Gå till innehåll

Hur får man bort detta ?


Anna Maria
Gå till lösning Löst av mbgtmari,

Recommended Posts

Jag tippar på att det är skräpprogram som är förinstallerade som orsakar alla dessa reklam-popup.

Det finns ett litet program som heter Bloatware (skräpprogram) Removal Utility. Du kan hämta och installera det kostnadsfritt. Programmet hjälper dig att ta bort (avinstallera) de oönskade programmen som du har i installerade i datorn.

Du hämtar programmet här:

https://github.com/arcadesdude/BRU/archive/refs/heads/master.zip
 

Programmet är packat (.zip) så du får packa upp det först innan du kan köra det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Anna Maria sade:

Hur får man bort att en massa artiklar och reklam poppar upp ?  Jag köpte denna Windows 11 dator  med program förinstallerade .  De poppar upp när jag ska klicka på startmenyn utan att trycka på windowstangenten! :angry:

Tycker det ser ut som "Nyheter och Intressen", inget förinstallerat program utan en del av Windows. Men är det när du hovrar över Windowsflaggan (ska klicka på Startmenyn) som detta visar sig. I Windows 11 visas som standard en väderwidget i aktivitetsfältet och när man hovrar över den ikonen så dyker det upp det du visar i skärmdumpen.

Hittade ingen bra information om inställningar för aktivitetsfältet i Windows 11, men högerklicka på aktivitetsfältet så finns det sen inställningar för det.

Här beskrivs väderwidgeten och "Nyheter och intressen" för Windows 10 respektive Windows 11.
Väderwidgeten kommer tillbaka till aktivitetsfältet i Windows 11 - MSPoweruser

Här information för Windows 10 men kanske något värt ändå.
Nyheter och Intressen – Windows 10! | lindasdatorskola.se
Håll dig uppdaterad om nyheter och intressen - Microsoft Support

Jag har flyttat innehållet i aktivitetsfältet till vänster, som i tidigare Windowsversioner, och då visas väderwidgeten en bit in från vänster (om jag nu inte själv varit där och pillat). Med ikonerna centrerade så visas väderwidgeten längs till vänster i aktivitetsfältet, där man annars är van att startknappen brukar finnas.

Från artikeln hos MSPoweruser.
"Istället för att vara centrerad kommer aktivitetsfältswidgeten nu att vila där Windows Start-knappen brukade vara, vilket jag är säker på kommer att leda till många oavsiktliga klick. Widgeten kommer nu även att öppnas vid hovring, vilket är ytterligare ett irritationsmoment från Windows 10-versionen (men som givetvis är lätt att inaktivera)."

Skulle några detaljer i min beskrivning inte stämma så kanske det ändå kan leda vidare till en lösning.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Om aktivitetsfältet och widgetar i Windows 11 skriver Linda Karlsson: 
"Objekt i Aktivitetsfältet.
Till höger om Start-menyn ligger det 4 ikoner som är statiska. De går inte att flytta runt på. Vi pratar om Sök, Aktivitetsvy, Widgetar och Chat. De ikonerna kan du aktivera och Inaktivera här under objekt i aktivitetsfältet. Om det är så att du inte använder en funktion kan du inaktivera den genom att dra slidern till av, så tar inte ikonen upp plats i aktivitetsfältet."
https://www.lindasdatorskola.se/windows-11/windows-11-aktivitetsfaltet/

Jag är glad att jag kan behålla Windows 10 till 2025 för det finns inget i Windows 11 jag längtar efter. Men ChristerEs beskrivning av hur han har flyttat aktivitetsfältet till vänster kommer jag att följa när jag skaffar en ny dator med Windows 11.

Redigerad av mbgtmari
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa dessa tips men det får bli i morgon. Just nu är jag ganska trött. Jag köpte denna Windows dator för att jag ville få min nas att funka . Den funkade inte med Linux datorn som jag har köpt ny. . Men när jag hade Linux Rafaela och Comhems bredband då funkade nasen. Den funkade också till Windows 7.  Men sen fick jag fiber installerat och nu funkar den inte utan speciella inställningar som jag inte kan. Jag frågade om det i ett forum men sen glömde jag bort det. 

/Anna Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Anna Maria sade:

Jag har inaktiverat dessa konstigheter nu. Detta händer aldrig på min Linux dator eller mac mini. 

/Anna Maria

 

Men det är väl ändå bra att varje Windows-användare själv får välja om de uppskattar Widgets m.m. eller inte!
Windows största fördel (förutom att vara lätt att använda) är just att DU kan anpassa Windows så som du vill!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är  ensam användare på denna Windows dator om nu inte någon har tagit sej in i min dator ... Jag har iallafall inte fått några spionprogram.

Nu är det största problemet hur jag får en snygg bakgrund. Det har jag frågat om i en annan tråd. Nu är bakgrunden svart! :angry:

/Anna Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-03-11 at 01:29, ChristerE sade:

Hittade ingen bra information om inställningar för aktivitetsfältet i Windows 11, ...

On 2023-03-11 at 02:52, mbgtmari sade:

Om aktivitetsfältet och widgetar i Windows 11 skriver Linda Karlsson: 
...
https://www.lindasdatorskola.se/windows-11/windows-11-aktivitetsfaltet/

Tack för den länken, @mbgtmari, den informationen missade jag vid min sökning.
(För övrigt bra information från Linda, hon förklarar i alla fall på ett sätt som passar mig.)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...