när allt kommer omkring, ett riktigt bra stabilt System.....när jag väl fick in Timeshift med alla tillbehör så blev jag positvt överraskat av att Timeshift skapar en ny backupp varje gång man gör en systemuppdaring.....men mycket att meka/testa...kul änsålänge😀

Redigerad av hubbe16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-01-09 at 08:54, Mikael63 sade:

Tror du inte att ditt strul med Mint hänger samman med ditt meckande?

Om du gör som jag, en helt ren installation med den rätta ISO,n - lirar inte allt då?

Nu är jag ännu tröttare på Mint, kör jag LMDE så fungerar allt tom Xserver uppdateringar, så mint gänget får jobba lite med jag, säjer bara " Gör om och gör Rätt"

Redigerad av hubbe16
Trött
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, hubbe16 sade:

Nu är jag ännu tröttare på Mint, kör jag LMDE så fungerar allt tom Xserver uppdateringar, så mint gänget får jobba lite med jag, säjer bara " Gör om och gör Rätt"

Hej, jag har funderat en hel del på detta Forum, jag kallar det för "Tote Hose" för det händer inte mycket här, det är jag och Mikael63 som skriver/kommentera lite då och då, jag har funderat starkt på att lämna, ingen större mening att skriva här....sorry mem det känns hopplöst här...

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I forumet hos linuxmint.se är det också väldigt lugnt.
Jag brukar ibland snabbkolla Linuxdelen hos sweclockers men är inte aktiv i egentlig mening. Det är dock sällan det skrivs om just Mint där.

"Originalforumet" hos linuxmint.com är det däremot en väldig aktivitet, lite för mycket anser jag. Åtminstone om man vill kolla forumet ungefär som man bläddrar i en dagstidning. Har man en konkret och akut fråga är det ju naturligtvis bra.

 

Tillägg: Jag funderar, nej.. fick en lös tanke.. om man skulle gå med i Mastodon och leta eller skapa ett flöde(om det heter så?) avseende just Linux Mint, på Svenska.

Redigerad av Mikael63
Mastodon
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Distrowatch.com visar populariteten för olika Linuxdistributioner. Just nu är MX etta och Mint trea. Mint brukar ligga där, har varit etta men även sexa.

Populariteten kan ju bero på att de fungerar väldigt bra och om de gör det blir det inte heller så många supportrelaterade frågor på forum. Antalet inlägg brukar öka i samband med att nya versioner släpps.

On 2023-01-09 at 11:57, hubbe16 sade:

testa "Garuda-Cinnamon-Linux -Zen

Såg på annat forum att vår gamle vän Hakinger också testar den! 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mikael63 sade:

Distrowatch.com visar populariteten för olika Linuxdistributioner. Just nu är MX etta och Mint trea. Mint brukar ligga där, har varit etta men även sexa.

Jag tänkte på om det gick att se någonstans hur den faktiska "surfandet" har ändrats med tiden, alltså om det går att se om användningen av Linux har minskat med tiden (om man inte räknar Android) för att få en till möjlighet varför Linux-frågorna avtar.

12 minuter sedan, Mikael63 sade:

Populariteten kan ju bero på att de fungerar väldigt bra och om de gör det blir det inte heller så många supportrelaterade frågor på forum. Antalet inlägg brukar öka i samband med att nya versioner släpps.

Ja, det är nog huvudanledningen till varför mängden Windows-frågor minskar i så många forum.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sammanhanget:

Citat

Updates are indicated by a shield icon in your system tray. Unlike other operating systems which rely on frustration and which annoy you at the worst possible time until you perform updates, Linux Mint gives you a visual indication that updates are available but it’s up to you to decide when to apply them.

https://blog.linuxmint.com/?p=4030

och

Citat

 

Feedback showed us people hated to be annoyed, taken hostage or forced to do something they didn’t want (this is a major source of frustration for Mac and Windows users apparently). We also had key principles to respect. This is your computer not ours. You’re also all very different and you use the software we make in very different ways, so we needed to keep that in mind and let you configure and tune the software so it remains flexible and useful no matter how you like to use it.

So with all that said here’s what we did. We designed a notification system which acts as a gentle and welcome reminder and took great care not to turn it into an annoyance.

 

https://blog.linuxmint.com/?p=4049

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, JoWa sade:

Tack :) det verkar inte ha hänt mycket när det gäller Linux de senaste tio åren. De allra senaste åren kan man se att Linux används lite mer i december och juli (folk som är lediga och provar på Linus?).

Jag hade ingen aning om att OS X hade vuxit så mycket i Sverige. Chrome OS verkar nästan bara användas under skolåret.

image.thumb.png.4266d52e7cc94fd43b32d8fa8fb7ed22.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Postad (redigerade)
On 2022-12-24 at 20:57, Mikael63 sade:

Har hittat varför det inte funkar nu!

Disken partitioneras som GPT och då går det inte att boota. Ser jag till att disken är MBR fungerar det.
 

Gjorde några kompletterande tester då jag hade en tanke att en ny dator med UEFI skapar USB-minnet för att användas på datorer med UEFI och att en äldre dator skapar USB-minnet på annat sätt. Det visade sig vara fel. Det beror på hur pass ny OS,et är. Åtminstone om OS,et är, eller baseras på, Ubuntu.

Här USB-minnet nyss formaterat:

image.png.ff7083fd31d4f6c3f1379ae040996580.png

Partitionerat som MBR.

***

Här har jag använt "USB avbildsskrivare" i Linux Mint 21.1 Cinnamon, i min "nya" dator, för att skapa ett USB-minne med just Linux Mint 21.1 Cinnamon:

image.png.cc52135997c574da5c20ad6ec47d9bda.png

Partitionerat som GPT och två partitioner.

***

Här har jag använt "Unetbootin" i Linux Mint 21.1 Cinnamon, i min "nya" dator, för att skapa ett USB-minne med just Linux Mint 21.1 Cinnamon:

image.png.ffb2abe3275e7167fda4bc5c99d28697.png

Ingen partitioneringstyp anges.

***

Här har jag använt "Diskar" i Ubuntu MATE 22.04.2, i min gamla dator utan UEFI, för att skapa ett USB-minne med just Linux Mint 21.1 Cinnamon:

image.png.4389a168a5b4170a1b9de3b93ec57d61.png

Partitionerat som GPT och två partitioner.

***

När jag prövar att starta upp den gamla datorn med USB-minnet som är partitionerat som GPT startar den inte upp. Åtminstone inte på de 22 minuter jag väntade på det.

När jag prövar att starta upp den gamla datorn med USB-minnet som är partitionerat som MBR, med Unetbootin, startar den upp och skrivbordet visas inom två minuter.

***

Unetbootin är därför lösningen (eller den räddande ängeln om man så vill) när man vill installera Linux Mint på en lite äldre dator.
Det skulle vara bra om det fanns en reservplan, ett annat program som fungerar lika bra som Unetbootin om det programmet av någon anledning skulle sluta att fungera/inte längre finnas tillgänglig. Då menar jag i Linuxmiljö. I Windowsmiljö finns det utmärkta Rufus att tillgå.

***

Tillägg/förtydligande:

Försöken ovan gäller enbart detta med GPT vs. MBR på USB-minnet.

Det är fortfarande så att disken på den gamla datorn som detta ska in på måste (också) vara av typ MBR.

 

Redigerad av Mikael63
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...