Gå till innehåll

Meddelandetjänst Telegram


kiwi01

Recommended Posts

En långväga bekant vill att jag ska ansluta mig till meddelandetjänsten Telegram i stället för Google Chat.
Som skäl åberopar hen ”återkommande problem med Gmail.”
Jag tvekar. Har tittat på appen i Play-butiken, användarrecensionerna varierar, bla nämns spam.
Har läst vad som står I Wikipedia om Telegram, och det är en hel del.
Kan inte precisera min motvilja förutom att jag inte gillar att registrera mig med mitt telefonnummer.
Någon som använder Telegram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Telegram hela tiden vid kontakt med mina familjemedlemmar (Jag har inte Facebook)

Spam, ja det har hänt några enstaka gånger, bara att blockera. Tycker den är väldigt bra om man vill bifoga bilder/filmer/dokument.

Tillägg: Enkelt skapa olika grupper, enkelt att skicka bilder osv. till sig själv som "Sparade meddelanden"

Mer: Som jag minns att jag läst är Telegram skapad av ryssar men när staten ville ha insyn lämnade de Ryssland och flyttade till Förenade Arabemiraten, om jag alltså minns rätt. Zelenskyy använder Telegram för att sprida sina meddelanden.

Redigerad av Mikael63
mer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid bra med kommentarer från någon som är användare och någon man känner...😀.
Kommer telefonnumret som tydligen ska registreras vara synligt för alla, vem som helst.
Ska man registrera sig med sitt riktiga namn eller något påhittat. Meddelandena krypteras ju. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När personer i min kontaktlista, alltså telefonlistan, skaffar Telegram får jag en notis om det och de läggs till som valbara kontakter i Telegram men de hamnar inte som ett namn, eller grupp, i själva chattfönstret, där finns bara de som så att säga är aktiva. (tillägg: nu senast så hamnade kontakten som en aktiv chatt men då behöver man bara välja att "ta bort chatt" för att få bort den ur listan. Kontakten blir kvar.)

Jag vet inte vilken inställning de då har valt att ha.

Väldigt smidigt när man kan hantera detta via en dator tycker jag.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det kanske finns skäl att byta då.. för mig alltså. Jag använder Facebook Messenger på dator och telefon men inte själva "Facebook" i vanlig ordning.

Jag tycker det går hur bra som helst.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telegram for desktop från en.uppdown.com, Telegram  from microsoft.apps, från en.softronic com ???

Någonstans läste jag att man rekommenderade hämtning från Telegrams webbsida, någon sådan hittar jag inte. Kan ju behövas.

Är Telegram och Telegram Messenger samma sak?

Jag antar att appen från google play kan installeras i både mobil och surfplatta
utöver windows 10 dator där jag tänkte börja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, kiwi01 sade:

Jag antar att appen från google play kan installeras i både mobil och surfplatta
utöver windows 10 dator där jag tänkte börja.

Ja så har jag det, mobilen, surfplattan, jobbardatorn med W10, privata datorn med Linux Mint. Sen kan man väl bara använda en webbläsare också.

  

1 timme sedan, kiwi01 sade:

Är Telegram och Telegram Messenger samma sak?

Skulle tro det. Det är väl kanske motsvarande som att säga

Telegram och Meddelandetjänsten Telegram

 

 

Redigerad av Mikael63
samma sak
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren såhär långt.
Jag är överhopad med uppgifter som jag inte alls vill göra och sådana som jag vill göra; 
det jag vill säga är att det kommer att ta tid innan jag kommer i mål med detta, dvs det kan tänkas att jag återkommer
så ha tålamod ...🙂

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telegram var ingenting för mig. Jag började med att installera Telegram i min windowsdator. För att komma in ska man uppge sitt telefonnummer. Responsen jag fick var ”This phone number is banned”.
Appen låter sig inte installeras i min mobil. Vet inte om de beror på brist på utrymme, eller på att numret är ”banned”.
Jag återgick till datorapplikationen, där kunde man välja ”help” eller ”ok”.
efter lite tvekan ryckte jag på ”help” som ledde till Outlook för att via email få kontakt med hjälpen. Men vad har hänt med Outlook? Mina kontoinställningar var inaktuella. Vilka inställningar och varför?
Jag har inte på länge kunnat logga in på   mitt Microsoftkonto med min gmailadress och lösenord, så jag blev glad när jag för ett bra tag sedan upptäckte att jag genom att gå in i Outlook enkelt kan öppna mitt konto. Jag prenumererar på Microsoft 365 och betalar månadsvis, den 1:a varje månad bekräftar de betalningen – men inte nu 1 februari trots att dragningen har skett i sedvanlig ordning. Oj vad trött jag blir. Så varför skickar de inte mail till mig?

Jag förstår att det här är ett annat problem så jag kommer att ägna mig åt att lösa det samt problemet att mobilen är proppfull oavsett hur mycket jag tömmer, slänger en app, rensar bort samtal och meddelanden, slängen foton med mera.

Tusen tack för att ni varit hjälpsamma, i synnerhet Mikael63. 🙂

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...