Gå till innehåll

GPT vs. MBR vs. BIOS vs. UEFI


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Med anledning av en annan av mina trådar skulle jag vilja veta hur detta egentligen hänger ihop? Vad som krävs för att det ska lira bra?

I den tråden fanns alltså en äldre (troligen 2008) bärbar dator och endast "Legacy BIOS" samt med en disk partitionerad som GPT. Jag kan inte säga när/hur den blev partitionerad så, bara att den var så en bra bit in i felsökning/testande. Aktuell dator används som testdator (test av OS) och har haft många OS installerade. Bl.a. har Linux Mint, LMDE5 och Ubuntu MATE varit installerade på den. När så den senaste Linux Mint skulle installeras startade inte datorn upp efter ominstallation. Jag gjorde då en "kontroll" och testade både LMDE5 och Ubuntu MATE som jag ju visste hade fungerat tidigare. Samma sak - startar ej. Testade MX-Linux och den startar upp. Därefter följde olika försök med Mint igen och i något läge såg jag att disken var av typ GPT. Ändrade till MBR och då fungerar det bra med Mint och troligen de övriga jag testade med men inget jag gjorde skarpt.

Så vad är det som händer? Min killgissning är att installationen av Mint, LMDE (som ju också är en variant av Mint) samt Ubutu MATE, och kanske många fler distros, "upptäcker" att disken är GPT och förutsätter då att det är frågan om en nyare dator som har UEFI och installerar enligt de förutsättningarna. Detta till följd av att datorn då inte kan starta.

Killgissar vidare då med ett antagande att MX-Linux är lite smartare. Den känner också av att det är en disk med GPT men upptäcker även att UEFI saknas och installerar efter de förutsättningarna.

Eller finns någon annan mer enklare och mer rimlig förklaring? Skulle det ha fungerat om man gjort andra åtgärder än att se till att disken är av typ MBR?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

BIOS+GPT: BIOS can use a GPT partition table hard disk as a data disk, but the system must be 64-bit.

UEFI+MBR: You can set UEFI to Legacy mode (legacy mode) to support traditional MBR boot.

UEFI needs an EFI driver which only can be created on a GPT disk.

Det och mycket annat matnyttigt finns på sidan https://www.diskpart.com/gpt-mbr/uefi-gpt-or-mbr-0725.html

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara för hur det är i Linux-miljö men i Windows-miljö går det att installera 32-bitarssystem och få det att fungera, även på en GPT-formaterad disk. Stöd för 32-bitars Windows på en GPT-formaterad disk infördes med Windows 8.1. 

Windows 11 kräver GPT-formatering då Windows 11 även kräver såväl TPM som Secureboot. Secureboot stöds av GPT-formaterade diskar. Dessutom finns inte Windows 11 (ännu) i 32-bitarsformat. 

En standardversion av installationsmedia för Windows 7 fungerar inte att installera på en GPT-formaterad disk. För att kunna installera Windows 7 på en GPT-formaterad disk krävs att man manuellt lägger till stöd för EFI i installationsmediet. Det är enkelt att göra. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, X-Men sade:

En standardversion av installationsmedia för Windows 7 fungerar inte att installera på en GPT-formaterad disk. För att kunna installera Windows 7 på en GPT-formaterad disk krävs att man manuellt lägger till stöd för EFI i installationsmediet. Det är enkelt att göra. 

Okej, då kanske man skulle kunna säga att Windows 7 "beter sig" så som ex. Linux Mint gjorde för mig.
Samt att MX-Linux hanterar detta på ett annat sätt.

Det är endast 64-bitarsversioner jag har testat med - oavsett distro.

Jag använde först Rufus för att skapa USB-minnet och då utan några andra val än de som är förvalda när man startar programmet. Hade man där kunnat ändra så att det hela hade fungerat med en GPT-disk?

I Linuxmiljö använde jag Unetbootin för att skapa minnet. Har läst att en del har använt Ventoy - ett program jag inte kom överens med vid tidigare och helt andra tester. (tillägg: Ventoy klarar inte av att låta en ISO med Linux Mint att starta) Av diverse forumtrådar jag läst har val av verktyg varit avgörande för att få datorn att starta på installationsmediet, något jag själv upptäckte när jag skulle testa Mint 21 (alltså inte 21.1), men det kan alltså då vara avgörande även vad gäller resultatet efter installationen?

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mikael63 sade:

Jag använde först Rufus för att skapa USB-minnet och då utan några andra val än de som är förvalda när man startar programmet. Hade man där kunnat ändra så att det hela hade fungerat med en GPT-disk?

Det verkar som att det är valbart i Rufus enligt:
https://linustechtips.com/topic/1069632-rufus-partition-scheme-mbr-or-gpt-win10/

https://www.reddit.com/r/windows/comments/n39pgm/mbr_or_gpt_in_rufus_creating_a_bootable_usb/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet Rufus tillåter en del ändringar i installationsfilerna när man skapar media för att använda till installationer.
Precis som jag skriver i nedanstående länkade tråd är Rufus ett bra verktyg men man måste förstå vad man gör för att inte hamna i problem:


Det är möjligt att trådskaparen i ovanstående trådlänk inte tänkt på vad Rufus kan göra och därmed fått problem med få startmediet att fungera som avsett.

Jag har använt Rufus för att testa funktioner som Rufus har. Smidigt verktyg men också lite lurigt om man inte förstår innebörden av ändringarna. För att vara säker på att jag har ett original av Windows-installation har jag använt Media Creation tool på ett USB-minne. Rufus har jag använt på ett annat USB-minne för att just testa vad Rufus kan göra.

Ett USB-minne skapat med Media Creation tool (för Windows såklart) är så förnämligt att jag kan byta version av Windows utan att skapa om minnet. Det är bara att byta ut de filer jag vill byta ut så ändras Windows-versionen. Det gäller bara att inte formatera om minnet, bara byta ut filer.

Om detta är möjligt med Linux-miljöer är något jag inte känner till. 

Windows 7 har från början inget stöd för installation på en GPT-formaterad disk i UEFI-miljö. Därför måste den fixas manuellt för att fungera. Allt finns redan i själva installationsfilerna. Man behöver således inte hämta filer av annat slag eller trixa med något fuffens. Man "återanvänder" bara installationsfiler och skapa år ny mapp för dem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, X-Men sade:

Programmet Rufus tillåter en del ändringar

Ja, några få åtminstone.

Väljer man GPT som partitionsschema kan man bara välja UEFI som målsystem

image.png.9320fe578dfd304d5df180161acb2853.png

 

Väljer man MBR kan man bara välja alternativet 'BIOS eller UEFI'

image.png.d07c22962f9bf4807f7d98e35798a447.png

 

Jag gjorde om proceduren för att se om det var något helt annat som spökade. Alltså formatera som GPT och sedan valen ovan men denna gång med alternativet för korrigeringar för äldre BIOS:ar.

Resultatet lika tidigare. Datorn startar på installationsmediat och jag kan slutföra installationen därifrån men sedan startar inte datorn upp.

För ev. nytillkomna besökare handlar det inte om att få en installation av Linux Mint (21.1) att fungera utan det handlar om att jag vill försöka förstå hur det hänger ihop, enligt trådrubriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i BIOS på datorn om det finns någon inställning som kan påverka installationen?
Vad jag tänker på är om det finns en inställning i BIOS som har att göra med vilket format som disken har. I UEFI finns t.ex. CSM som man välja att vara aktiverad eller inaktiverad.

Diskarnas inställning kan i BIOS ändras mellan Legacy och AHCI. Har du kollat vilket läge de är i? AHCI tror jag krävs för att GPT skall fungera att starta från.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Mikael63 sade:

Väljer man GPT som partitionsschema kan man bara välja UEFI som målsystem

Enligt nedanstående så kan ju inte BIOS ha en GPT-disk som operativsystemdisk. Det är i alla fall så jag förstår det.

20 timmar sedan, Cecilia sade:

BIOS+GPT: BIOS can use a GPT partition table hard disk as a data disk, but the system must be 64-bit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste be om ursäkt för att jag inte har varit tillräckligt fokuserad i min egen tråd! Försökt vara lite social samtidigt och har därför läst inläggen i mobilen. Läste/tolkade felaktigt 

35 minuter sedan, Cecilia sade:

but the system must be 64-bit.

som att det måste vara 64-bitar för att systemdisken ska kunna läsas.

Lösningen har således funnits framför ögonen hela tiden samt att mina killgissningar inte var så tokiga. Linux Mint m.fl. distros är liksom jag ganska lat och bryr sig inte om att formatera om disken vilket får till följd att den inte går att starta.

MX-Linux är liksom @Cecilia flitig och smart och fattar att disken måste formateras som en MBR-disk för att det ska lira.
(jo jag har testat det nu, installerat MX på en GPT-disk och kollat att den är MBR efter installationen)

TACK!

  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...