Gå till innehåll

Workspacer [tiling window manager]


_.M

Recommended Posts

Jag har börjat köra workspacer både hemma och på jobbet. Tycker det fungerar jättefint. Tar en liiten stund att vänja sig men jag är jättenöjd.

En tiling window manager är något man oftast ser på unix/linux datorer, men denna är för vår vän Windows. Och det den gör är att den hjälper dig organisera dina fönster på skrivbordet så dessa inte hamnar ovanpå varandra, utan bredvid varandra.

workspacer.thumb.png.6d4db7cc079f41f03f77a50b7e4245f1.png

Redigerad av _.M
  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Kan du beskriva mer vad en "tiling window managar" är så folk vet om det är något de behöver?

Precis! Är det så att fönsterplaceringen blir lika från gång till gång? Det kan vara ganska ofta man skulle vilja justera fönster och man kan ju göra det genom att dra och släpp så att man får åtminstone två fönster sida vid sida men att man liksom inte ids göra det. Jag har en applikation som jag skulle önska att alltid startar på höger skärm och jag har inte räknat ut när/varför den inte gör det utan flyttar bara fönstret med en makro-knapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan skapa flera olika workspaces och binda olika program till olika workspaces. Så om du sätter en workspace på en viss monitor, så kommer programmet öppnas på den monitorn i fortsättningen. Tror jag. Jag har inte kört med fler skärmar på flera år, jag kör istället med en stor skärm.

Ett workspace är för övrigt ungefär samma sak som ett virtuellt skrivbord. Och så växlar man mellan olika workspaces när man behöver fokusera på olika saker. Så jag brukar ha kod fönster, webbläsare och sånna verktyg på ett workspace. Sen har jag teams, outlook och sånna kommunikationsprogram på ett annat workspace. Det är det som fungerar så förträffligt tycker jag.

  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller mig till tre skärmar.. jag testade en stor välvd skärm men jag stod ut en månad innan jag gick tillbaka till det gamla.

Hemma har jag två och det räcker för mig

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 1/30/2023 at 3:47 PM, Mikael63 said:

Testade men tyckte att det blev ett fasligt flimrande med fönster som hoppade lite hur som helst. Tog tillfället i akt att kolla på de inbyggda virtuella skrivborden i stället och där ser jag några bra fördelar.

 

Japp, som sagt så tar det en liten stund att vänja sig. Och det är lite knepigt att konfigurera, för utvecklaren av programmet vänder sig främst mot "avancerade" användare som är villiga att lägga lite tid på att lära sig programmen de använder.

Men du som installerar en ny linux-smak varje gång det är nymåne borde väl vara van med knepigheter nu :P 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har hittat fördelar med de inbyggda och till en början såg det ut som att respektive applikation mindes vilket skrivbord de låg på men om man stänger ner alla fönster och sedan startar upp på nytt så hamnar de i det skrivbord som råkar vara aktivt.

Jag skulle också vilja ha dedikerade skrivbord, typ "Kommunkation", "Administration", "Produktion" och jag kommer troligen att kolla in workspacer sedan jag blivit någorlunda bekväm med "de inbyggda" skrivborden.

Tillägg: Bara någon timme efter jag skrev ovanstående fick jag ta bort de extra skrivborden, det blev allt för stökigt ändå...

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...