Gå till innehåll

Recommended Posts

Sannolikt är ditt kylsystems luftvägar igensatta av damm.
De skulle behöva rengöras och då behöver du plocka isär datorn.

Jag avråder bestämt från att använda tryckluft och blåsa in i datorn från luftventilen, som sitter på (vanligtvis) höger eller vänster sida av datorn.
Genom att använda tryckluft och blåsa i ventilationen blåser du in dammet i datorn igen, vilket inte är lyckat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har plockat isär bärbara datorer för att ta bort damm har dammet varit så tjockt vid utblåsgallret att jag första gången trodde det var ett filter.

"Filtret" går bara att få bort genom att plocka isär datorn, vilket i många fall kan vara ett styvt jobb. Ger du dig på det själv, se till att skydda datorn och dess komponenter  från ESD. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har plockat fram några bilder på en av alla bärbara datorer jag jobbat med. Här är en som jag gjort rent kylsystemet på.

 

image.jpeg.1a37f7ce19d0f51c6f1b4e885b2fedf6.jpeg


Bilden ovan visar var fläktsystemet sitter. Till vänster om fläkten sitter utblåset (den svarta delen).

 

image.jpeg.bf2a142ab060cb185b66c389421d0949.jpeg

Bilden ovan visar allt damm som tätar utblåset. Det ser nästan ut som ett filter men det är bara damm.


image.jpeg.67ab37cea9fc6ae673770bb932343b1f.jpeg

Bilden ovan visar hur dammet sitter i fläkten.


image.jpeg.094299682d75b99e9d603d6a38241962.jpeg

Bilden ovan visar mer damm i kylsystemet.


image.jpeg.76fde68d55a6354e0adc0c11a6f3a0d5.jpeg

Bilden ovan visar hur utblåset egentligen ser ut i den aktuella datorn efter att jag rensat bort allt damm. Jämför gärna med motsvarande bild ovan.

image.jpeg.cfd6060fdbfe99b958e32377e184d2bc.jpeg

Bilden ovan visar fläkten i den aktuella datorn, efter att jag rensat bort allt damm från den.

image.jpeg.85e5fd92ebaf97d15d99e19bb9df7309.jpeg

Slutligen ännu en bild efter att jag gjort rent kylsystemet från damm.
Jämför åter med motsvarande bild ovan, där dammet finns.

Just denna dator var det ett styvt jobb med att rensa bort damm. Jag blockade ur de delar som gick att plocka bort. Jag använde en målarpensel, bommullspinnar, luddfritt papper med mera för att få allt så här rent som bilderna visar.

När jag var klar var datorn åter mycket lågmäld trots mycket hög belastning.

Det här är något som varken dammsugare eller tryckluft kan fixa.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...