Gå till innehåll

Skrivskyddat SD Kort


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Hej

Jag försöker att kopiera in filer på ett SD kort men får felmeddelande. Jag har kollat att den lilla omkopplaren på kortet står i rätt läge samt i egenskaper för SD kortet bockat ur Attributet Skrivskydd.

Jag har provat med 2 olika kort med samma resultat

W10 och extern Trascend kortläsare.

Syftet med övningen är att exportera en fil från datorn till SD kortet som sen skall importeras i en Sony kamera.

Vänligen

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja jag har försökt. högerklickade på SD kortet och valde formatera,fick sen sedvanlig varning om att alllt skulle raderas Klickade OK och fick sen upp att kortet är skrivskyddat.

Jag kan formatera kortet samt radera bilder samt fotografera med kortet i kameran. Det är så att alla mina SD kort är fult fungerande i kameran men så fort jag sätter dom i datorn så kan jag läsa vad som finn men jag kan INTE ta bort någonting eller lägga till någonting. Finns det någon inställning i datorn som jag har kommit åt eller...?

Vänligen

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-01-11 at 16:22, mats lonngren sade:

den lilla omkopplaren

Jag har råkat ut för att den har hakat i när man sätter i kortet och då blir det skrivskyddat läge. När man ta ur kortet hakar den i på nytt så att det inte blir skrivskyddat läge. Kanske testa med en tunn tejp runt kortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • Lösning

Jag hittade några sidor som handlar om ditt problem så kolla om följande hjälper. Säg till om det är något på engelska som du inte förstår.

Citat

Follow the steps carefully to remove write protection from your device:

Step 1. Connect your SD card to the computer first.

Step 2. Press Win + R keys, type cmd in the Run dialog and click "OK".

Step 3. Type diskpart and hit Enter.

Step 4. Type the following command and hit Enter each time:

  • list disk
  • select disk # (# is the number of your write-protected SD card.)
  • attributes disk clear readonly

Wait for the process to complete and close Diskpart. After this, you will be able to access your data again. 

https://www.easeus.com/partition-master/how-to-format-a-write-protected-sd-card.html


Om du är bekant med registereditorn så hittade jag detta tips: https://www.diskpart.com/articles/sd-card-write-protected-but-not-locked-1984.html#H2-1 samt Method 2 (Method 3 verkar vara samma som i citatet ovan).

Method 4 på https://recoverit.wondershare.com/repair-sd-card/microsd-write-protected-fix.html#part2

Det förekommer tips om att ladda ner olika program men eftersom jag inte känner till programmen så tycker jag inte att du ska göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...