Gå till innehåll

Minnesbrist


TomV

Recommended Posts

Jag upptäckte nyligen att jag inte kunde komprimera i Thunderbird p g a någon form av minnesbrist, men jag är oklar över vad det handlar om.

Samtidigt fick jag problem med att öppna dokument i Word så det har sannolikt inte med Thunderbird att göra egentligen.

Eftersom det finns gott om plats på systemdisken verkar inte det vara orsaken.

I felutskiften från Thunderbird blev jag rekommenderad att ta bort sparade mail i lokala mappar vilket verkar ha hjälpt, men eftersom det lär hända igen undrar jag om

någon kan lista ut vad det egentligen handlar om och vad man gör åt problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, TomV sade:

Samtidigt fick jag problem med att öppna dokument i Word

Om man inte kan öppna ett worddokument i utforskaren kan man gå till START > Microsoft Office > Microsoft Word, öppna ett nytt dokument och därifrån (utan att stänga det nya dokumentet) öppna det dokument som vägrade att låta öppna sig. Men detta kanske du visste eller också använde du någon annan metod.


P.S. Använder du fortfarande Windows 8 eller har du råkat placera tråden på fel ställe?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är samma problem eftersom jag inte vet vad du fick för felmeddelande men kolla om du får någon hjälp av de olika tipsen på sidan https://superuser.com/questions/708049/thunderbird-gives-not-enough-disk-space-alert-after-trying-to-download-more och https://support.mozilla.org/en-US/questions/992844.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag inledningsvis beskrev som "någon form av minnesbrist" visar sig trots allt bero på att det ont om plats på systemdisken.

Som första steg har jag tagit bort filer som jag vet inte används och undanröjt det akuta problemet, men det riskerar ju att återkomma. 

Finns det några enkla åtgärder man kan vidta, jag har t ex för mig att det finns något inbyggt verktyg för att rensa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du skriver: "Eftersom det finns gott om plats på systemdisken verkar inte det vara orsaken."

Så måste jag fråga.. Kan meddelandet orsakas av att du har för lite virtuellt minne ledigt??

Om det kan vara så, Har du försökt att ställa in en fast växlingsfil på t.ex. 5120Mb i både minimi- och maximal storlek??
Och sedan starta om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On 2023-06-20 at 19:34, Cecilia sade:

Det finns en funktion som heter Diskrensning och du hittar den genom att i Utforskaren högerklicka på C-enheten och välja Egenskaper så ser du en knapp som heter Diskrensning.

Diskrensning ger ingen större effekt så jag har fortsatt leta efter sådant som riskfritt borde kunnas ta bort.
Min senaste upptäckt är att på C:Användare\xxx\Hämtade filer finns cirka 800 MB bestående av gamla filer (pdf mm)
som jag genom åren laddat ner och sparat på annan plats.
Det känns riskfritt att ta bort dem, men är det något jag förbisett? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Det är inga problem med att tömma Hämtade filer.
Går det inte att välja tömning av den mappen i Diskrensning?

Vad jag kan se finns Hämtade filer inte med vid Diskrensning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, TomV sade:

Vad jag kan se finns Hämtade filer inte med vid Diskrensning.

Filer som du själv har hämtat är kanske inte filer som automatiskt skall raderas utan att du har godkänt det.. Så jag tror att du måste gå igenom just Delade Hämtade Filer manuellt för att rensa bort sådant som du inte vill ha kvar..


Jag tror du tjänar mer på att klicka på "knappen" Rensa systemfiler för att bl.a radera äldre Windows-update filer (dessa har sparats just ifall du får problem och därmed vill avinstallera en windows-uppdatering..)
Detta brukar frigöra flera GB.

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...