Gå till innehåll

Spika i betong


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Har köpt 2 olika betong spikar på CO, bägge modellerna viker sig. Jag behöver sätta upp lättare tavlor och fotografier - finns det ingen spik som klarar av det? Eller måste man borra? Vill främst inte behovs borra för inrammade foton. Det är en hel del. Finns det ingen special spik? Inte ens dom här tavel krokarna från CO fungerar - eller som funkar men ramlar ur efter ett tag. Hur löser jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag "spikar i betong" brukar det oftast vara kabelklammer (typ TC, som har ganska hård spik) och då gäller det att träffa spiken helt vinkelrätt. Funkar bättre om man hamrar på ganska löst, tänk hackkspett! Alltså inte få hårda slag utan jättemånga små slag.

CO,s "Vit XB-krok" brukar fungera bra om det är frågan om gjuten betong strax bakom tapeten men sämre/inte alls om det är puts mellan betong och tapet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Men kanske beror på att jag hamrar för hårt? 

Ja så kan det vara, det är lätt att man slår lite snett.

Okej, slagspik. Ja om de slås krokiga är det troligen gjuten betong du träffar på, inte lättbetong eller puts.

Du kanske måste tänka om, kanske sätta upp tavelhyllor https://www.ikea.com/se/sv/cat/tavellister-16305/ att ställa fotografierna på eller så köpa ex. foder https://www.byggmax.se/dörrfoder-furu-p08512056 och betsa eller måla i önskad kulör, eller köpa färdigmålad vitt. I denna räcker det med kort spik/skruv.

Hylla/foder kan då skruvas fast på några få ställen (borr+plugg+skruv) men då har man inte möjlighet till enskilda justeringar i höjd och det blir en dammsamlare.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...