Gå till innehåll

Ny mobil med diverse problem


kiwi01
Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Var tvungen att skaffa en ny mobil på grund av bristande lagringsutrymme. Samtidigt var jag tvungen pga det ekonomiska läget och alla höjningar att nöja mig med den näst billigaste mobilen - Samsung Galaxy A 13 5G. Jag tog en sväng till Phone House och bad dem flytta över innehållet från den gamla till den nya vilket kostade en slant, men då min syn har blivit så dålig ville jag inte pilla med sånt själv.

Hittills har jag mest varit olycklig över telefonen.
Några justeringar har jag lyckats med.

1.Det första jag reagerade på var fotot, hade hoppats på en bra kamera. Tog en bild på min matta i vardagsrummet, mest för att den innehåller flera färger och även mönster. Resultatet var bedrövligt. Färgerna är helt urlakade och i andra nyanser.

Har sett nu att det finns flera inställningar att välja mellan, exempelvis porträtt, mat och ett antal till.
Får väl helt enkelt pröva mig fram vilket läge ger den ”finaste mattan”.

2.Ljudvolymen vid inkommande samtal och aviseringar är i högsta laget, skulle vilja sänka dem lite.
Ett annat problem är att när jag ringer ut, måste jag trycka mobilen hårt mot örat för att höra ringsignalerna, och likadant för att höra den som jag pratar med.
Jag vet inte hur jag ska höja ljudnivån.

Har laddat ner Bruksanvisningen för denna mobil men hittade ingen lösning där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Ljudnivån justeras med volymknapparna på sidan.

När ej samtal pågår är det ringsignal/aviseringssignal/medialjud som justeras när man trycker på knapparna.
På min Samsung kommer det upp en "stapel" till höger på skärmen, när man trycker på volym upp eller volym ner och då kan man justera volymen där om man inte vill fortsätta att trycka på knapparna.  Där finns även tre prickar och om man klickar på dessa får man möjlighet att individuellt ställa in olika nivåer för systemljud, avsiering, ringsignal och media.

När samtal pågår är det volymen i samtalet som justeras.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar väl kunna ändra ljudnivåer för Ringsignal, Media, Aviseringar respektive System i Inställningar - Ljud - Volym.

Det brukar vara bra att gå igenom det mesta av inställningarna för att få det som man vill t ex bättre kontrast, större text och ikoner.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-05-06 at 16:24, Mikael63 sade:

Ljudnivån justeras med volymknapparna på sidan.

När ej samtal pågår är det ringsignal/aviseringssignal/medialjud som justeras när man trycker på knapparna.
På min Samsung kommer det upp en "stapel" till höger på skärmen, när man trycker på volym upp eller volym ner och då kan man justera volymen där om man inte vill fortsätta att trycka på knapparna.  Där finns även tre prickar och om man klickar på dessa får man möjlighet att individuellt ställa in olika nivåer för systemljud, avsiering, ringsignal och media.

När samtal pågår är det volymen i samtalet som justeras.

Tack för tipset om ljudvolymen. Har nu ställt in det "inre ljudet" så det känns rätt.
Jag ersatte min Samsung Android med en Samsung Android av lite modernare snitt för att jag skulle känna igen mig.
Det gör jag väl också men nog är det mycket som är annorlunda. Bara att hitta startknappen som är intryckt i sidan,
svart i svart, omöjligt för mig att se utan glasögon och knappt kännbar. Efterhand har fingret lärt sig att känna av knappen. 
Och följande hände nyss när jag satte på telefonen: Min gmailadress kom upp i orange; du måste logga in/har du glömt
lösenordet/vill du gå över till Samsung email.. Jag tryckte bort meddelandet och öppnade mitt gmail, jag var inloggad som vanligt.
Så varför detta falskalarm? Ville de bara locka över mig till Samsung mail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...