Gå till innehåll

Vad kallas termen för att "croppa ut" en del av en bild?


Tomas E
Gå till lösning Löst av Tomas E,

Recommended Posts

Har laddat hem Corel PaintShop Pro för att testa det. Skulle vilja veta om det går att skära ut en del av en bild så att man får med bara just den delen av bilden. T ex en kaffekopp på ett bord, men bara kaffekoppen. Utan att få med någonting utanför koppen. Vad kallas detta? Objekt-nånting?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började med PaintShopPro 2 och slutade någonstans vid version 7 eller 8 då jag tyckte att Corel efter övertagandet stökade till användargränssnittet.

Magic Wand var ett verktyg som man kunde använda för att maska ut en del av en bild.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crop out selection (Cut out), heter funktionen i IrfanView, som jag använder. Den funktionen kan översättas som Klipp ut (del av bild) eller Skär ut, som du har översatt. Någonting med "objekt" har jag aldrig sett. "Klippa ut en del av en bild" står det här:
https://support.microsoft.com/sv-se/office/klippa-ut-en-del-av-en-bild-46e6b070-dbdd-4a06-863d-3d32097d4c07

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När man med Magic Wand eller på annat sätt markerat ett område, ex. en vit kaffekopp på ett svart bord kan man göra en vanlig kopiering, Ctrl+C, och sedan klistra in den som en ny bild. Alternativt kan man markera allt utom den vita kaffekoppen och välja Delete så att allt utom koppen raderas

Redigerad av Mikael63
-
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mikael63 sade:

När man med Magic Wand eller på annat sätt markerat ett område, ex. en vit kaffekopp på ett svart bord kan man göra en vanlig kopiering, Ctrl+C, och sedan klistra in den som en ny bild. Alternativt kan man markera allt utom den vita kaffekoppen och välja Delete så att allt utom koppen raderas

Det jag kopierar och sen klistrar in blir liksom tecknat istället för att likna delen av fotografiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, mbgtmari sade:

Om bilden inte blir en färgbild kanske den inställning som beskrivs i denna tråd från 2017 hjälper:  https://forum.corel.com/viewtopic.php?t=61859

Tack!

Tänkte som vanligt inte på att det numera finns ett forum till varje program. Lär nog hänga där en del nu.

Det verkar dock inte gå att åtgärda med den lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-05-01 at 18:05, Mikael63 sade:

Jag började med PaintShopPro 2 och slutade någonstans vid version 7 eller 8 då jag tyckte att Corel efter övertagandet stökade till användargränssnittet.

Magic Wand var ett verktyg som man kunde använda för att maska ut en del av en bild.

Problemet är att när man markerar inom det område man vill kopiera så är det bara färgerna inom ett visst spann som kommer med. Dvs om man klickar där det är mest vitt så får man inte med de områden som har andra färger. Där blir det alltså "hål" i den nya bilden. Som om man skulle markera en person med grå kostym så får man bara med kostymen och inte resten av personen.

Får nog leta vidare, kanske på forumet som mbgtmari tipsade om.

Men tack ändå som sagt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Mikael63 Ursäkta, men jag trodde du lade in en skämt där, ibland vet man inte med dig. ;) Handpåläggning (*)

Men för att ta det seriöst istället; jo jag har sett funktionen med AI men jag har inte hunnit utforska den än.

* Jag såg nu när jag googlade att begreppet 'handpåläggning' även förekommer i andra för mig nya sammanhang, och behöver därför ytterligare förklaring i så fall.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Okej, med handpåläggning menar jag att man behöver "göra något själv", "göra något för hand", "göra något manuellt".

I mitt arbete sker en del "processer" automatiskt via ex. skript som bl.a. @MH_ har gjort åt mig men en del saker kräver ändå "handpåläggning" innan slutresultatet är klart.

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Hockke sade:

Bra att du hittade en lösning du är nöjd med men fattar inte hur du har använt Magic Wand för att få det resultatet?

Genom att klicka var som helst i de områden som är vita på förpackningen.

(För att det någorlunda ska bli som originalbilden (den undre) är jag med Magic Wand tvungen att klicka i varenda fält separata gånger och kopiera/klistra in till dess att allt är ifyllt. Men det finns ändå områden i vissa bokstäver som inte blir som de ska.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som är intresserad av ett program, som enligt programtillverkaren skall göra jobbet mycket enkelt, går det att få en kostnadsfri utgåva. Det man behöver göra är att registrera en e-postadress på sidan som länken nedan går till så kan hämta en kostnadsfri kopia av programmet.

Sidan går till tillverkarens sida och ingen skum sida.

https://reg.franzis.de/reg/COW-22260000/0/0/502/2.0/0/en/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fundersam över ett par saker.

Citat

 I am aware that I am able to revoke my consent to the use of my given email address for advertising purposes by FRANZIS GmbH, Richard-Reitzner-Allee 2, D-85540 Haar, at any time for future effect using the unsubscribe link or by sending an email to service@franzis.de, without incurring any costs other than the transmission costs at basic rates.

 

Om man klickar på länken i nedanstående text så kommer man till en sida där programmet kostar $69.

Citat

Alternatively, you have the option to get the product here without signing up for our free newsletter.

 

@X-Men Har du provat och kan verifiera att det inte är några konstigheter?

I något fall har jag varit med om att när man väl ska bekräfta sin beställning eller har laddat hem och installerat programmet/produkten, så kan man ändå inte använda det/den utan att betala en viss summa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Tomas E sade:

Lite fundersam över ett par saker.

 

Om man klickar på länken i nedanstående text så kommer man till en sida där programmet kostar $69.

 

@X-Men Har du provat och kan verifiera att det inte är några konstigheter?

I något fall har jag varit med om att när man väl ska bekräfta sin beställning eller har laddat hem och installerat programmet/produkten, så kan man ändå inte använda det/den utan att betala en viss summa.

Jag förstår inte varför du söker upp programmet på en sida där ett företag säljer programmet. Varför använder du inte länken som går till tillverkaren? Just den länk jag lagt ut i tråden.

Företaget som tillverkar programmet ger bort en fungerande licens om du anger en fungerande e-postadress. 
Självklart har jag hämtat programmet via den länk som Fransiz skickar tillsammans med licensnyckeln jag fick.

Sannolikt är erbjudandet om en gratislicens tidsbegränsade men jag förstår fortfarande inte varför du söker upp programmet på en sida där ett säljföretag säljer det när du kan få det från tillvekaren.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, X-Men sade:

Jag förstår inte varför du söker upp programmet på en sida där ett företag säljer programmet. Varför använder du inte länken som går till tillverkaren? Just den länk jag lagt ut i tråden.

Företaget som tillverkar programmet ger bort en fungerande licens om du anger en fungerande e-postadress. 
Självklart har jag hämtat programmet via den länk som Fransiz skickar tillsammans med licensnyckeln jag fick.

Sannolikt är erbjudandet om en gratislicens tidsbegränsade men jag förstår fortfarande inte varför du söker upp programmet på en sida där ett säljföretag säljer det när du kan få det från tillvekaren.

Jag använde länken du bifogade. Texten i första citatet är hämtat från den sidan och verkar antyda att om man inte längre vill ha reklam (nyhetsbrev) så kommer det att innebära en avgift av något slag (rödmarkerat i skärmdumpen). Dvs det kanske kostar $69 att säga upp prenumerationen på nyhetsbrevet, samma summa som blir om man väljer att gå via länken i det andra citatet till en sida för att ladda hem programmet utan att få nyhetsbrevet. Men vad den eventuella avgiften är får man ju inte veta förrän den dagen man inte längre vill ha nyhetsbrevet.

 

cutout8.thumb.png.8db66d5985cf2ac050b3db9713046eea.png

 

Om man läser vad du skrev i förra inlägget så ser det inte ut som att du själv har provat programmet utan bara hänvisar till vad programtillverkaren påstår. Därför frågar jag.

Citat

För den som är intresserad av ett program, som enligt programtillverkaren skall göra jobbet mycket enkelt, går det att få en kostnadsfri utgåva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Transmission cost betyder ungefär överföringskostnad alltså kostnaden för att sända mejlet om man har en uppkoppling där man betalar efter hur mycket man använder internet, som mobiluppkoppling där man betalar per GB data.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Understrykningen som också finns ThomasE svar anger att det står den som anger sin e-postadress fritt att säga upp den prenumeration som man tecknar (den är tvingande för att kunna skicka begäran om licens) när som helst och utan kostnader för den som avsäger sig prenumerationen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...